بحرہندی کی کل 256 اور بحرزمزمہ کی کل 512 صورتیں اور دونوں کے درمیان فرق

استاذ العروض محترم جناب مزمل شیخ بسمل صاحب کا مضمون میر کی ہندی بحر کی حقیقت پڑھ کر دل خوش ہوگیا، اسی خوشی میں شیخ صاحب کے بتائے ہوئے تسکین اوسط کے قاعدے کے مطابق اس بحر کی جملہ صورتیں ، نیز بحر ہندی اور بحر زمزمہ کے دو فرق احبابِ ذوق کی نذر کر رہا ہوں:

میر کی ہندی بحر
میر کی ہندی بحر کی کل 256 صورتیں ہیں جو سب کی سب کسی ایک غزل یا نظم میں جمع کی جاسکتی ہیں۔

علم عروض کی اصطلاح میں اس کا نام ہے: بحر متقارب مثمن مضاعف اثرم مقبوض محذوف/مقصور
اور اس کے اصل ارکان ہیں: فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ
واضح رہے کہ بحر کے ارکان میں سے سب سے پہلے رکن کو ”صدر“ یا ”ابتدا“ کہتے ہیں ، سب سے آخری رکن کو ”عروض“ یا ”ضرب“ کہتے ہیں اور بیچ کے تمام ارکان کو ”حشو“ کا نام دیا جاتا ہے۔

اس بحر میں سات جگہ تسکینِ اوسط کا احتمال ہے:
  1. تسکینِ اول: صدر اور حشوِ اول کے درمیان
  2. تسکینِ دوم: حشوِ اول اور حشوِ ثانی کے درمیان
  3. تسکینِ سوم: حشوِ ثانی اور حشوِ ثالث کے درمیان
  4. تسکینِ چہارم: حشوِ ثالث اور حشوِ رابع کے درمیان
  5. تسکینِ پنجم: حشوِ رابع اور حشوِ خامس کے درمیان
  6. تسکینِ ششم: حشوِ خامس اور حشوِ سادس کے درمیان
  7. تسکینِ ہفتم: حشوِ سادس اور ضرب کے درمیان
چونکہ علم عروض کا قاعدہ کلیہ ہے کہ کسی بھی بحر میں جس جگہ بھی تین متحرک حروف ایک ساتھ آجائیں ان میں سے درمیان والے حرف کو ساکن کیا جاسکتا ہے ، اس لیے اس بحر میں بھی یا تو ایک جگہ بھی تسکین نہیں کی جائے گی یا ساتوں جگہ کی جائے گی یا کسی بھی ایک جگہ یا کسی بھی دو جگہ یا کسی بھی تین جگہ یا کسی بھی چار جگہ یا کسی بھی پانچ جگہ یا پھر کسی بھی چھ جگہ ”تسکین اوسط“ سے کام لیا جائے گا ، نیز ضرب(آخری رکن) یا تو فعَل ہوگا یا فعولْ۔

ان تمام احتمالات کے پیش نظر اس بحر میں کل 256 صورتیں بنتی ہیں:

1۔ بغیر تسکین کے ۔۔۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ
2۔ ساتوں جگہ تسکین۔۔۔ فعلن فعلن فعلن فعلن فعلن فعلن فعلن فع/فاع

سات(7) وہ جگہیں جن میں صرف ایک جگہ تسکین کی جائے:
تسکینِ اول ۔۔۔ ۔۔۔ فعلن فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ
تسکین دوم ۔۔۔ ۔۔۔ فعلُ فعولن فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ
تسکینِ سوم ۔۔۔ ۔۔۔ فعلُ فعولُ فعولن فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ
تسکینِ چہارم ۔۔۔ ۔۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعولن فعلُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ
تسکینِ پنجم ۔۔۔ ۔۔۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولن فعلُ فعولُ فعَل/فعولْ
تسکینِ ششم ۔۔۔ ۔۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولن فعلُ فعَل/فعولْ
تسکینِ ہفتم ۔۔۔ ۔۔۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولن فع/فاع

