محمد خلیل الرحمٰن
محفلین
شاعری سیکھنے کا بنیادی قاعدہ -2
محمد خلیل الرحمٰن
محمد خلیل الرحمٰن
قاعدہ کا پہلا حصہ( شاعری سیکھنے کا بنیادی قاعدہ | اردو محفل فورم (urduweb.org)) لکھے کچھ عرصہ ہوا۔ مڑ کر دیکھتے ہیں تو اندازہ ہوتا ہے کہ لطیف پیرائے میں لکھی تحریر اردو محفل پر خاصی مقبول ہوئی۔ پہلے حصے میں مطمحِ نظر یہ تھا کہ شاعری سے نابلد اصحاب بحر سے کچھ واقفیت حاصل کرلیں۔ اب اگلے حصے میں کوشش یہ ہوگی کہ اردو تدریس سے وابستہ اصحاب جو شاعری کی نزاکتوں اور اور اس میں بیان کیے گیے مضامین کی لطافتیوں سے تو یقیناً واقف ہوتے ہیں لیکن بعض اوقات انہیں شاعری کی تکنیکی باریکیوں سے کماحقہٗ واقفیت نہیں ہوتی، ( گویا وہ شعر کی بلاغت سے تو واقف ہوتے ہیں لیکن فصاحت کے بارے میں کم جانتے ہیں) ان کی معلومات میں کچھ اضافہ کیا جائے۔
ہم جانتے ہیں کہ شعر میں کہی گئی بات میں لطافت و نزاکت اور شاعرانہ تعلی کے ساتھ ساتھ صوتی آہنگ اور موسیقیت کو بھی لازمی دخل ہوتا ہے، جسے ہم شاعری کی زبان میں وزن کہتے ہیں۔ یہ آہنگ شعر سے نکال دیا جائے تو نری نثر بچتی ہے۔ لاکھ کوشش کرکے اسے شعری انداز میں ادا کیا جائے ، شعر کا حق ادا نہیں ہوتا۔
پہلے حصے میں اسی صوتی آہنگ کو سمجھانے کے لیے گا کر شعر پڑھنے پر زور دیا گیا تھا کہ اس سے وزن پورا ہونے کا اندازہ ہو جائے۔ شعر کے وزن کا دار و مدار الفاظ کے املا کے بجائے اس کی صوتی ادائیگی پر ہوتا ہے۔ پہلے حصے ہی سے دو اشعار اس سلسلے میں معاون ثابت ہوسکتے ہیں۔ پہلا حفیظ جالندھری کی نظم کا شعر
تُڑم تُم، تُڑم تُم، تُڑم تُم، تُڑم
دُڑم دُم، دُڑم دُم، دُڑم دُم، دُڑم
دُڑم دُم، دُڑم دُم، دُڑم دُم، دُڑم
اور کسی نامعلوم شاعر کا شعر
فاعلاتُن فاعلاتُن، فاعلات
ایک تھپڑ، ایک گھونسہ، ایک لات
ایک تھپڑ، ایک گھونسہ، ایک لات
استعمال کیے جاسکتے ہیں۔
اب اگر پہلی نظم کے اس شعر کو دیکھا جائے؛
بیاباں میں اونٹوں کا اِک قافلہ
چلا جارہا تھا دُڑم دُم دڑم
چلا جارہا تھا دُڑم دُم دڑم
اور اس کے ہر مصرع کو
تُڑم تُم، تُڑم تُم، تُڑم تُم، تُڑم
کے مد مقابل رکھا جائے تو آوازوں کو برابر کرنے سے مندرجہ ذیل صورتِ حال ہوگی؛
بیابا تُڑم تُم
مے اوٹو تُڑم تُم
کا اِک قا تُڑم تُم
فلہ تُڑم
چلا جا تُڑم تُم
رہا تھا تُڑم تُم
دُڑم دُم تُڑم تُم
دُڑم تُڑم
گویا آوازوں یعنی صوتی آہنگ کے اعتبار سے یہ دونوں مصرعے برابر یا ہم وزن ہیں۔
