بزمِ سخن کے آداب

ظہیراحمدظہیر

لائبریرین
اقدار و آداب تہذیب و تمدن کے عکاس ہوتے ہیں۔ ہمارے آداب و اقدار کا ہماری تاریخ اور مذہب سے گہرا تعلق رہا ہے۔ لیکن بدلتے زمانے کے ساتھ یہ آداب و اقدار زندگی کے ہر پہلو سے رفتہ رفتہ معدوم ہوتے جا رہے ہیں۔ ذرائع مواصلات اور تیز رفتار سہولیاتِ سفر نے دنیا کو سکیڑ کر گویا ایک چھوٹی سی بستی کی شکل دے دی ہے اور اس بستی میں مجموعی طور پر مغربی رہن سہن اور اقدار کا اثر بتدریج حاوی ہوتا جا رہا ہے۔ ویسے تو اس موضوع پر آئے دن کئی تحاریر سامنے آتی رہتی ہیں لیکن میں چاہتا ہوں کہ اس دھاگے میں مجلسی آداب کے متعلق چند باتیں عرض کروں۔ مجلسی آداب ہمارے تمدن کا خاصہ ہوا کرتے تھے خصوصاً شعر و ادب کی محفلوں میں ان کا اہتمام و التزام سختی سے کیا جاتا تھا اور شاید کسی حد تک اب بھی کیا جاتا ہے۔ لیکن شعر و ادب کی وہ بزم جو اب انٹرنیٹ پر سجائی جاتی ہے اس میں مجلسی ادب آداب کا فقدان یا انحطاط واضح نظر آتا ہے۔ اس کی ایک وجہ غالباً ان مجلسی روایات سے ناواقفیت بھی ہے۔ میری اس تحریر کا مقصد قارئین کو ان چھوٹی چھوٹی باتوں کی طرف متوجہ کرنا ہے جو انٹرنیٹ پر میرے مشاہدے میں آئی ہیں۔ اس مضمون کے لکھنے کا خیال اور اس کی ابتدا تین چار سال پہلے ہوئی تھی لیکن بہت سارے اور کاموں کی طرح اس کی تکمیل میں تاخیر ہوتی چلی گئی۔ :) بہرحال ، دیر آید درست آید کے مصداق اب اس کو پوسٹ کر رہا ہوں۔


اردو کوئی زباں نہیں تہذیب ہے جناب
اردو کو زندگی کا سلیقہ بنائیے

مشہور واقعہ ہے کہ جب غالب نے برہانِ قاطع (فارسی لغت) کے جواب میں اپنا رسالہ بنام قاطع برہان شائع کیا تو انہیں اپنے معاندین اور مخالفین کی طرف سے گالیوں بھرے خطوط موصول ہونے لگے۔ اسی طرح کے ایک خط کا شکوہ کرتے ہوئے غالب نے اپنے ایک دوست کو لکھا تھا کہ عموماً بچے کو ماں کی ، جوان کو بہن کی اور بوڑھے کو بیٹی کی گالی دی جاتی ہے تاکہ انہیں غصہ آئے۔ لیکن ان بدتہذیبوں کو تو گالی دینا بھی نہیں آتی۔ مجھ بڈھے کو ماں کی گالی دیتے ہیں!
حاشا و کلا یہ واقعہ بیان کرنے کا مقصد ہرگز یہ نہیں ہے کہ اب محفلین ایک دوسرے کو حسبِ مراتب (اور حسبِ توفیق) گالیاں دینا شروع کر دیں بلکہ اس نکتے کی وضاحت مقصود ہے کہ کسی بھی شخص کو اس کی عمر ، مرتبے اور اس سے اپنے ذاتی تعلق کے مطابق مخاطب کیا جاتا ہے اور مراسلے کا اسلوب بھی اسی مناسبت سے اختیار کیا جاتا ہے۔


۔۔۔ کہتے ہو تم کہ تو کیا ہے:
اردو زبان کی ایک خصوصیت یہ ہے کہ اس میں تخاطب کے کئی انداز موجود ہیں جنہیں حسبِ موقع و مراتب استعمال کیا جاتا ہے۔ تو ، تم ، آپ کے ضمائر اور انہی کی مناسبت سے افعال کے صیغے موجود ہیں۔ بعض اوقات "اصلاح کر دے" یا اصلاح کردیں لکھا نظر آتا ہے۔ اس موقع پر اصلاح کر دیجیے یا اصلاح فرما دیجیے مناسب ہے کہ یہاں خطاب استاد سے ہے۔ بتاؤ ، بتا دو ، بتادیں ، بتا دیجیے ، بتا دیجیے گا وغیرہ کے صیغے حسبِ موقع و مراتب استعمال کرنا چاہئیں۔

