ربّ - ڈاکٹر موہن سنگھ دیوانہ

تلمیذ

لائبریرین
فرخ صاحب نے پہل کر دتی اے تے اونہاں دے دتے ہوئے معنے وی ٹھیک نیں پر فیر وی ایس نظم دے تعلق نال میرے خیال وچ اینہاں اکھراں دے معنے ایہہ ہو سکدے نیں: ملاضظہ کرو::
بُجھارت = پہیلی
کھنبھ = پر (feather)
بھال =تلاش (search)
تھوتھا= خالی 'تھوتھا چنا، باجے گھنا'
اودوکنی =اس وقت سے
ڈاچی= اونٹنی
رانگلا= رنگین
ریڑکا = جھگڑا
 

فرخ منظور

لائبریرین
تلمیذ صاحب، اگر ان پنجابی الفاظ کے معنی بتا دیں تو آپ کی بہت مہربانی۔
بُجھارت، کھنبھ، بھال، تھوتھا، اودوکنی، ڈاچی، رانگلا، ریڑکا

لیں جی مزید الفاظ کا مطلب بھی پتا چل گیا۔
بھال = تلاش کرنا یا تلاش
تھوتھا = خالی یعنی جس چیز میں سے اس کا مغز نکال دیا جائے۔
ریڑکا = دہرانا یا بار بار کسی چیز کا آنا
 
کھوجوں مل نہ کھنجیں۔۔۔مطلب
تحقیق اور تلاش سے کنارہ کشی نا کرنا۔

اس سے پچھلی سطر کے ساتھ ملا کر پڑھیں تو مطلب یہ بنتا ہے کہ اس ڈر سے کہ کہیں خدا کو تلاش کرنے میں کافر نا ہو جاؤ، تحقیق اور تلاش سے کنارہ کشی نا کرنا۔
 