اردو شاعری میں اس طرح مصرعوں کو توڑ کر وزن نکالنے کو تقطیع کہتے ہیں۔ البتہ وزن کے لیے جو باٹ یا اوزان (weight) استعمال کیے جاتے ہیں وہ کچھ اور ہیں۔
اردو شاعری کی کئی اصناف ہیں، جن میں غزل، نظم ، رباعی ، قطعہ وغیرہ شامل ہیں۔
سرِ دست مضمون میں ہم صرف غزل کی ہیئت کو استعمال کرتے ہوئے شاعری کو سمجھنے کی کوشش کریں گے۔
اردو غزل کا سانچہ کچھ اس قسم کا ہے کہ اس کا ہر شعر اپنے مضمون کے اعتبار سے مکمل ہوتا ہے۔ غزل کے ہر ایک شعر میں دو حصے ہوتے ہیں۔ ہر حصہ ایک مصرع کہلاتا ہے۔ دونوں مصرعوں کا وزن برابر ہوتا ہے۔
غزل میں کم از کم پانچ اشعار ہوتے ہیں۔ تمام اشعار کا وزن برابر ہوتا ہے۔ قدما ء نے غزل کے لیے کچھ مخصوص بحریں ہی استعمال کی ہیں۔
غزل کے اوزان یا باٹ:
صوتی اعتبار سے اردو شاعری کے اوزان میں سے کچھ مندرجہ ذیل ہیں۔
فعولن، فاعلن، فعلاتن، فاعلاتن، مفاعیلن، مفعولات وغیرہ
گھبرائیے نہیں۔ یہ اوپر حفیظ جالندھری کی نظم میں استعمال کیے گئے باٹوں کی طرح ہی ہیں، فرق صرف یہ ہے کہ انہیں ہر شاعر استعمال کرتا ہے۔ ان ہی اوزان اور ان جیسے کچھ مزید اوزان یا باٹوں سے ملا کر غزل کی کچھ مخصوص بحریں ترتیب دی گئی ہیں۔ شعرائے کرام عام طور پر انہی بحروں کو استعمال کرتے ہیں۔
مثال کے طور پرایک بحر کچھ یوں ہے
مفعول فاعلاتُن، مفعول فاعلاتُن
یاد دہانی کے لیے عرض ہے کہ پچھلے حصے میں ہم نے اسی بحر کے کئی اشعار گنگنائے تھے۔ یعنی
یارب رہے سلامت، اردو زُباں ہماری
ہر لفظ پر ہے جسکے قربان جاں ہماری
ہر لفظ پر ہے جسکے قربان جاں ہماری
اس کے حصے بخرے یعنی تقطیع کی جائے تو کچھ یوں ہوگی؛
یارب ر مفعول
ہے سلامت فاعلاتُن
اردو زُ مفعول
باں ہماری فاعلاتُن
ہر لفظ مفعول
پر ہے جسکے فاعلاتُن
قربان مفعول
جاں ہماری فاعلاتُن
اسی کلیے کے تحت ہم اس بحر کے بقیہ اشعار کی تقطیع بھی بآ سانی کر سکتے ہیں۔
اب تذکرہ کرتے ہیں حفیظ جالندھری کی نظم
دُڑم دُم، دُڑم دُم، دُڑم دُم ، دُڑم
کا کہ جس کی اصل بحر
فعولن، فعولن فعولن فعو
ہے۔ یعنی؛
دُڑم دُم فعولن
دُڑم دُم فعولن
دُڑم دُم فعولن
دُڑم فعو
اسی بحر میں محمد حسین آزاد کی نظم کا شعر کچھ یوں تھا؛
سویرے جو کل آنکھ میری کھلی
عجب تھی بہار اور عجب سیر تھی
عجب تھی بہار اور عجب سیر تھی
اب اس شعر کے بھی حصے بحرے یعنی تکنیکی طور پر ’تقطیع‘ کرنے سے مندرجہ ذیل ٹکڑے ملتے ہیں؛