علیک سلیک:
سلام کرنے (اور لکھنے) کا درست طریقہ السلام علیکم ہے۔ سلام علیکم ، سلام و علیکم ، السلام و علیکم وغیرہ درست نہیں۔ اب ایک نئی بدعت "سلام" کی صورت میں چل نکلی ہے۔ بلکہ بعض اوقات ایمیل کے شروع ؔمیں بزبانِ انگریزی "سلامز" بھی لکھا ہوا آتا ہے۔ جسے پڑھ کر بے اختیار زبان پر یہ مصرع آتا ہے : اُن کے خط میں مجھے انگریزی سلام آتے ہیں

وجودِ زن سے ہے لغات میں رنگ:
بعض حضرات اکثر کسی خاتون کو بہنا کہہ کر مخاطب کرتے ہیں۔ یہ درست نہیں۔ بہنا یا ائے بہنا عورتوں کی زبان کا لفظ ہے۔ خواتین ایک دوسرے کو آپس میں کہتی ہیں۔ مرد حضرات اس کی جگہ خواہر، خواہرم یا بہن کہہ کر مخاطب کر سکتے ہیں۔ پرانی تہذیب میں خانہ دار مسلمان عورتوں اور بیگمات کی ایک مخصوص زبان ہوا کرتی تھی اور اس کے مخصوص الفاظ و محاورات ہوتے تھے ۔ یہ زبان اب بھی بعض خاندانوں اور گھرانوں میں رائج ہے۔ فرہنگِ آصفیہ کے مؤلف سید احمد دہلوی نے اس زبان کی ایک لغت بنام لغات النساء شائع کی تھی جو اب نادر و نایاب ہے۔

دعا دیتا ہوں رہزن کو:
گالی کی طرح دعا دینے کے بھی کچھ آداب ہیں۔ بچوں کے لئے خوش رہو ، جیتے رہو ، پھولو پھلو قسم کا صیغہ مناسب ہے۔ ذرا بڑے لیکن اپنے سے کم عمروں کو جیتے رہیے ، خوش رہیے کے صیغے میں دعا دی جا سکتی ہے۔ لیکن یہ طرزِ تخاطب بڑے لوگوں اور خصوصاً بزرگوں کے لئے قطعاً نامناسب بلکہ مضحکہ خیز ہے۔ اکثر کوئی کم عمر محفلین کسی بڑے کو "خوش رہیے" یا "خوش رہیں" کا لٹھ مارتا نظر آتا ہے۔ بڑوں کو اگر دعا دینی ہو تو وہ بھی ادب و احترام کے ساتھ دی جاتی ہے۔ اللّٰہ آپ کا سایا سلامت رکھے ، آپ کو خیر و عافیت سے رکھے ، اپنی امان میں رکھے ، خوش رکھے وغیرہ قسم کا پیرایہ استعمال کیا جاتا ہے۔
گفتگو میں جزاک اللّٰہ کا کلمہ اکثر استعمال کیا جاتا ہے۔ یہ درست نہیں۔ جزا کا مطلب بدلہ ہے اور یہ مثبت و منفی دونوں معنوں میں استعمال ہوتا ہے۔ جزاک اللّٰہ خیر کہنا چاہیے یعنی اللّٰہ آپ کو اس عمل کا اچھا بدل یا انعام عطا فرمائے۔ (اصل فقرہ تو جزاک اللّٰہُ خیراً ہے لیکن اردو میں جزاک اللّٰہ خیر یا جزاک اللّٰہ خیرا دونوں طرح سے درست ہے)۔

غزل اس نے چھیڑی:
بزمِ سخن میں کسی سے کلام کی فرمائش کی جائے تو "غزل پیش کیجیے" نہیں بلکہ عطا کیجیے ، عنایت کیجیے ، ارشاد کیجیے ، مرحمت فرمائیے وغیرہ کہنا چاہیے۔ پیش کرنا تو انکساری کا صیغہ ہے۔ یہ تو کلام سنانے والا کہتا ہے کہ میں غزل پیش کرتا ہوں یعنی غزل پیشِ خدمت ہے۔
کلام پر داد دینے کے بھی روایتی طریقے ہیں۔سبحان اللّٰہ، واہ واہ ، خوب اور بہت خوب وغیرہ سے ہم سب اچھی طرح واقف ہیں۔ ان کلماتِ تحسین میں اب انٹرنیٹ کی برکت سے "زبردست" بھی شامل ہو گیا ہے۔ " مبارکباد قبول کیجیے" کا ایک نیا انداز بھی کبھی کبھار نظر آتا ہے( گویا غزل نہ ہوئی میٹرک کا رزلٹ ہوگیا:) ) ۔ خیر، داد بے اختیار اور بے ساختہ ہو تو کسی بھی طریقے میں کوئی قباحت نہیں۔ مقصد تو اپنے احساسات اور جذبات کا اظہار کرنا ہے۔ " کیا بات ہے" میرا پسندیدہ کلمۂ تحسین ہے۔ لیکن اس فقرے کے آخر میں فجائیہ (!) لگانا چاہیے۔ استفہامیہ (؟) لگانے کے نتائج خاطر خواہ نہیں نکلیں گے - :)
داد و تحسین کے جواب میں آداب ، تسلیمات ، نوازش ، مہربانی ، عنایت وغیرہ کہنا روایتی طور پر معروف و مقبول ہیں۔ ویسے شاعر جن الفاظ میں چاہے اظہارِ تشکر کرسکتا ہے، کوئی قباحت نہیں۔ اب انٹرنیٹ پر آگے جھک کر فرشی سلام کرنا تو ممکن نہیں۔ (ایک دفعہ ایسی کوشش کی تھی لیکن کیبورڈ سے ناک زخمی ہونے کے بعد آئندہ کو کان ہو گئے۔ :))