محمد مسلم

محفلین
میں جس حد تک اس کلام کو سمجھ پایا ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ربّ اک گنجھل دار بجھارت ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ربّ اک گورکھ-دھندا ۔
وہ اللہ جو صمد و بے نیاز ہے ۔ اس کی ہستی کسی پیچدار پہیلی سے کم نہیں ۔
کھولن لگیاں پیچ ایس دے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ کافر ہو جائے بندہ ۔
اس کی حقیقت کی تلاش میں انسان کفر تک پہنچ جاتا ہے ۔
کافر ہونو ڈر کے جیویں ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ کھوجوں مول نہ کھنجھی
تو کافر ہونے کے ڈر سے اس کی حقیقت کو پائے بنا جیتا ہے ۔
لائیلگّ مومن دے کولوں ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ کھوجی کافر چنگا ۔
کیا تو نہیں جانتا کہ لکیر کے فقیر مومن سے حقیقت کی کھوج رکھنے والا کافر بہتر ہوتا ہے ۔
تیری کھوج وچ عقل دے کھنبھ جھڑ گئے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ تیری بھال وچ تھوتھا خیال ہویا ۔
اے اللہ تیری کھوج میں نکلو تو عقل ساتھ چھوڑ دیتی ہے ۔ سب گمان کچھ گھڑے کی مانند ٹوٹ جاتے ہیں ۔
لکھاں انگلاں گنجھلاں کھولھ تھکیاں، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ تیری زلف دا سدھا نہ وال ہویا ۔
اک زمانہ تیری حقیقت کو پانے کے لیئے دیوانہ وار کوشاں رہا ہے مگر تیری حقیقت مجسم نہ ہو سکی ۔۔۔
گھگی بجھّ گئی سنکھاں دی رو-رو کے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ پٹّ-پٹّ کے چور گھڑیال ہویا ۔
سنکھ صدا لگا لگا کر خاموش ہوگئے ۔ گھڑی گھڑی گزرتے صدیاں گزر گئیں ۔
چیک-چیک کے قلم دی جیبھ پاٹی، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ اجے حلّ نہ تیرا سوال ہویا ۔
قلم لکھ لکھ شور مچا صفحات کالے کرتا رہا۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ پھر بھی تیری حقیقت نہ کھل سکی
تیری سک کوئی سجری سک تاں نہیں، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ایہہ چروکنی گلے دا ہار ہوئی ۔
تیری تلاش کا سفر کوئی پھولوں کا ہار تو نہیں ۔۔۔۔۔ جو صدیوں سے عقل کے گلے کا ہار بنی ہواہے ۔
ایہہ ادوکنی جدوں دا بتّ بنیا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ نال دل دی مٹی تیار ہوئی ۔1۔
یہ تلاش کا سفر تو جب سے جاری ہوا ۔ جب خلق آدم کے لیئے مٹی تیار ہوئی
تیرے ہجر وچ کسے نے کنّ پاڑے ۔۔۔۔۔۔۔ اتے کسے نے جٹاں ودھائیاں نے ۔
تیری تلاش میں کسی نے کانوں میں بالے پہنے ۔۔۔۔ کسی نے بال بڑھا دھونی رمائی
بوہے مار کے کسے نے چلے کٹے، ۔۔۔۔۔۔۔کسے رڑے 'تے راتاں لنگھائیاں نے ۔
کوئی دروازہ بند کے کے تنہائی میں چلہ کشی کرنے لگا ۔ کوئی ویرانوں میں آسن جماتا رہا ۔۔۔۔۔۔۔
کوئی لمکیا کھوہ دے وچ پٹھا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔اتے کسے نے دھونیاں تائیاں نے ۔
کوئی کنویں میں الٹا لٹک تیری حقیقت کی کھوج میں مصروف ہوا ۔۔۔۔۔ تو کوئی جنگلوں میں جا تجھے کھوجنے لگا
تیرے عاشقاں نے لکھاں جتن کیتے، ۔۔۔۔۔۔ پر توں منہ توں زلفاں نہ چائیاں نے ۔
تیری حقیقت کی چاہ رکھنے والوں نے کیا کیا جتن کیئے ۔ مگر تیری حقیقت مستور ہی رہی ۔
تیری سکّ دے کئی تہائے مر گئے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ اجے تیک نہ وصل دا جگ لبھا ۔
تیری تلاش میں سرگرداں کئی جاں سے گزر گئے ۔۔ کسی تک نہ تیری دید کا جام پہنچا
لکھاں سسیاں مر گئیاں تھلاں اندر، ۔۔۔۔۔۔۔تیری ڈاچی دا اجے نہ کھرا لبھا ۔2۔
کتنی ہی سسیاں تھلوں صحراؤں میں اپنی جان دے بیٹھیں ۔ مگر تیری حقیقت کا نشان نہ پا سکیں
کسے پھلّ-قرآن دا پاٹھ کیتا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کسے دل دا پترا کھولھیا وے ۔
کوئی قران کی تلاوت میں مصروف ہوا ۔۔۔۔۔ کسی نے اپنے دل میں تجھ ڈھونڈنا شروع کیا
کسے نیناں دے ساگر ہنگال مارے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کسے ہکّ دا کھونجا پھرولیا وے ۔
کوئی جھیل سی گہری آنکھوں میں تجھے تلاشتا رہا ۔۔۔ کوئی حسن بلاخیز میں تجھے ڈھونڈنے لگا ۔
کسے گلھاں دے دیوے دی لوء تھلے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔تینوں زلفاں دی رات وچ ٹولیا وے ۔
کوئی باتوں کا سحر طاری کر ۔ گھنی زلفوں میں تیری حقیقت تلاشنے لگا
رو رو کے دنیاں نے راہ پائے، ۔۔۔۔۔۔۔ پر توں ہسّ کے اجے نہ بولیا وے ۔
چاہے کسی نے آنکھیں رو رو کر بہا دیں ۔۔۔ مگر تو نے اپنی حقیقت نہ کھولی ۔۔