سویرے فعولن
جو کل آ فعولن
کھ میری فعولن
کھُلی فعو
عجب تھی فعولن
بہار رُر فعولن
عجب سے فعولن
ر تھی فعو
یاد کیجیے کبھی آپ نے کسی محفل میں شرارت سے یه شعر ضرور پڑھا ہوگا
اکہتر بہتر تہتر چوہتر
پچھتر، چھہترستتر اٹھتر
پچھتر، چھہترستتر اٹھتر
اسے فعولن فعولن فعولن فعولن کے ساتھ مربوط کرکے دیکھیں تو پتا چلے گا کہ یه دونوں ہم آہنگ ہیں
اکہتر فعولن
بہتر فعولن
تہتر فعولن
چوہتر فعولن
پچھتر فعولن
چھہتر فعولن
ستتر فعولن
اٹھہتر فعولن
گویا یه یونہی تکا نہیں تھا بلکہ باقاعدہ
فعولن فعولن فعولن فعولن
کی بحر میں تھا
اسی طرح ایک اور شعر
اکسٹھ باسٹھ تریسٹھ چونسٹھ
پینسٹھ چھیاسٹھ سڑسٹھ اڑسٹھ
پینسٹھ چھیاسٹھ سڑسٹھ اڑسٹھ
کا بغور مطالعہ اسے
فعلن فعلن فعلن فعلن
کا ہم آہنگ بتلاتا ہے۔ گویا یه ایک ہی بحر ہے۔ اس کے حصے بخرے یعنی شعری اصطلاح میں تقطیع کچھ یوں ہوگی؛
اکسٹھ فعلن
باسٹھ فعلن
تریسٹھ فعلن
چوسٹھ فعلن
اب ذرا ڈھول کی مندرجہ ذیل تال دیکھیے
ڈما ڈم ڈم، ڈما ڈم ڈم،ڈما ڈم ڈم، ڈما ڈم ڈم
اگر آپ غالب کی مشہور غزل کو اسی تال پر ڈما ڈم ڈم کرنا چاہیں تو بآسانی کرسکتے ہیں
ہزاروں خوا ڈما ڈم ڈم
ہشیں ایسی ڈما ڈم ڈم
کہ ہر خواہش ڈما ڈم ڈم
پہ دم نکلے ڈما ڈم ڈم
اب اسی ڈما ڈم ڈم کو
مفاعیلن مفاعیلن مفاعلین مفاعیلن
سے تبدیل کردیں تو اردو شاعری کی ایک اور بحر تیار ہے۔
گویا اب تک ہم نے جن پانچ بحروں کا مطالعہ کیا ہے وہ درج ذیل ہیں
1) مفعول فاعلاتُن، مفعول فاعلاتُن
2) فعولن، فعولن فعولن فعو
اسی بحر میں مندرجہ ذیل غزلوں، نظموں کا مطالعہ اور تقطیع کیجیے؛
سویرے جو کل آنکھ میری کھلی
عجب تھی بہار اور عجب سیر تھی
عجب تھی بہار اور عجب سیر تھی
(محمد حسین آزاد)
میں سوئی جو اِک شب تو دیکھا یه خواب
بڑھا اور جس سے مرا اضطراب
بڑھا اور جس سے مرا اضطراب
(ماں کا خواب از علامہ اقبال)
3) فعولن فعولن فعولن فعولن
اسی بحر میں مندرجہ ذیل غزلوں کا مطالعہ اور تقطیع کیجیے؛
جہاں تیرا نقشِ قدم دیکھتے ہیں
خیاباں خیاباں ارم دیکھتے ہیں
(مرزا غالب)
خیاباں خیاباں ارم دیکھتے ہیں
(مرزا غالب)
نہ آتے ہمیں اِس میں تکرار کیا تھی
مگر وعدہ کرتے ہوئے عار کیا تھی
(علامہ اقبال)
محبت میں یه کیا مقام آرہے ہیں
کہ منزل پہ ہیں اور چلے جارہے ہیں
(جگر مرادآبادی)
مگر وعدہ کرتے ہوئے عار کیا تھی