ادب پہلا قرینہ ہے تمدن کے قرینوں میں:
یہ کہنے کی شاید ضرورت نہیں کہ شائستگی کسی بھی محفل (خصوصاً بزمِ شعر و ادب) کے لئے انتہائی ضروری ہے۔ شائستہ زبان اور باادب رویوں سے باہمی محبت اور احترام کی فضا قائم ہوتی ہے۔ اچھے شرکا کی حوصلہ افزائی ہوتی ہے۔ جس محفل میں بچے بڑے ، خواتین اور بزرگ ہر عمر کے لوگ موجود ہوں وہاں اشارے بازی ، گھٹیا زبان ، بازاری الفاظ اور ناگفتہ بہ موضوعات سے پرہیز کرنا شرفا کا دستور ہے۔ اس قسم کی باتوں کے لئے ٹوئٹر یا فیس بک وغیرہ موجود ہیں۔ بدتہذیبی اور بداخلاقی کا مظاہری کرنے پرکسی کو انٹرنیٹ محفل سے نکالا تو نہیں جاسکتا لیکن اس کی اصل شخصیت کھل کر سب کے سامنے آجاتی ہے۔ اختلاف کے موقع پر طنز و تضحیک کے بجائے شگفتگی سے کام لینا چاہیے۔ کسی کی تصحیح کا زیادہ مؤثر طریقہ یہی ہے ۔ وغیرہ وغیرہ ۔
اب اس سے پہلے کہ مجھ پر خدائی فوجدار کا الزام لگے اس تحریر کو یہاں انیسؔ کے اس شعر پر ختم کرتا ہوں۔
خیالِ خاطرِ احباب چاہیے ہر دم
انیسؔ ٹھیس نہ لگ جائے آبگینوں کو​

 
آخری تدوین:

علی وقار

محفلین
اقدار و آداب تہذیب و تمدن کے عکاس ہوتے ہیں۔ ہمارے آداب و اقدار کا ہماری تاریخ اور مذہب سے گہرا تعلق رہا ہے۔ لیکن بدلتے زمانے کے ساتھ یہ آداب و اقدار زندگی کے ہر پہلو سے رفتہ رفتہ معدوم ہوتے جا رہے ہیں۔ ذرائع مواصلات اور تیز رفتار سہولیاتِ سفر نے دنیا کو سکیڑ کر گویا ایک چھوٹی سی بستی کی شکل دے دی ہے اور اس بستی میں مجموعی طور پر مغربی رہن سہن اور اقدار کا اثر بتدریج حاوی ہوتا جا رہا ہے۔ ویسے تو اس موضوع پر آئے دن کئی تحاریر سامنے آتی رہتی ہیں لیکن میں چاہتا ہوں کہ اس دھاگے میں مجلسی آداب کے متعلق چند باتیں عرض کروں۔ مجلسی آداب ہمارے تمدن کا خاصہ ہوا کرتے تھے خصوصاً شعر و ادب کی محفلوں میں ان کا اہتمام و التزام سختی سے کیا جاتا تھا اور شاید کسی حد تک اب بھی کیا جاتا ہے۔ لیکن شعر و ادب کی وہ بزم جو اب انٹرنیٹ پر سجائی جاتی ہے اس میں مجلسی ادب آداب کا فقدان یا انحطاط واضح نظر آتا ہے۔ اس کی ایک وجہ غالباً ان مجلسی روایات سے ناواقفیت بھی ہے۔ میری اس تحریر کا مقصد قارئین کو ان چھوٹی چھوٹی باتوں کی طرف متوجہ کرنا ہے جو انٹرنیٹ پر میرے مشاہدے میں آئی ہیں۔ اس مضمون کے لکھنے کا خیال اور اس کی ابتدا تین چار سال پہلے ہوئی تھی لیکن بہت سارے اور کاموں کی طرح اس کی تکمیل میں تاخیر ہوتی چلی گئی۔ :) بہرحال ، دیر آید درست آید کے مصداق اب اس کو پوسٹ کر رہا ہوں۔


