یہاں ایک مسئلہ اٹھتا ہے اور وہ یہ کہ اسلام حکومت وقت اور حاکم وقت کو چند اختیارات دیتا ہے کہ حالات کے تحت وہ "معاملات" والے اسلامی اصولوں میں اضافہ و کمی کر سکتا ہے۔
مثلا آجکل کی اسلام حکومتوں نے لازم کر دیا ہے کہ نکاح کیا جائے تو نکاح فارم بھرا جائے اور اسکی رجسٹریشن کروائی جائے۔ اب یہ شرط بالکل ٹھیک ہے کیونکہ حاکم اور حکومت وقت کو ایسے اقدامات کی اجازت ہے۔
چنانچہ اس چیز پر تلوار اٹھانے کا سوال پیدا نہیں ہوتا، بلکہ حضرت عمر کی اس ذاتی رائے سے حضرت علی نے کھل کر اختلاف کیا (اور یہ آپکی اپنی کتب میں ہے) اور فرمایا کہ اگر حضرت عمر متعہ النساء کی ممانعت نہ کرتے تو کوئی زنا نہ کرتا سوائے شقی القلب شخص کے۔
مثال آپ کچھ دے رہی ہیں اور واقع کچھ ہے جن اختیارات کا آپ نے ذکر کیا وہ حاکم وقت کو حاصل ہوتےہیں مگر اس مثال کو آپ جس واقعے کی طرف دے رہی ہیں وہ حاکم وقت کے اختیار سے باہر ہے ۔ وہ مسئلہ ہے حرام و حلال کا ۔ حرام وہی ہے جس کو اللہ اور اسکے رسول صلی اللہ علیہ وسلم نے حرام کیا اور حلال وہی ہے جس کو اللہ اور اسکے رسول صلی اللہ علیہ وسلم نے حلال کیا۔ قیامت تک اس میں کوئی تبدیلی کا مختار نہیں۔
دوسرے لفظوں میں آپ کہنا چاہتی ہیں کہ حضرت عمر رضی اللہ عنہ نے حلال عورت کو حرام کیا۔ یہ تو حضرت عمر رضی اللہ عنہ کے اختیار میں نہیں تھا اور نہ انہوں نے کیا۔ اور اگر آپ کے نزدیک ایسیا ہوا تو تمام صحابہ بشمول حضرت علی رضی اللہ عنہ کی خاموشی کیا معنی رکھتی ہے ؟؟؟
جبکہ ہم جانتے ہیں کہ ایک عورت تک حضرت عمر رضی اللہ عنہ کے فیصلے کو ٹوک کر بتا دیتی ہے۔
حدیث نمبر : 6814
ہم سے محمد بن مقاتل نے بیان کیا، کہا ہم کو عبداللہ بن مبارک نے خبردی، کہا ہم کو یونس نے خبردی، ان سے ابن شہاب نے بیان کیا، کہا کہ مجھ سے ابوسلمہ بن عبدالرحمن نے بیان کیا، ان سے حضرت جابر بن عبداللہ انصاری رضی اللہ عنہما نے کہ قبیلہ اسلم کے ایک صاحب ماعز نامی رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم کی خدمت میں آئے اور کہا کہ میں نے زنا کیا ہے۔ پھر انہوں نے اپنے زنا کا چار مرتبہ اقرار کیا تو آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم نے ان کے رجم کا حکم دیا اور انہیں رجم کیاگیا۔ وہ شادی شدہ تھے۔
حدیث نمبر : 6824
مجھ سے عبداللہ بن الجعفی نے بیان کیا، کہا ہم سے وہب بن جریر نے بیان کیا، کہاہم سے ہمارے والد نے کہا کہ میں نے یعلیٰ بن حکیم سے سنا، انہوں نے عکرمہ سے اور ان سے ابن عباس رضی اللہ عنہما نے بیان کیا کہ جب حضرت ماعز بن مالک نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم کے پاس آئے تو آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم نے ان سے فرمایا غالباً تو نے بوسہ دیا ہوگا یا اشارہ کیا ہوگا یا دیکھا ہوگا۔ انہوں نے کہا کہ نہیں یا رسول اللہ! آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم نے اس پر فرمایا کیا پھر تو نے ہم بستری ہی کرلی ہے؟ اس مرتبہ آپ نے کنایہ سے کام نہیں لیا۔ بیان کیا کہ اس کے بعد آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم نے انہیں رجم کا حکم دیا۔
صحیح بخاری کتاب المحارمین
Book 17. Punishments Prescribed By Islam.