دیدے کلنج مارے تیرے عاشقاں نے، ۔۔۔۔۔۔۔۔اجے اتھرو تینوں نہ پوہے کوئی ۔
تیرے چاہنے والےکی آنکھ سدا بہتی رہی ۔۔۔۔۔۔ کیا تجھ تک اس کےآنسو نہ پہنچے
تیری سونہ، کجھ رون دا مزہ ہی نہیں، ۔۔۔۔۔۔۔۔پونجھن والا جے کول نہ ہوئے کوئی ۔3۔
تیری قسم رونے کا کچھ مزہ بھی نہیں ۔ اگر آنسو پونچھنے والا کوئی پاس نہ ہو ۔
تیری مانگ دی سڑک تے پیا جہڑا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔اس نوں حیلیاں نال پرتایا توں ۔
جو تیری راہ پر چل پڑا ۔۔۔۔۔۔۔ ہزار بہانوں سے تو اسے آزمانے لگا
حرصاں، دولتاں، حسناں، حکومتاں دا، ۔۔۔۔۔ اوہدے راہ وچ چوغا کھنڈایا توں ۔
اس کی راہ میں لالچ مال و دولت حسن جوانی اقتدار و اختیار کے پھندے لگا دیئے
کسے قیس نوں لگا جے عشقَ تیرا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔اس نوں لیلی دا لیلا بنایا توں ۔
قیس کی طرح اگر کوئی تیرے عشق کا دعویدار ہوا تو اسے کسی لیلی کا دیوانہ بنا دیا
کسے رانجھے نوں چڑھیا جے چا تیرا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔اس نوں ہیر دی سیجے سوایا توں ۔
کسی کو رانجھے کی طرح تیرے عشق نے اسیر کیا تو اسے نرم و گرم سیج تک پہنچا دیا
ساڈے ہنجھوآں کیتا نہ نرم تینوں، ۔۔۔۔۔۔۔ساڈی آہ نے کیتا نہ چھیک تینوں ۔
ہمارے آنسوؤں نے کچھ بھی تجھ پر اثر نہ کیا ۔ ہماری آہیں بھی تیری نگاہ کرم کے قابل نہ ٹھہریں
اسیں سڑ گئے وچھوڑے دی اگّ اندر، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔لاگے وسدیاں آیا نہ سیک تینوں ۔
ہم ہجر کی آگ میں جل کر خاک ہوئے ۔۔۔۔۔۔۔ لیکن تجھ تک ہماری چاہت کی تپش نہ پہنچی ۔۔
کسے چھنا بنایا جے کھوپری دا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ توں بلھیاں نال چھہائیاں نہ ۔
کوئی چاہے اپنے کاسہ سر کو پیالہ بنا تیری نگاہ کا طلب گار ہوا مگر تو نے اک نگاہ نہ ڈالی
کسے دل دا رانگلا پلنگھ ڈاہیا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ تیرے ناز نوں نیندراں آئیاں نہ ۔
کوئی اپنے دل کو ہر طرح سجا سنوار کر تیری چاہ کاطلبگار ہوا مگر تو نے اک نگاہ بھی نہ ڈالی
کسے جتیاں سیتیاں چمّ دیاں، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ تیری بے-پرواہی نے پائیاں نہ ۔
کوئی اپنی کھال کی جوتیاں بنا تیری راہ چل نکلا مگر تو نے کوئی پرواہ نہ کی
رگڑ-رگڑ کے متھے چٹاک پے گئے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔اجے رحمتاں تیریاں چھائیاں نہ ۔
سجدے کر کر کے ماتھ پر چٹاخ پڑ گئے مگر تیری رحمت متوجہ نہ ہوئی
مار سٹیا تیریاں روسیاں نے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ پھوک سٹیا بے-پرواہی تیری ۔
تیری اس بے نیازی نے مار ڈالا ۔۔۔۔۔ تیری اس بے پرواہی نے جلا ڈالا
لے کے جان توں اجے نہ گھنڈ چایا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔خبرے ہور کی اے منہ وکھائی تیری ۔
ہماری جان بھی لے لی مگر دیدار نہ دیا ۔ اور جانے کیا ہے تیری منہ دکھائی ۔
جے توں منہ توں زلفاں ہٹا دیویں، ۔۔۔۔۔۔۔بٹ بٹ تکدا کل سنسار رہِ جائے ۔
جو تو اپنے رخ روشن کو جہاں پر آشکارہ کر دے ۔ تو یہ ساری کائنات تجھے دیکھنے میں محو خود سے غافل ہوجائے
رہِ جائے بھائی دے ہتھ وچ سنکھ پھڑیا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔بانگ ملاں دے سنگھ وچکار رہِ جائے ۔
سنکھ بجانے والے سنکھ ہاتھ میں پکڑے رہ جائیں ۔۔۔۔۔۔۔ ملاں کی اذان اس کے گلے میں پھنس جائے
پنڈت ہراں دا رہِ جائے سندھور گھلیا، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔جام صوفی دا ہویا تیار رہِ جائے ۔
پنڈت کو اپنا سیندور لگانا بھول جائے ۔ صوفی کو اپنا جام اٹھانا یاد نہ آئے
قلم ڈھیہہ پئے ہتھوں فلاسفر دی، ۔۔۔۔۔۔۔منکر تکدا تیری نہار رہِ جائے ۔
فلاسفر کے ہاتھوں سے قلم چھوٹ جائے ۔۔۔ تجھے نہ ماننے والا تیرے نور کو دیکھتا رہ جائے
اک گھڑی جے کھلھا دیدار دے دئیں، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔ساڈا نت دا ریڑکا چکّ جاوے ۔
اک پل کا اگر تو اپنا دیدار کرا دے ۔ تو ہمارا ازلی جھگڑا ختم ہو جائے
تیری زلف دا سانجھا پیار ہووے، ۔۔۔۔۔۔۔۔۔جھگڑا مندر مسیت دا مکّ جاوے
سب بس تیرے ہی دیوانے ہوں ۔۔۔۔۔۔۔ مسجد مندر کا جھگڑا ختم ہو جائے ۔۔۔۔۔
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
اس سارے کلام سے مقصود صرف یہی پیغام ہے کہ
رب اوہناں نوں ملدا جنہاں دیاں نیتاں چنگیاں
اللہ ان ہی کو ملتا ہے جو سچی نیت سے اللہ کی مخلوق سے محبت کرتے ہیں ۔
 
Top