اردو کوئی زباں نہیں تہذیب ہے جناب
اردو کو زندگی کا سلیقہ بنائیے

مشہور واقعہ ہے کہ جب غالب نے برہانِ قاطع (فارسی لغت) کے جواب میں اپنا رسالہ بنام قاطع برہان شائع کیا تو انہیں اپنے معاندین اور مخالفین کی طرف سے گالیوں بھرے خطوط موصول ہونے لگے۔ اسی طرح کے ایک خط کا شکوہ کرتے ہوئے غالب نے اپنے ایک دوست کو لکھا تھا کہ عموماً بچے کو ماں کی ، جوان کو بہن کی اور بوڑھے کو بیٹی کی گالی دی جاتی ہے تاکہ انہیں غصہ آئے۔ لیکن ان بدتہذیبوں کو تو گالی دینا بھی نہیں آتی۔ مجھ بڈھے کو ماں کی گالی دیتے ہیں!
حاشا و کلا یہ واقعہ بیان کرنے کا مقصد ہرگز یہ نہیں ہے کہ اب محفلین ایک دوسرے کو حسبِ مراتب (اور حسبِ توفیق) گالیاں دینا شروع کر دیں بلکہ اس نکتے کی وضاحت مقصود ہے کہ کسی بھی شخص کو اس کی عمر ، مرتبے اور اس سے اپنے ذاتی تعلق کے مطابق مخاطب کیا جاتا ہے اور مراسلے کا اسلوب بھی اسی مناسبت سے اختیار کیا جاتا ہے۔


۔۔۔ کہتے ہو تم کہ تو کیا ہے:
اردو زبان کی ایک خصوصیت یہ ہے کہ اس میں تخاطب کے کئی انداز موجود ہیں جنہیں حسبِ موقع و مراتب استعمال کیا جاتا ہے۔ تو ، تم ، آپ کے ضمائر اور انہی کی مناسبت سے افعال کے صیغے موجود ہیں۔ بعض اوقات "اصلاح کر دے" یا اصلاح کردیں لکھا نظر آتا ہے۔ اس موقع پر اصلاح کر دیجیے یا اصلاح فرما دیجیے مناسب ہے کہ یہاں خطاب استاد سے ہے۔ بتاؤ ، بتا دو ، بتادیں ، بتا دیجیے ، بتا دیجیے گا وغیرہ کے صیغے حسبِ موقع و مراتب استعمال کرنا چاہئیں۔

علیک سلیک:
سلام کرنے (اور لکھنے) کا درست طریقہ السلام علیکم ہے۔ سلام علیکم ، سلام و علیکم ، السلام و علیکم وغیرہ درست نہیں۔ اب ایک نئی بدعت "سلام" کی صورت میں چل نکلی ہے۔ بلکہ بعض اوقات ایمیل کے شروع ؔمیں بزبانِ انگریزی "سلامز" بھی لکھا ہوا آتا ہے۔ جسے پڑھ کر بے اختیار زبان پر یہ مصرع آتا ہے : اُن کے خط میں مجھے انگریزی سلام آتے ہیں

وجودِ زن سے ہے لغات میں رنگ:
بعض حضرات اکثر کسی خاتون کو بہنا کہہ کر مخاطب کرتے ہیں۔ یہ درست نہیں۔ بہنا یا ائے بہنا عورتوں کی زبان کا لفظ ہے۔ خواتین ایک دوسرے کو آپس میں کہتی ہیں۔ مرد حضرات اس کی جگہ خواہر، خواہرم یا بہن کہہ کر مخاطب کر سکتے ہیں۔ پرانی تہذیب میں خانہ دار مسلمان عورتوں اور بیگمات کی ایک مخصوص زبان ہوا کرتی تھی اور اس کے مخصوص الفاظ و محاورات ہوتے تھے ۔ یہ زبان اب بھی بعض خاندانوں اور گھرانوں میں رائج ہے۔ فرہنگِ آصفیہ کے مؤلف سید احمد دہلوی نے اس زبان کی ایک لغت بنام لغات النساء شائع کی تھی جو اب نادر و نایاب ہے۔

دعا دیتا ہوں رہزن کو:
گالی کی طرح دعا دینے کے بھی کچھ آداب ہیں۔ بچوں کے لئے خوش رہو ، جیتے رہو ، پھولو پھلو قسم کا صیغہ مناسب ہے۔ ذرا بڑے لیکن اپنے سے کم عمروں کو جیتے رہیے ، خوش رہیے کے صیغے میں دعا دی جا سکتی ہے۔ لیکن یہ طرزِ تخاطب بڑے لوگوں اور خصوصاً بزرگوں کے لئے قطعاً نامناسب بلکہ مضحکہ خیز ہے۔ اکثر کوئی کم عمر محفلین کسی بڑے کو "خوش رہیے" یا "خوش رہیں" کا لٹھ مارتا نظر آتا ہے۔ بڑوں کو اگر دعا دینی ہو تو وہ بھی ادب و احترام کے ساتھ دی جاتی ہے۔ اللّٰہ آپ کا سایا سلامت رکھے ، آپ کو خیر و عافیت سے رکھے ، اپنی امان میں رکھے ، خوش رکھے وغیرہ قسم کا پیرایہ استعمال کیا جاتا ہے۔
گفتگو میں جزاک اللّٰہ کا کلمہ اکثر استعمال کیا جاتا ہے۔ یہ درست نہیں۔ جزا کا مطلب بدلہ ہے اور یہ مثبت و منفی دونوں معنوں میں استعمال ہوتا ہے۔ جزاک اللّٰہ خیر کہنا چاہیے یعنی اللّٰہ آپ کو اس عمل کا اچھا بدل یا انعام عطا فرمائے۔ (اصل فقرہ تو جزاک اللّٰہُ خیراً ہے لیکن اردو میں جزاک اللّٰہ خیر یا جزاک اللّٰہ خیرا دونوں طرح سے درست ہے)۔