اکیس(21) وہ جگہیں جن میں صرف دو جگہ تسکین کی جائے:
  1. تسکینِ اول و دوم ۔۔۔ فعلن فعلن فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ
  2. تسکینِ اول و سوم ۔۔۔ فعلن فعلُ فعولن فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ
  3. تسکینِ اول و چہارم ۔۔ فعلن فعلُ فعولُ فعولن فعلُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ
  4. تسکینِ اول و پنجم ۔۔۔ فعلن فعلُ فعولُ فعولُ فعولن فعلُ فعولُ فعَل/فعولْ
  5. تسکینِ اول و ششم ۔۔ فعلن فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولن فعلُ فعَل/فعولْ
  6. تسکینِ اول و ہفتم ۔۔۔ فعلن فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولن فع/فاع
  7. تسکینِ دوم و سوم ۔۔۔ فعلُ فعولن فعلن فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ
  8. تسکینِ دوم و چہارم ۔۔۔ فعلُ فعولن فعلُ فعولن فعلُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ
  9. تسکینِ دوم و پنجم ۔۔۔ فعلُ فعولن فعلُ فعولُ فعولن فعلُ فعولُ فعَل/فعولْ
  10. تسکینِ دوم و ششم ۔۔۔ فعلُ فعولن فعلُ فعولُ فعولُ فعولن فعلُ فعَل/فعولْ
  11. تسکینِ دوم و ہفتم ۔۔۔ فعلُ فعولن فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولن فع/فاع
  12. تسکینِ سوم و چہارم ۔۔ فعلُ فعولُ فعولن فعلن فعلُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ
  13. تسکینِ سوم و پنجم ۔۔ فعلُ فعولُ فعولن فعلُ فعولن فعلُ فعولُ فعَل/فعولْ
  14. تسکینِ سوم و ششم ۔۔ فعلُ فعولُ فعولن فعلُ فعولُ فعولن فعلُ فعَل/فعولْ
  15. تسکینِ سوم و ہفتم ۔۔ فعلُ فعولُ فعولن فعلُ فعولُ فعولُ فعولن فع/فاع
  16. تسکینِ چہارم و پنجم ۔۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعولن فعلن فعلُ فعولُ فعَل/فعولْ
  17. تسکینِ چہارم و ششم ۔۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعولن فعلُ فعولن فعولُ فعَل/فعولْ
  18. تسکینِ چہارم و ہفتم ۔۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعولن فعلُ فعولُ فعولن فع/فاع
  19. تسکینِ پنجم و ششم ۔۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولن فعلن فعل فعَل/فعولْ
  20. تسکینِ پنجم و ہفتم ۔۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولن فعلُ فعولن فع/فاع
  21. تسکینِ ششم و ہفتم ۔۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولن فعلن فع/فاع
پینتیس(35) وہ جگہیں جن میں صرف تین جگہ تسکین کی جائے:
  1. تسکینِ اول و دوم و سوم
  2. تسکینِ اول و دوم و چہارم
  3. تسکینِ اول و دوم و پنجم
  4. تسکینِ اول و دوم و ششم
  5. تسکینِ اول و دوم و ہفتم
  6. تسکینِ اول و سوم و چہارم
  7. تسکینِ اول و سوم و پنجم
  8. تسکینِ اول و سوم و ششم
  9. تسکینِ اول و سوم و ہفتم
  10. تسکینِ اول و چہارم و پنجم
  11. تسکینِ اول و چہارم و ششم
  12. تسکینِ اول و چہارم و ہفتم
  13. تسکینِ اول و پنجم و ششم
  14. تسکینِ اول و پنجم و ہفتم
  15. تسکینِ اول و ششم و ہفتم
  16. تسکینِ دوم و سوم و چہارم
  17. تسکینِ دوم و سوم و پنجم
  18. تسکینِ دوم و سوم و ششم
  19. تسکینِ دوم و سوم و ہفتم
  20. تسکینِ دوم و چہارم و پنجم
  21. تسکینِ دوم و چہارم و ششم
  22. تسکینِ دوم و چہارم و ہفتم
  23. تسکینِ دوم و پنجم و ششم
  24. تسکینِ دوم و پنجم و ہفتم
  25. تسکینِ دوم و ششم و ہفتم
  26. تسکینِ سوم و چہارم و پنجم
  27. تسکینِ سوم و چہارم و ششم
  28. تسکینِ سوم و چہارم و ہفتم
  29. تسکینِ سوم و پنجم و ششم
  30. تسکینِ سوم و پنجم و ہفتم
  31. تسکینِ سوم و ششم و ہفتم
  32. تسکینِ چہارم و پنجم و ششم
  33. تسکینِ چہارم و پنجم و ہفتم
  34. تسکینِ چہارم و ششم و ہفتم
  35. تسکینِ پنجم و ششم و ہفتم
پینتیس(35) وہ جگہیں جن میں چار جگہ تسکین کی جائے:
  1. تسکینِ اول و دوم و سوم و چہارم
  2. تسکینِ اول و دوم و سوم و پنجم
  3. تسکینِ اول و دوم و سوم و ششم
  4. تسکینِ اول و دوم و سوم و ہفتم
  5. تسکینِ اول و دوم و چہارم و پنجم
  6. تسکینِ اول و دوم و چہارم و ششم
  7. تسکینِ اول و دوم و چہارم و ہفتم
  8. تسکینِ اول و دوم و پنجم و ششم
  9. تسکینِ اول و دوم و پنجم و ہفتم
  10. تسکینِ اول و دوم و ششم و ہفتم
  11. تسکینِ اول و سوم و چہارم و پنجم
  12. تسکینِ اول و سوم و چہارم و ششم
  13. تسکینِ اول و سوم و چہارم و ہفتم
  14. تسکینِ اول و سوم و پنجم و ششم
  15. تسکینِ اول و سوم و پنجم و ہفتم
  16. تسکینِ اول و سوم و ششم و ہفتم
  17. تسکینِ اول و چہارم و پنجم و ششم
  18. تسکینِ اول و چہارم و پنجم و ہفتم
  19. تسکینِ اول و چہارم و ششم و ہفتم
  20. تسکینِ اول و پنجم و ششم و ہفتم
  21. تسکینِ دوم و سوم و چہارم و پنجم
  22. تسکینِ دوم و سوم و چہارم و ششم
  23. تسکینِ دوم و سوم و چہارم و ہفتم
  24. تسکینِ دوم و سوم و پنجم و ششم
  25. تسکینِ دوم و سوم و پنجم و ہفتم
  26. تسکینِ دوم و سوم و ششم و ہفتم
  27. تسکینِ دوم و چہارم و پنجم و ششم
  28. تسکینِ دوم و چہارم و پنجم و ہفتم
  29. تسکینِ دوم و چہارم و ششم و ہفتم
  30. تسکینِ دوم و پنجم و ششم و ہفتم
  31. تسکینِ سوم و چہارم و پنجم و ششم
  32. تسکینِ سوم و چہارم و پنجم و ہفتم
  33. تسکینِ سوم و چہارم و ششم و ہفتم
  34. تسکینِ سوم و پنجم و ششم و ہفتم
  35. تسکین چہارم و پنجم و ششم و ہفتم