Hadith 4196. (Shahi Muslim)
Abu Huraira reported that a person from amongst the Muslims came to Allah's Messenger (may
peace be upon him) while he was in the mosque. He called him saying: Allah's Messenger. I have
committed ADULTERY. He (the Holy Prophet) turned away from him, He (again) came round
facing him and said to him: Allah's Messenger, I have committed ADULTERY. He (the Holy
Prophet) turned away until he did that four times, and as he testified four times against his own
self, Allah's Messenger (may peace be upon him) called him and said: Are you mad? He said: No.
He (again) said: Are you married? He said: Yes. Thereupon Allah's Messenger (may peace be upon
him) said: Take him and stone him. Ibn Shihab (one of the narrators) said: One who had heard
Jabir b. 'Abdullah saying this informed me thus: I was one of those who stoned him. We stoned
him at the place of prayer (either that of 'Id or a funeral). When the stones hurt him, he ran away.
We caught him in the Harra and stoned him (to death). This hadith has been narrated through
another chain of transmitters.
Book 17. Punishments Prescribed By Islam.
Hadith 4198. (Shahi Muslim)
Jabir b. Samura reported: As he was being brought to Allah's Apostle (may peace be upon him) I
saw Ma'iz b. Malik a short-statured person with strong sinews, having no cloak around him. He
bore witness against his own self four times that he had committed ADULTERY, whereupon Allah's
Messenger (may peace be upon him) said: Perhaps (you kissed her or embraced her). He said: No.
by God, one deviating (from the path of virtue) has committed ADULTERY. He then got him
stoned (to death), and then delivered the address: Behold, as we set out for Jihad in the cause of
Allah, one of you lagged behind and shrieked like the bleating of a male goat, and gave a small
quantity of milk. By Allah, in case I get hold of him, I shall certainly punish him.
Book 17. Punishments Prescribed By Islam.
Hadith 4199. (Shahi Muslim)
Jabir b. Samura reported that there was brought to Allah's Messenger (may peace be upon him) a
short-statured person with thick uncombed hair, muscular body, having a mantle around him and
he had committed ADULTERY. He turned him away twice and then made pronouncement about
him and he was stoned. Then Allah's Messenger (may peace be upon him) said: We set out for
Jihad in the cause of Allah and one of you lagged behind and shrieked like the bleating of a male
goat and one of then (goats' gave a small quantity of milk. In case Allah gives me power over one
of them, I will punish him (in such a way that it may have a deterrent effect upon others). In
another narration transmitted on the authority of Sa'id b Jubair (the words are), that He (the Holy
Prophet) turned him away four times."
Book 17. Punishments Prescribed By Islam.
Hadith 4202. (Shahi Muslim)
Abu Sa'id reported that a person belonging to the clan of Aslam, who was called Ma,iz b. Malik,
came to Allah's Messenger (may peace be upon him) and said: I have committed immorality
(ADULTERY), so inflict punishment upon me. Allah's Apostle (may peace be upon him) turned him
away again and again. He then asked his people (about the state of his mind). They said: We do
not know of any ailment of his except that he has committed something about which he thinks that
he would not be able to relieve himself of its burden but with the Hadd being imposed upon him.