غزل اس نے چھیڑی:
بزمِ سخن میں کسی سے کلام کی فرمائش کی جائے تو "غزل پیش کیجیے" نہیں بلکہ عطا کیجیے ، عنایت کیجیے ، ارشاد کیجیے ، مرحمت فرمائیے وغیرہ کہنا چاہیے۔ پیش کرنا تو انکساری کا صیغہ ہے۔ یہ تو کلام سنانے والا کہتا ہے کہ میں غزل پیش کرتا ہوں یعنی غزل پیشِ خدمت ہے۔
کلام پر داد دینے کے بھی روایتی طریقے ہیں۔سبحان اللّٰہ، واہ واہ ، خوب اور بہت خوب وغیرہ سے ہم سب اچھی طرح واقف ہیں۔ ان کلماتِ تحسین میں اب انٹرنیٹ کی برکت سے "زبردست" بھی شامل ہو گیا ہے۔ " مبارکباد قبول کیجیے" کا ایک نیا انداز بھی کبھی کبھار نظر آتا ہے( گویا غزل نہ ہوئی میٹرک کا رزلٹ ہوگیا:) ) ۔ خیر، داد بے اختیار اور بے ساختہ ہو تو کسی بھی طریقے میں کوئی قباحت نہیں۔ مقصد تو اپنے احساسات اور جذبات کا اظہار کرنا ہے۔ " کیا بات ہے" میرا پسندیدہ کلمۂ تحسین ہے۔ لیکن اس فقرے کے آخر میں فجائیہ (!) لگانا چاہیے۔ استفہامیہ (؟) لگانے کے نتائج خاطر خواہ نہیں نکلیں گے - :)
داد و تحسین کے جواب میں آداب ، تسلیمات ، نوازش ، مہربانی ، عنایت وغیرہ کہنا روایتی طور پر معروف و مقبول ہیں۔ ویسے شاعر جن الفاظ میں چاہے اظہارِ تشکر کرسکتا ہے، کوئی قباحت نہیں۔ اب انٹرنیٹ پر آگے جھک کر فرشی سلام کرنا تو ممکن نہیں۔ (ایک دفعہ ایسی کوشش کی تھی لیکن کیبورڈ سے ناک زخمی ہونے کے بعد آئندہ کو کان ہو گئے۔ :))

ادب پہلا قرینہ ہے تمدن کے قرینوں میں:
یہ کہنے کی شاید ضرورت نہیں کہ شائستگی کسی بھی محفل (خصوصاً بزمِ شعر و ادب) کے لئے انتہائی ضروری ہے۔ شائستہ زبان اور باادب رویوں سے باہمی محبت اور احترام کی فضا قائم ہوتی ہے۔ اچھے شرکا کی حوصلہ افزائی ہوتی ہے۔ جس محفل میں بچے بڑے ، خواتین اور بزرگ ہر عمر کے لوگ موجود ہوں وہاں اشارے بازی ، گھٹیا زبان ، بازاری الفاظ اور ناگفتہ بہ موضوعات سے پرہیز کرنا شرفا کا دستور ہے۔ اس قسم کی باتوں کے لئے ٹوئٹر یا فیس بک وغیرہ موجود ہیں۔ بدتہذیبی اور بداخلاقی کا مظاہری کرنے پرکسی کو انٹرنیٹ محفل سے نکالا تو نہیں جاسکتا لیکن اس کی اصل شخصیت کھل کر سب کے سامنے آجاتی ہے۔ اختلاف کے موقع پر طنز و تضحیک کے بجائے شگفتگی سے کام لینا چاہیے۔ کسی کی تصحیح کا زیادہ مؤثر طریقہ یہی ہے ۔ وغیرہ وغیرہ ۔
اب اس سے پہلے کہ مجھ پر خدائی فوجدار کا الزام لگے اس تحریر کو یہاں انیسؔ کے اس شعر پر ختم کرتا ہوں۔
خیالِ خاطرِ احباب چاہیے ہر دم
انیسؔ ٹھیس نہ لگ جائے آبگینوں کو​

ظہیر بھائی، کم از کم میں تو کوشش کروں گا کہ آئندہ ان مجلسی آداب کا خیال رکھوں۔ مجھے شبہ ہے کہ غزل پر مبارک باد دینے کے ظلم میں، میں برابر کا شریک رہا ہوں گا۔ اب داد دینے سے قبل اس دھاگے کو بک مارک کر کے رکھوں گا۔ فرشی سلام کی بھی خوب رہی۔۔ :) کیا ہی پُر لطف، معلوماتی اور اصلاحی تحریر ہے! اللہ آپ کو اپنی امان میں رکھے!
 