اکیس(21) وہ جگہیں جن میں پانچ جگہ تسکین کی جائے:
  1. تسکینِ اول و دوم و سوم و چہارم و پنجم
  2. تسکینِ اول و دوم و سوم و چہارم و ششم
  3. تسکینِ اول و دوم و سوم و چہارم و ہفتم
  4. تسکینِ اول و دوم و سوم و پنجم و ششم
  5. تسکینِ اول و دوم و سوم و پنجم و ہفتم
  6. تسکینِ اول و دوم و سوم و ششم و ہفتم
  7. تسکینِ اول و دوم و چہارم و پنجم و ششم
  8. تسکینِ اول و دوم و چہارم و پنجم و ہفتم
  9. تسکینِ اول و دوم و چہارم و ششم و ہفتم
  10. تسکینِ اول و دوم و پنجم و ششم و ہفتم
  11. تسکینِ اول و سوم و چہارم و پنجم و ششم
  12. تسکینِ اول و سوم و چہارم و پنجم و ہفتم
  13. تسکینِ اول و سوم و چہارم و ششم و ہفتم
  14. تسکینِ اول و سوم و پنجم و ششم و ہفتم
  15. تسکینِ اول و چہارم و پنجم و ششم و ہفتم
  16. تسکینِ دوم و سوم و چہارم و پنجم و ششم
  17. تسکینِ دوم و سوم و چہارم و پنجم و ہفتم
  18. تسکینِ دوم و سوم و چہارم و ششم و ہفتم
  19. تسکینِ دوم و سوم و پنجم و ششم و ہفتم
  20. تسکینِ دوم و چہارم و پنجم و ششم و ہفتم
  21. تسکینِ سوم و چہارم و پنجم و ششم و ہفتم

سات وہ جگہیں جن میں سوائے کسی ایک جگہ کے باقی چھ جگہ تسکین کی جائے:
  1. سوائے پہلی تسکین کے ۔۔۔
  2. سوائے دوسری تسکین کے ۔۔۔
  3. سوائے تیسری تسکین کے ۔۔۔
  4. سوائے چوتھی تسکین کے ۔۔۔
  5. سوائے پانچویں تسکین کے ۔۔۔
  6. سوائے چھٹی تسکین کے ۔۔۔
  7. سوائے ساتویں تسکین کے ۔۔۔

یہ کل 128 مقامات ہوئے ، ان میں سے ہر ایک کا آخری رکن یا تو فعَل ہوگا یا فعول اس لحاظ سے 128 کو 2 سے ضرب دینے پر کل 256 صورتیں بنیں گی ، یہ سب کی سب کسی بھی ایک نظم یا غزل میں جمع کی جاسکتی ہیں۔


بحر متقارب مثمن اثرم مقبوض محذوف/مقصور

بحر ہندی کی غیرمضاعف یعنی آدھی بحر بھی بہت معروف بحر ہے۔ عام طور پر بچوں کی نظموں کے لیے یہ وزن استعمال کیا جاتا ہے۔

اس میں کل سولہ(16) صورتیں بنتی ہیں، جو سب کی سب ایک غزل یا نظم میں جمع کی جاسکتی ہیں۔

علم عروض کی اصطلاح میں اس کا نام ہے: بحر متقارب مثمن اثرم مقبوض محذوف/مقصور

اور اس کے اصل ارکان ہیں: فعلُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ

اس میں تین جگہ تسکینِ اوسط کا احتمال ہے:
  1. تسکینِ اول: صدر اور حشوِ اول کے درمیان
  2. تسکینِ دوم: حشوِ اول اور حشوِ ثانی کے درمیان
  3. تسکینِ سوم: حشوِ ثانی اور ضرب کے درمیان
یا تو ایک جگہ بھی تسکین نہیں کی جائے گی یا تینوں جگہ کی جائے گی یا کسی بھی ایک جگہ یا کسی بھی دو جگہ تسکین اوسط سے کام لیا جائے گا ، نیز ضرب(آخری رکن) یا تو فعَل ہوگا یا فعولْ ، ان تمام احتمالات کے پیش نظر اس بحر میں کل سولہ صورتیں بنتی ہیں:

آٹھ وہ جن میں آخری رکن ”فعَل“ ہو:
  1. بغیر تسکین کے ۔۔۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعَل
  2. تینوں جگہ تسکین ۔۔۔ فعلن فعلن فعلن فع
  3. تسکینِ اول۔۔۔ ۔۔۔ فعلن فعلُ فعولُ فعَل
  4. تسکینِ دوم۔۔۔ ۔۔۔ فعلُ فعولن فعلُ فعَل
  5. تسکینِ سوم۔۔۔ ۔۔۔ فعلُ فعولُ فعولن فع
  6. تسکینِ اول و دوم۔۔۔ فعلن فعلن فعلُ فعَل
  7. تسکین دوم و سوم۔۔۔ فعلُ فعولن فعلن فع
  8. تسکینِ اول و سوم۔۔۔ فعلن فعلُ فعولن فع

اور آٹھ وہ جن میں آخری رکن ”فعولْ“ ہو:
  1. بغیر تسکین کے ۔۔۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعولْ
  2. تینوں جگہ تسکین ۔۔۔ فعلن فعلن فعلن فاعْ
  3. تسکینِ اول۔۔۔ ۔۔۔ فعلن فعلُ فعولُ فعولْ
  4. تسکینِ دوم۔۔۔ ۔۔۔ فعلُ فعولن فعلُ فعولْ
  5. تسکینِ سوم۔۔۔ ۔۔۔ فعلُ فعولُ فعولن فاع
  6. تسکینِ اول و دوم۔۔۔ فعلن فعلن فعلُ فعولْ
  7. تسکین دوم و سوم۔۔۔ فعلُ فعولن فعلن فاع
  8. تسکینِ اول و سوم۔۔۔ فعلن فعلُ فعولن فاع

 
آخری تدوین:
عرق ریزی کا کام کیا ہے آپ نے۔ یقین کریں کہ یہ کام میرے بس سے باہر تھا۔ میں جزئیات سے اکثر اکتا جاتا ہوں۔ اور نا چاہتے ہوئے بھی مزاج کی سستی اور وقت کی کمی حائل آجاتی ہے۔
بہت داد آپ کے اس کام پر۔
 

ابن رضا

لائبریرین
بہت خوب۔۔۔۔۔(چہارمسکن کی صورت میں تعداد 33 شاید ٹائپو ہے درست فرما لیں)
اعشاری نظام میں اس کی صورت کچھ یوں ہوگی۔

1_zps29ab40eb.jpg


2_zps56d89793.jpg


3_zps68c6ced1.jpg


4_zps75cd76e8.jpg
 
آخری تدوین:
عرق ریزی کا کام کیا ہے آپ نے۔ یقین کریں کہ یہ کام میرے بس سے باہر تھا۔ میں جزئیات سے اکثر اکتا جاتا ہوں۔ اور نا چاہتے ہوئے بھی مزاج کی سستی اور وقت کی کمی حائل آجاتی ہے۔
بہت داد آپ کے اس کام پر۔
آپ نے داد دے دی ، محنت وصول ہوگئی۔ :)
 
بحر زمزمہ
”بحر ہندی“ سے ملتی جلتی ایک اور بحر ہے جو ”بحر زمزمہ“ کے نام سے مشہور ہے۔

اس بحر میں کی کل 512 صورتیں بنتی ہیں جو سب کی سب ایک غزل یا نظم میں جمع کی جاسکتی ہیں۔

علم عروض کی اصطلاح میں اس کا نام ہے: بحر متدارک مثمن مخبون مضاعف
اب اسے ”بحر زمزمہ“ کے نام سے پہچانا جاتا ہے۔
اس کے اصل ارکان ہیں: فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن


اس بحر میں کل آٹھ جگہ تسکینِ اوسط کا احتمال ہے:
  1. تسکینِ اول: صدر(پہلے رکن) کی ابتدا میں
  2. تسکینِ دوم: حشوِ اول کی ابتدا میں
  3. تسکینِ سوم: حشوِ ثانی کی ابتدا میں
  4. تسکینِ چہارم: حشوِ ثالث کی ابتدا میں
  5. تسکینِ پنجم: حشوِ رابع کی ابتدا میں
  6. تسکینِ ششم: حشوِ خامس کی ابتدا میں
  7. تسکینِ ہفتم: حشوِ سادس کی ابتدا میں
  8. تسکینِ ہشتم: ضرب کی ابتدا میں
جیسا کہ اوپر بتایا گیا ہے کہ علم عروض کا قاعدہ کلیہ ہے کہ کسی بھی بحر میں جس جگہ بھی تین متحرک حروف ایک ساتھ آجائیں ان میں سے درمیان والے حرف کو ساکن کیا جاسکتا ہے ، اس لیے اس بحر میں بھی یا تو ایک جگہ بھی تسکین نہیں کی جائے گی یا آٹھوں جگہ کی جائے گی یا کسی بھی ایک جگہ یا کسی بھی دو جگہ یا کسی بھی تین جگہ یا کسی بھی چار جگہ یا کسی بھی پانچ جگہ یا کسی بھی چھ جگہ یا پھر کسی بھی سات جگہ ”تسکین اوسط“ سے کام لیا جائے گا۔
نیز ضرب(آخری رکن) یا تو فعلن ہوگا یا مفعول۔

ان تمام احتمالات کے پیش نظر اس بحر میں کل 512 صورتیں بنتی ہیں جو سب کی سب ایک غزل یا نظم میں جمع کی جاسکتی ہیں:

1۔ بغیر تسکین کے ۔۔۔ فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن

2۔ آٹھوں جگہ تسکین ۔۔۔ فعْلن فعْلن فعْلن فعْلن فعْلن فعْلن فعْلن فعْلن

آٹھ( 8 ) وہ جگہیں جن میں صرف ایک جگہ تسکین کی جائے:
  1. صرف پہلے رکن میں تسکین۔
  2. صرف دوسرے رکن میں تسکین۔
  3. صرف تیسرے رکن میں تسکین۔
  4. صرف چوتھے رکن میں تسکین۔
  5. صرف پانچویں رکن میں تسکین۔
  6. صرف چھٹے رکن میں تسکین۔
  7. صرف ساتویں رکن میں تسکین۔
  8. صرف آٹھویں رکن میں تسکین۔

اٹھائیس( 28 ) وہ جگہیں جن میں صرف دو جگہ تسکین کی جائے:
  1. تسکین اول و دوم
  2. تسکین اول و سوم
  3. تسکین اول و چہارم
  4. تسکین اول و پنجم
  5. تسکین اول و ششم
  6. تسکین اول و ہفتم
  7. تسکین اول و ہشتم
  8. تسکین دوم و سوم
  9. تسکین دوم و چہارم
  10. تسکین دوم و پنجم
  11. تسکین دوم و ششم
  12. تسکین دوم و ہفتم
  13. تسکین دوم و ہشتم
  14. تسکین سوم و چہارم
  15. تسکین سوم و پنجم
  16. تسکین سوم و ششم
  17. تسکین سوم و ہفتم
  18. تسکین سوم و ہشتم
  19. تسکین چہارم و پنجم
  20. تسکین چہارم و ششم
  21. تسکین چہارم و ہفتم
  22. تسکین چہارم و ہشتم
  23. تسکین پنجم و ششم
  24. تسکین پنجم و ہفتم
  25. تسکین پنجم و ہشتم
  26. تسکین ششم و ہفتم
  27. تسکین ششم و ہشتم
  28. تسکین ہفتم و ہشتم
چھپن (56) وہ جگہیں جن میں صرف تین جگہ تسکین کی جائے۔
  1. تسکینِ اول و دوم و سوم
  2. تسکینِ اول و دوم و چہارم
  3. تسکینِ اول و دوم و پنجم
  4. تسکینِ اول و دوم و ششم
  5. تسکینِ اول و دوم و ہفتم
  6. تسکینِ اول و دوم و ہشتم
  7. تسکینِ اول و سوم و چہارم
  8. تسکینِ اول و سوم و پنجم
  9. تسکینِ اول و سوم و ششم
  10. تسکینِ اول و سوم و ہفتم
  11. تسکینِ اول و سوم و ہشتم
  12. تسکینِ اول و چہارم و پنجم
  13. تسکینِ اول و چہارم و ششم
  14. تسکینِ اول و چہارم و ہفتم
  15. تسکینِ اول و چہارم و ہشتم
  16. تسکینِ اول و پنجم و ششم
  17. تسکینِ اول و پنجم و ہفتم
  18. تسکینِ اول و پنجم و ہشتم
  19. تسکینِ اول و ششم و ہفتم
  20. تسکینِ اول و ششم و ہشتم
  21. تسکینِ اول و ہفتم و ہشتم
  22. تسکین دوم و سوم و چہارم
  23. تسکین دوم و سوم و پنجم
  24. تسکین دوم و سوم و ششم
  25. تسکین دوم و سوم و ہفتم
  26. تسکین دوم و سوم و ہشتم
  27. تسکین دوم و چہارم و پنجم
  28. تسکین دوم و چہارم و ششم
  29. تسکین دوم و چہارم و ہفتم
  30. تسکین دوم و چہارم و ہشتم
  31. تسکین دوم و پنجم و ششم
  32. تسکین دوم و پنجم و ہفتم
  33. تسکین دوم و پنجم و ہشتم
  34. تسکین دوم و ششم و ہفتم
  35. تسکین دوم و ششم و ہشتم
  36. تسکین دوم و ہفتم و ہشتم
  37. تسکین سوم و چہارم و پنجم
  38. تسکین سوم و چہارم و ششم
  39. تسکین سوم و چہارم و ہفتم
  40. تسکین سوم و چہارم و ہشتم
  41. تسکین سوم و پنجم و ششم
  42. تسکین سوم و پنجم و ہفتم
  43. تسکین سوم و پنجم و ہشتم
  44. تسکین سوم و ششم و ہفتم
  45. تسکین سوم و ششم و ہشتم
  46. تسکین سوم و ہفتم و ہشتم
  47. تسکین چہارم و پنجم و ششم
  48. تسکین چہارم و پنجم و ہفتم
  49. تسکین چہارم و پنجم و ہشتم
  50. تسکین چہارم و ششم و ہفتم
  51. تسکین چہارم و ششم و ہشتم
  52. تسکین چہارم و ہفتم و ہشتم
  53. تسکین پنجم و ششم و ہفتم
  54. تسکین پنجم و ششم و ہشتم
  55. تسکین پنجم و ہفتم و ہشتم
  56. تسکین ششم و ہفتم و ہشتم