He (Ma'iz) came back to Allah's Apostle (may peace be upon him) and he commanded us to stone
him. We took him to the Baqi' al-Gharqad (the graveyard of Medina). We neither tied him nor dug
any ditch for him. We attacked him with bones, with clods and pebbles. He ran away and we ran
after him until he came upon the stone ground (al-Harra) and stopped there and we stoned him
with heavy stones of the Harra until he became motionless (lie died). He (the Holy Prophet) then
addressed (us) in the evening saying Whenever we set forth on an expedition in the cause of Allah,
some one of those connected with us shrieked (under the pressure of sexual lust) as the bleating
of a male goat. It is essential that if a person having committed such a deed is brought to me, I
should punish him. He neither begged forgiveness for him nor cursed him.
Book 41. The Mudabbar.
Hadith 002. (Maliks Muwatta)
ab that a man from the Aslam
tribe came to Abu Bakr as-Siddiq and said to him, "I have committed ADULTERY." Abu Bakr said
to him, "Have you mentioned this to anyone else?" He said, "No." Abu Bakr said to him, "Then
cover it up with the veil of Allah. Allah accepts tawba from his slaves." His self was still unsettled,
so he went to Umar ibn al-Khattab. He told him the same as he had said to Abu Bakr, and Umar
told him the same as Abu Bakr had said to him. His self was still not settled so he went to the
Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, and said to him, "I have committed
ADULTERY," insistently. The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace,
turned away from him three times. Each time the Messenger of Allah, may Allah bless him and
grant him peace, turned away from him until it became too much. The Messenger of Allah, may
Allah bless him and grant him peace, questioned his family, "Does he have an illness which affects
his mind, or is he mad?" They said, "Messenger of Allah, by Allah, he is well." The Messenger of
Allah, may Allah bless him and grant him peace, said, "Unmarried or married?" They said,
"Married, Messenger of Allah." The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace,
gave the order and he was stoned.
WWW.HADITHONLINE.COM
مندرجہ بالا حدیثیں نبی اکرم صلی اللہ علیہ وسلم کے دور میں دی گئ زنا کی سزا سے متعلق ہیں۔ جن کو پڑھ کر ذہن میں چند سوال اٹھتے ہیں ؟؟؟
1۔ بقول آپکے جب متعہ کی اجازت تھی تو ان صحابہ نے زنا کیوں کیا ؟؟؟؟
2۔ یہ حضرات شقی القلب میں بھی نہیں آتے کیوں کہ انہوں نےخود اپنے گناہ کا اقرار نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم کےسامنے کیا ؟؟؟
اور ایک حدیث مسند امام احمد سے
مسند امام احمد میں ہے کہ ایک شخص نے رسول اللہ ﷺ سے عرض کیا کہ مجھے زنا کی اجازت دے دیجئے۔ حاضرین نے ڈانٹ بتلائی کہ (پیغمبر خدا کے سامنے ایسی گستاخی ؟) خبردار چپ رہو ۔ حضور ﷺ نے اس کو فرمایا کہ میرے قریب آؤ ، وہ قریب آ کر بیٹھا تو آپ نے فرمایا کہ کیا تو یہ حرکت اپنی ماں ،بیٹی ، بہن ، پھوپھی ، خالہ میں سے کسی کی نسبت کرنا پسند کرتا ہے ؟ اس نے عرض کیا یا رسول اللہ ! خدا مجھ کو آپ پر قربان کرے ، ہر گز نہیں۔ فرمایا دوسرے لوگ بھی اپنی ماؤں ، بیٹیوں ، بہنوں ، پھوپھیوں اور خالاؤں کے لئے یہ فعل گوارا نہیں کرتے ۔ پھر آپ نے دعا فرمائی کہ الہٰی اس کے گناہ کو معاف فرما اور اس کےدل کو پاک اور شرمگاہ کو محفوظ کر دے “۔ ابو امامہ فرماتے ہیں کہ اس دعا کے بعد اس شخص کی یہ حالت ہو گئی کہ کسی عورت وغیرہ کی طرف نگاہ اٹھا کر نہ دیکھتاتھا۔
اب سوال یہ اٹھتا ہے کہ اگر اس دور میں متعہ کی اجازت عام تھی تو اس صحابی نے زنا کی اجازت کیوںمانگی متعہ کی کیوں نہ مانگی یا متعہ کیوں نہ کیا۔