بہت عمدہ ظہیر بھائی۔ عمدہ اصلاحی تحریر۔
عمومی طور پر دیکھا گیا ہے کہ اب الفاظ کے معانی و مفہوم پر توجہ نہیں دی جاتی، اور کوئی توجہ بھی دلائے تو ناگواری کے ساتھ یہ کہہ دیا جاتا ہے کہ بھائی! کیوں اتنی باریکی میں جاتے ہو۔ حالانکہ اردو کا حسن ہی موقع محل کے اعتبار سے مختلف الفاظ کا استعمال ہے۔
ویسے ہم جیسے شعراء، جن سے سال، دو سال میں ایک آدھ غزل سرزد ہو جاتی ہے، ان کے لیے مبارکباد ہی بنتی ہے۔ :D
 

محمد عبدالرؤوف

لائبریرین
ماشاءاللہ، بہت اچھی تحریر ہے۔
ان خوبصورت نصیحتوں کا بہت شکریہ۔ اور دوستوں کا تو علم نہیں لیکن اس میں سے بہت سی باتیں میں اپنے اندر دیکھتا ہوں۔ بہرحال اب اس اصلاح کے آئینے سے بننے سنورنے کی کوشش کرتا رہوں گا۔ اللہ پاک آپ کو خوش رکھے۔
 

محمد وارث

لائبریرین
آپ نے یہ کام کی باتیں لکھ کر بہت اچھا کیا ڈاکٹر صاحب قبلہ، ایسے نسخے گاہے گاہےعطا کرتے رہا کریں کہ ہم بیماروں کو بھی شفا ملتی رہے۔ باقی آپ ہی کے لیے شاید حضرتِ جوش فرما گئے ہیں کہ:

بہت جی خوش ہوا اے ہم نشیں کل جوش سے مل کر
ابھی اگلی شرافت کے نمونے پائے جاتے ہیں
:)
 

سیما علی

لائبریرین
ادب پہلا قرینہ ہے تمدن کے قرینوں میں:
یہ کہنے کی شاید ضرورت نہیں کہ شائستگی کسی بھی محفل (خصوصاً بزمِ شعر و ادب) کے لئے انتہائی ضروری ہے۔ شائستہ زبان اور باادب رویوں سے باہمی محبت اور احترام کی فضا قائم ہوتی ہے۔ اچھے شرکا کی حوصلہ افزائی ہوتی ہے۔ جس محفل میں بچے بڑے ، خواتین اور بزرگ ہر عمر کے لوگ موجود ہوں وہاں اشارے بازی ، گھٹیا زبان ، بازاری الفاظ اور ناگفتہ بہ موضوعات سے پرہیز کرنا شرفا کا دستور ہے۔
ماشاء اللہ بہترین تحریر !
سچ بہت ساری خامیاں تو ہمیں اپنے اندر دکھائی دیں ۔کوشش ہوگی کہ آپ کی اصلاحی تحریر کو بار بار پڑھا جائے اور اصلاح کی کوشش کی جائے ۔۔
اور اگر پھر بھی غیر ارادی طور پہ غلط لکھ دیں !!! تو درخواست ہے کہ اصلاح فرما دیجیے۔کیو نکہ عمر کے ہر حصہ میں سیکھنے کا عمل جاری ہے !یہ رُکتا نہیں ہے ۔آپ نے بہت خوبصورت پیرائے میں سمجھایا ہے۔۔
پروردگار آپکو اپنی امان میں رکھے آمین ۔۔۔۔
 

ظہیراحمدظہیر

لائبریرین
اللّٰہ کریم آپ سب اچھے لوگوں کو تروتازہ رکھے ، شاد و آباد رکھے ۔ آپ بڑے دل اور شفاف طبیعتوں والے لوگ ہیں ۔ اللّٰہ کریم آپ کو اجرِ خیراور فضلِ عظیم عطا فرمائے ۔ یہ چند چھوٹی چھوٹی باتیں مجھ سمیت تمام قارئین کی یاد دہانی اور اعادے کے طور پر لکھی ہیں ۔ کچھ مقصد پرانی روایات کو زندہ رکھنا بھی ہے ۔ اللّٰہ کریم آپ سب کو خوش رکھے ۔
 