ستر (70) وہ جگہیں جن میں صرف چار جگہ تسکین کی جائے۔
  1. تسکین اول و دوم و سوم و چہارم
  2. تسکین اول و دوم و سوم و پنجم
  3. تسکین اول و دوم و سوم و ششم
  4. تسکین اول و دوم و سوم و ہفتم
  5. تسکین اول و دوم و سوم و ہشتم
  6. تسکین اول و دوم و چہارم و پنجم
  7. تسکین اول و دوم و چہارم و ششم
  8. تسکین اول و دوم و چہارم و ہفتم
  9. تسکین اول و دوم و چہارم و ہشتم
  10. تسکین اول و دوم و پنجم و ششم
  11. تسکین اول و دوم و پنجم و ہفتم
  12. تسکین اول و دوم و پنجم و ہشتم
  13. تسکین اول و دوم و ششم و ہفتم
  14. تسکین اول و دوم و ششم و ہشتم
  15. تسکین اول و دوم و ہفتم و ہشتم
  16. تسکین اول و سوم و چہارم و پنجم
  17. تسکین اول و سوم و چہارم و ششم
  18. تسکین اول و سوم و چہارم و ہفتم
  19. تسکین اول و سوم و چہارم و ہشتم
  20. تسکین اول و سوم و پنجم و ششم
  21. تسکین اول و سوم و پنجم و ہفتم
  22. تسکین اول و سوم و پنجم و ہشتم
  23. تسکین اول و سوم و ششم و ہفتم
  24. تسکین اول و سوم و ششم و ہشتم
  25. تسکین اول و سوم و ہفتم و ہشتم
  26. تسکین اول و چہارم و پنجم و ششم
  27. تسکین اول و چہارم و پنجم و ہفتم
  28. تسکین اول و چہارم و پنجم و ہشتم
  29. تسکین اول و چہارم و ششم و ہفتم
  30. تسکین اول و چہارم و ششم و ہشتم
  31. تسکین اول و چہارم و ہفتم و ہشتم
  32. تسکین اول و پنجم و ششم و ہفتم
  33. تسکین اول و پنجم و ششم و ہشتم
  34. تسکین اول و پنجم و ہفتم و ہشتم
  35. تسکین اول و ششم و ہفتم و ہشتم
  36. تسکین دوم و سوم و چہارم و پنجم
  37. تسکین دوم و سوم و چہارم و ششم
  38. تسکین دوم و سوم و چہارم و ہفتم
  39. تسکین دوم و سوم و چہارم و ہشتم
  40. تسکین دوم و سوم و پنجم و ششم
  41. تسکین دوم و سوم و پنجم و ہفتم
  42. تسکین دوم و سوم و پنجم و ہشتم
  43. تسکین دوم و سوم و ششم و ہفتم
  44. تسکین دوم و سوم و ششم و ہشتم
  45. تسکین دوم و سوم و ہفتم و ہشتم
  46. تسکین دوم و چہارم و پنجم و ششم
  47. تسکین دوم و چہارم و پنجم و ہفتم
  48. تسکین دوم و چہارم و پنجم و ہشتم
  49. تسکین دوم و چہارم و ششم و ہفتم
  50. تسکین دوم و چہارم و ششم و ہشتم
  51. تسکین دوم و چہارم و ہفتم و ہشتم
  52. تسکین دوم و پنجم و ششم و ہفتم
  53. تسکین دوم و پنجم و ششم و ہشتم
  54. تسکین دوم و پنجم و ہفتم و ہشتم
  55. تسکین دوم و ششم و ہفتم و ہشتم
  56. تسکین سوم و چہارم و پنجم و ششم
  57. تسکین سوم و چہارم و پنجم و ہفتم
  58. تسکین سوم و چہارم و پنجم و ہشتم
  59. تسکین سوم و چہارم و ششم و ہفتم
  60. تسکین سوم و چہارم و ششم و ہشتم
  61. تسکین سوم و چہارم و ہفتم و ہشتم
  62. تسکین سوم و پنجم و ششم و ہفتم
  63. تسکین سوم و پنجم و ششم و ہشتم
  64. تسکین سوم و پنجم و ہفتم و ہشتم
  65. تسکین سوم و ششم و ہفتم و ہشتم
  66. تسکین چہارم و پنجم و ششم و ہفتم
  67. تسکین چہارم و پنجم و ششم و ہشتم
  68. تسکین چہارم و پنجم و ہفتم و ہشتم
  69. تسکین چہارم و ششم و ہفتم و ہشتم
  70. تسکین پنجم و ششم و ہفتم و ہشتم