بہت جی خوش ہوا اے ہم نشیں کل جوش سے مل کر
ابھی اگلی شرافت کے نمونے پائے جاتے ہیں
ہمارے بزرگ استاد قبلہ سرور عالم راز نے اس پر یوں گرہ لگائی تھی ۔۔۔
نہیں کچھ دور ڈیلس، آئیے مل آئیں سرورؔ سے
ابھی اگلی شرافت کے نمونے پائے جاتے ہیں
ظہیراحمدظہیر قبلہ آپ کے مضمون نے استاذی سرور صاحب کی یاد تازہ کردی ۔۔۔ اللہ سبحانہ وتعالیٰ ان کا سایہ سلامت رکھے۔ آخری بار ایک دو برس قبل رابطہ ہوا تھا ان سے ۔۔۔
ماشاء اللہ حسب سابق عمدہ تحریر ہے ۔’’جزاک اللہ خیراً و احسن الجزا‘‘ :)
 

صابرہ امین

لائبریرین
سب سے پہلے تو اصلاحِ سخن میں جا کر اپنے لکھنے کے طریقہ کار کو دیکھا کہ کتنی خامیاں ہیں ہمارے انداز تحریر میں۔ اس سے ایک بات معلوم ہوئی کہ آپ سب کی تحاریر باریکی سے پڑھتے ہیں اور ہمیں اپنی ہی خبر نہیں۔ :D
ایک اچھی تحریر! کہ زبان و بیان کی شائستگی ہماری تہذیب کا ایک خاصہ ہے۔ مگر کیا کیجیے کہ وقت نے اور دوسرے لوازمات کی اہمیت بڑھا دی ہے ۔ ہر وقت ٹی وی اور سوشل میڈیا پر جو زبان استعمال ہو رہی ہے زیادہ تر اس کو برا نہیں سمجھتے۔ ایک ایسے ماحول میں آپکی تحریر تازہ ہوا کا ایک جھونکا ہے۔
آج کل ایک تدریسی سرٹیفیکیٹ کورس کا حصہ ہوں کہ تدریس میں وقتا فوقتا ایسے کورسس کرنے سے بہت سی نئی معلومات کے ساتھ ساتھ پرانی باتوں کی یاد دہانی بھی ہو جاتی ہے۔ اس سلسلے میں بچوں سے بات کرتے ہوئے باقائدہ زبان کے استعمال، لہجے اور انداز کی تربیت پر بہت زور دیا جاتا ہے۔ یقینا سوشل میڈیا پر بھی مخاطب ہونے کے لیے بھی بہت سے آداب ہونے چاہئیں۔ آپ کی تحریر اس سلسلے میں بہت معاون و مددگار ثابت ہوتی نظر آتی ہے۔ ہاں البتہ اس کاپی پیسٹ کے دور میں کئی مرتبہ خود سے لکھنا بھی وقت کی قلت کے باعث مشکل نظر آتا ہے۔ سو احسن بھائی سے مستعار لیتے ہوئے۔ ’’جزاک اللہ خیراً و احسن الجزا‘‘
 

ظہیراحمدظہیر

لائبریرین
ہمارے بزرگ استاد قبلہ سرور عالم راز نے اس پر یوں گرہ لگائی تھی ۔۔۔
نہیں کچھ دور ڈیلس، آئیے مل آئیں سرورؔ سے
ابھی اگلی شرافت کے نمونے پائے جاتے ہیں
ظہیراحمدظہیر قبلہ آپ کے مضمون نے استاذی سرور صاحب کی یاد تازہ کردی ۔۔۔ اللہ سبحانہ وتعالیٰ ان کا سایہ سلامت رکھے۔ آخری بار ایک دو برس قبل رابطہ ہوا تھا ان سے ۔۔۔
ماشاء اللہ حسب سابق عمدہ تحریر ہے ۔’’جزاک اللہ خیراً و احسن الجزا‘‘ :)
بے شک، راحل بھائی ۔ تہذیبِ رفتہ کی اصل یادگار تو یہی بڑے لوگ ہیں ۔ ہم تو ان کے خوشہ چینوں میں سے ہیں۔ ہم کیا ہماری بساط کیا۔ یاد پڑتا ہے کہ اردو انجمن مرحوم کے سرورق پر سرورؔ صاحب کا یہ شعر بینر کی صورت لگا ہوتا تھا ۔ سروؔر بھائی سے میرا بھی آخری رابطہ تقریباً ڈیڑھ دو سال پہلے ہوا تھا ۔ ان کا ایک دلچسپ ٹیکسٹ میسیج میں نے یہاں لکھا تھا ۔ آپ بھی لطف لیجیے۔
 

محمداحمد

لائبریرین
سبحان اللہ ! بہت خوب تحریر ہے محترم ظہیر بھائی!

دو تین بار آف لائن یہ تحریر دیکھ چکا ہوں۔ لیکن آن لائن آتے ہی سارے ادب آداب بھول جاتا ہوں اور اس تحریر پر تبصرہ تک کرنا بھول جاتا ہوں۔ :)

سچی بات یہ ہے کہ ہم بھی بہت سے شعراء کو غزلیات کی "پیدائش" پر مبارکبادیں دے چکے ہیں اور بہت سے لوگوں سے خوشی خوشی اس قسم کی مبارکبادیں وصول بھی کر چکے ہیں۔ :) :) :)

ان شاء اللہ کوشش کروں گا کہ آئندہ سے بہرطور پاسِ ادب رکھا جائے۔ :)
 
آخری تدوین:

محمداحمد

لائبریرین
@ظہیراحمدظہیر قبلہ آپ کے مضمون نے استاذی سرور صاحب کی یاد تازہ کردی ۔۔۔ اللہ سبحانہ وتعالیٰ ان کا سایہ سلامت رکھے۔ آخری بار ایک دو برس قبل رابطہ ہوا تھا ان سے ۔۔۔

آمین!

کچھ اردو فورمز کے توسط سے یہ خاکسار بھی سرور راز صاحب سے فیض حاصل کر چکا ہے اور انہیں اپنے اساتذہ میں شامل کرنا میرے لئے اعزاز کی بات ہے۔ ❤️
 

محمل ابراہیم

لائبریرین
اُستاد محترم اللہ آپ کو عمر دراز عطا کرے۔آمین
غزل پر داد دیتے ہوئے زبردست کہنے کی عادت مجھے بھی ہے۔۔۔۔۔۔
آپ کی یہ تحریر آج پڑھ رہی ہوں جب خطائیں سر زد ہو چکی ہیں۔ان شاء اللّٰہ آئندہ الفاظ کے انتخاب پر دھیان دوں گی۔
سبحان اللہ بہت عمدہ تحریر ہے ۔اور بہت نفع بخش بھی۔
 

محمل ابراہیم

لائبریرین
عین
ماشاء اللہ بہترین تحریر !
سچ بہت ساری خامیاں تو ہمیں اپنے اندر دکھائی دیں ۔کوشش ہوگی کہ آپ کی اصلاحی تحریر کو بار بار پڑھا جائے اور اصلاح کی کوشش کی جائے ۔۔
اور اگر پھر بھی غیر ارادی طور پہ غلط لکھ دیں !!! تو درخواست ہے کہ اصلاح فرما دیجیے۔کیو نکہ عمر کے ہر حصہ میں سیکھنے کا عمل جاری ہے !یہ رُکتا نہیں ہے ۔آپ نے بہت خوبصورت پیرائے میں سمجھایا ہے۔۔
پروردگار آپکو اپنی امان میں رکھے آمین ۔۔۔
آمین
 

علی وقار

محفلین
ظہیر بھائی، کم از کم میں تو کوشش کروں گا کہ آئندہ ان مجلسی آداب کا خیال رکھوں۔ مجھے شبہ ہے کہ غزل پر مبارک باد دینے کے ظلم میں، میں برابر کا شریک رہا ہوں گا۔ اب داد دینے سے قبل اس دھاگے کو بک مارک کر کے رکھوں گا۔ فرشی سلام کی بھی خوب رہی۔۔ :) کیا ہی پُر لطف، معلوماتی اور اصلاحی تحریر ہے! اللہ آپ کو اپنی امان میں رکھے!
مجھے لگتا ہے، یہ کسی اور کے الفاظ ہیں۔ میں توپھر سب کچھ بھول چکا تھا۔ مجھے اولین مراسلے کو سچ مچ بک مارک کر لینا چاہیے۔
 

La Alma

لائبریرین
گفتگو میں جزاک اللّٰہ کا کلمہ اکثر استعمال کیا جاتا ہے۔ یہ درست نہیں۔ جزا کا مطلب بدلہ ہے اور یہ مثبت و منفی دونوں معنوں میں استعمال ہوتا ہے
عموماً جزا کو نیک اجر کے معنی میں ہی لیا جاتا ہے کیونکہ یہ سزا کی ضد کے طور پر بھی مستعمل ہے۔
 

ظہیراحمدظہیر

لائبریرین
عموماً جزا کو نیک اجر کے معنی میں ہی لیا جاتا ہے کیونکہ یہ سزا کی ضد کے طور پر بھی مستعمل ہے۔
جزا کی بات نہیں بلکہ جزاک اللہ کی بات ہورہی ہے ۔ جزا کا لفظ تو اردو میں مثبت معنی میں مستعمل ہوگیا ہے لیکن جیسا کہ پہلے بھی عرض کیا عربی میں اس کے دونوں معانی ہوتے ہیں۔ چونکہ جزاک اللہ عربی فقرہ ہے اس لیے جزاک اللہ خیر کہے بغیر مطلب ادا نہیں ہوتا۔ جس طرح السلام علیکم ، ان شاء اللہ ، ماشاءاللہ ، بارک اللہ وغیرہ کے عربی کلمات مسلم تہذیب و ثقافت کا حصہ ہیں اور اردو میں اسی طرح مستعمل ہیں اسی طرح جزاک اللہ خیر کے دعائیہ کلمات بھی ہمیں جوں کے توں استعمال کرنا ہیں۔ امید ہے کہ بات واضح ہوگئی ہوگی۔
 
Top