چھپن (56) وہ جگہیں جن میں کسی بھی پانچ جگہ تسکین کی جائے۔
  1. تسکین اول و دوم و سوم و چہارم و پنجم
  2. تسکین اول و دوم و سوم و چہارم و ششم
  3. تسکین اول و دوم و سوم و چہارم و ہفتم
  4. تسکین اول و دوم و سوم و چہارم و ہشتم
  5. تسکین اول و دوم و سوم و پنجم و ششم
  6. تسکین اول و دوم و سوم و پنجم و ہفتم
  7. تسکین اول و دوم و سوم و پنجم و ہشتم
  8. تسکین اول و دوم و سوم و ششم و ہفتم
  9. تسکین اول و دوم و سوم و ششم و ہشتم
  10. تسکین اول و دوم و سوم و ہفتم و ہشتم
  11. تسکین اول و دوم و چہارم و پنجم و ششم
  12. تسکین اول و دوم و چہارم و پنجم و ہفتم
  13. تسکین اول و دوم و چہارم و پنجم و ہشتم
  14. تسکین اول و دوم و چہارم و ششم و ہفتم
  15. تسکین اول و دوم و چہارم و ششم و ہشتم
  16. تسکین اول و دوم و چہارم و ہفتم و ہشتم
  17. تسکین اول و دوم و پنجم و ششم و ہفتم
  18. تسکین اول و دوم و پنجم و ششم و ہشتم
  19. تسکین اول و دوم و پنجم و ہفتم و ہشتم
  20. تسکین اول و دوم و ششم و ہفتم و ہشتم
  21. تسکین اول و سوم و چہارم و پنجم و ششم
  22. تسکین اول و سوم و چہارم و پنجم و ہفتم
  23. تسکین اول و سوم و چہارم و پنجم و ہشتم
  24. تسکین اول و سوم و چہارم و ششم و ہفتم
  25. تسکین اول و سوم و چہارم و ششم و ہشتم
  26. تسکین اول و سوم و چہارم و ہفتم و ہشتم
  27. تسکین اول و سوم و پنجم و ششم و ہفتم
  28. تسکین اول و سوم و پنجم و ششم و ہشتم
  29. تسکین اول و سوم و پنجم و ہفتم و ہشتم
  30. تسکین اول و سوم و ششم و ہفتم و ہشتم
  31. تسکین اول و چہارم و پنجم و ششم و ہفتم
  32. تسکین اول و چہارم و پنجم و ششم و ہشتم
  33. تسکین اول و چہارم و پنجم و ہفتم و ہشتم
  34. تسکین اول و چہارم و ششم و ہفتم و ہشتم
  35. تسکین اول و پنجم و ششم و ہفتم و ہشتم
  36. تسکین دوم و سوم و چہارم و پنجم و ششم
  37. تسکین دوم و سوم و چہارم و پنجم و ہفتم
  38. تسکین دوم و سوم و چہارم و پنجم و ہشتم
  39. تسکین دوم و سوم و چہارم و ششم و ہفتم
  40. تسکین دوم و سوم و چہارم و ششم و ہشتم
  41. تسکین دوم و سوم و چہارم و ہفتم و ہشتم
  42. تسکین دوم و سوم و پنجم و ششم و ہفتم
  43. تسکین دوم و سوم و پنجم و ششم و ہشتم
  44. تسکین دوم و سوم و پنجم و ہفتم و ہشتم
  45. تسکین دوم و سوم و ششم و ہفتم و ہشتم
  46. تسکین دوم و چہارم و پنجم و ششم و ہفتم
  47. تسکین دوم و چہارم و پنجم و ششم و ہشتم
  48. تسکین دوم و چہارم و پنجم و ہفتم و ہشتم
  49. تسکین دوم و چہارم و ششم و ہفتم و ہشتم
  50. تسکین دوم و پنجم و ششم و ہفتم و ہشتم
  51. تسکین سوم و چہارم و پنجم و ششم و ہفتم
  52. تسکین سوم و چہارم و پنجم و ششم و ہشتم
  53. تسکین سوم و چہارم و پنجم و ہفتم و ہشتم
  54. تسکین سوم و چہارم و ششم و ہفتم و ہشتم
  55. تسکین سوم و پنجم و ششم و ہفتم و ہشتم
  56. تسکین چہارم و پنجم و ششم و ہفتم و ہشتم


اٹھائیس ( 28 ) وہ جگہیں جن میں کسی بھی چھ جگہ تسکین کی جائے۔
  1. تسکین اول و دوم و سوم و چہارم و پنجم و ششم
  2. تسکین اول و دوم و سوم و چہارم و پنجم و ہفتم
  3. تسکین اول و دوم و سوم و چہارم و پنجم و ہشتم
  4. تسکین اول و دوم و سوم و چہارم و ششم و ہفتم
  5. تسکین اول و دوم و سوم و چہارم و ششم و ہشتم
  6. تسکین اول و دوم و سوم و چہارم و ہفتم و ہشتم
  7. تسکین اول و دوم و سوم و پنجم و ششم و ہفتم
  8. تسکین اول و دوم و سوم و پنجم و ششم و ہشتم
  9. تسکین اول و دوم و سوم و پنجم و ہفتم و ہشتم
  10. تسکین اول و دوم و سوم و ششم و ہفتم و ہشتم
  11. تسکین اول و دوم و چہارم و پنجم و ششم و ہفتم
  12. تسکین اول و دوم و چہارم و پنجم و ششم و ہشتم
  13. تسکین اول و دوم و چہارم و پنجم و ہفتم و ہشتم
  14. تسکین اول و دوم و چہارم و ششم و ہفتم و ہشتم
  15. تسکین اول و دوم و پنجم و ششم و ہفتم و ہشتم
  16. تسکین اول و سوم و چہارم و پنجم و ششم و ہفتم
  17. تسکین اول و سوم و چہارم و پنجم و ششم و ہشتم
  18. تسکین اول و سوم و چہارم و پنجم و ہفتم و ہشتم
  19. تسکین اول و سوم و چہارم و ششم و ہفتم و ہشتم
  20. تسکین اول و سوم و پنجم و ششم و ہفتم و ہشتم
  21. تسکین اول و چہارم و پنجم و ششم و ہفتم و ہشتم
  22. تسکین دوم و سوم و چہارم و پنجم و ششم و ہفتم
  23. تسکین دوم و سوم و چہارم و پنجم و ششم و ہشتم
  24. تسکین دوم و سوم و چہارم و پنجم و ہفتم و ہشتم
  25. تسکین دوم و سوم و چہارم و ششم و ہفتم و ہشتم
  26. تسکین دوم و سوم و پنجم و ششم و ہفتم و ہشتم
  27. تسکین دوم و چہارم و پنجم و ششم و ہفتم و ہشتم
  28. تسکین سوم و چہارم و پنجم و ششم و ہفتم و ہشتم


آٹھ وہ جگہیں جن میں سوائے کسی ایک جگہ کے باقی سات جگہ تسکین کی جائے:
  1. سوائے پہلی تسکین کے ۔۔۔
  2. سوائے دوسری تسکین کے ۔۔۔
  3. سوائے تیسری تسکین کے ۔۔۔
  4. سوائے چوتھی تسکین کے ۔۔۔
  5. سوائے پانچویں تسکین کے ۔۔۔
  6. سوائے چھٹی تسکین کے ۔۔۔
  7. سوائے ساتویں تسکین کے ۔۔۔
  8. سوائے آٹھویں تسکین کے ۔۔۔

یہ کل 256 مقامات ہوئے ، ان میں سے ہر ایک کا آخری رکن یا تو فعلن ہوگا یا مفعول اس لحاظ سے 256 کو 2 سے ضرب دینے پر کل 512 صورتیں بنیں گی ، یہ سب کی سب کسی بھی ایک نظم یا غزل میں جمع کی جاسکتی ہیں۔
 
آخری تدوین:

بحر ہندی اور بحر زمزمہ میں دو بنیادی فرق

بحر متقارب مثمن مضاعف اثرم مقبوض محذوف/مقصور یا بحر ہندی
(فعلُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعولُ فعَل/فعولْ)
اور
بحر متدارک مثمن مخبون مضاعف یا بحر زمزمہ
(فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن فعِلن)

یہ دونوں بحریں بہت ملتی جلتی ہیں ، مگر ان دونوں کا خلط ایک ہی غزل یا نظم میں عروضی نقطۂ نظر سے جائز نہیں۔

ان دونوں میں بنیادی طور پر دو فرق ہیں:

پہلا فرق: بحر ہندی میں پندرہ اسباب ہیں (خفیف ہوں یا ثقیل) اور بحر زمزمہ میں سولہ اسباب ہیں۔(خفیف ہوں یا ثقیل)

دوسرا فرق: بحر ہندی میں ہر طاق سبب کا خفیف ہونا ضروری ہے، ہر جفت سبب کو آپ خفیف اور ثقیل دونوں طرح باندھ سکتے ہیں۔ جبکہ بحر زمزمہ میں ہر جفت سبب کا خفیف ہونا ضروری ہے ، ہر طاق سبب کو آپ خفیف اور ثقیل دونوں طرح باندھ سکتے ہیں۔

لہذا اگر کوئی طاق سبب ثقیل ہے تو وہ بحر ہندی ہو ہی نہیں سکتی اور اگر کوئی جفت سبب ثقیل ہے تو وہ بحر زمزمہ ہو ہی نہیں سکتی۔
 

ابن رضا

لائبریرین
بحر زمزمہ
”بحر ہندی“ سے ملتی جلتی ایک اور بحر ہے جو ”بحر زمزمہ“ کے نام سے مشہور ہے۔

اس بحر میں کی کل 512 صورتیں بنتی ہیں جو سب کی سب ایک غزل یا نظم میں جمع کی جاسکتی ہیں۔

یہ کل 256 مقامات ہوئے ، ان میں سے ہر ایک کا آخری رکن یا تو فعلن ہوگا یا مفعول اس لحاظ سے 256 کو 2 سے ضرب دینے پر کل 512 صورتیں بنیں گی ، یہ سب کی سب کسی بھی ایک نظم یا غزل میں جمع کی جاسکتی ہیں۔
واهے گروو هن فیر تلکنا پوَے گا(n)
مطلب اب پھر گرنا پڑے گا.:p
اقتباس: سردار اور کیلے کا چھلکا
 
آخری تدوین:

ابن رضا

لائبریرین
ثابت ہوا کہ عروض کا نظام واقعی بائنری ہے۔ٹو ٹو دی پاور ۔۔۔ ۔
بائنری نظام اس لیے نہیں ہو سکتا
کہ بائنری میں دو ارکان ہوتے ہیں 0 اور 1
اور اگر ہم 0 کوتاہ مان لیں اور 1 کو بلند یا سبب
تو 00 کو ہم سبب ثقیل کہیں گے
مگر بائنری میں 00 کو جمع کرنے پر حاصل جمع 0 ہی رہے گا
1 یعنی سبب نہیں شمار ہوگا۔
 

محمد امین

لائبریرین
اعجاز چاچو کا مطلب ہے کہ اتنا وسیع ہے کہ ٹو کی پاور میں چلتا ہے۔۔۔ ٹو کی پاور ڈبل ہو کو بڑھتی ہے۔۔
 
Top