(علامہ اقبال)
محبت میں یه کیا مقام آرہے ہیں
کہ منزل پہ ہیں اور چلے جارہے ہیں
(جگر مرادآبادی)
سراپا حقیقت، مجسم فسانہ
محبت کا عالم، جنوں کا فسانہ
(جگر مراد آبادی)
محبت کا عالم، جنوں کا فسانہ
(جگر مراد آبادی)
ترے عشق کی انتہاء چاہتا ہوں
مری سادگی دیکھ کیا چاہتا ہوں
(علامہ اقبال)
گئے دن کہ تنہا تھا میں انجمن میں
یہاں اب مرے رازداں اور بھی ہیں
(علامہ اقبال)
مری سادگی دیکھ کیا چاہتا ہوں
(علامہ اقبال)
گئے دن کہ تنہا تھا میں انجمن میں
یہاں اب مرے رازداں اور بھی ہیں
(علامہ اقبال)
4) فعلن فعلن فعلن فعلن
اسی بحر میں مندرجہ ذیل غزلوں، نظموں کا مطالعہ اور تقطیع کیجیے؛
کوئی یه کہہ دے گلشن گلشن
لاکھ بلائیں ایک نشیمن
( جگر مراد آبادی)
ڈھلکے ڈھلکے آنسو ڈھلکے
چھلکے چھلکے ساغر چھلکے
( ادا جعفری)
لاکھ بلائیں ایک نشیمن
( جگر مراد آبادی)
ڈھلکے ڈھلکے آنسو ڈھلکے
چھلکے چھلکے ساغر چھلکے
( ادا جعفری)
5) مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
اسی بحر میں مندرجہ ذیل غزلوں، نظموں کا مطالعہ اور تقطیع کیجیے؛
ہزاروں خواہشیں ایسی کہ ہر خواہش پہ دم نکلے
بہت نکلے مرے ارمان لیکن پھر بھی کم نکلے
(مرزا غالب)
چمک تیری عیاں بجلی میں، آتش میں شرارے میں
جھلک تیری ہویداچاند میں، سورج میں، تارے میں
(علامہ اقبال)
بہت نکلے مرے ارمان لیکن پھر بھی کم نکلے
(مرزا غالب)
چمک تیری عیاں بجلی میں، آتش میں شرارے میں
جھلک تیری ہویداچاند میں، سورج میں، تارے میں
(علامہ اقبال)
مرزا غالب نے جن معروف بحروں کو اپنی غزلوں میں استعمال کیا ان کی فہرست اردو محفل پر موجود ہے۔ نیز کسی بھی معروف و مستند شاعر کی غزل کی بحر معلوم کرنی ہو تو اس فہرست سے دیکھ لیں یا علم عروض کی کسی کتاب یا اس علم کے کسی بھی ویب صفحے پر موجود معروف بحور کی فہرست کے ساتھ موازنہ کرکے معلوم کی جاسکتی ہے۔ ممکن ہو تو عروض ڈاٹ کام سے بحر معلوم کی جاسکتی ہے۔
غزل کے تمام اشعار ایک ہی بحر میں ہوتے ہیں۔ پہلے شعر میں شاعر قافیہ اور ردیف کا تعین کرتا ہے۔ ردیف پہلے شعر کے دونوں مصرعوں میں دہرائے جانے والے ایک سے حرف، لفظ یا الفاظ کے مجموعے کو کہا جاتا ہے جبکہ ردیف سے فوراً پہلے ہم آواز الفاظ کو قافیہ کہا جاتا ہے۔ اس پہلے شعر کو غزل کا مطلع کہتے ہیں۔ کسی بھی غزل میں کم از کم ایک مطلع ضرور ہوتا ہے۔
بعد کے اشعار میں یه تکلف برتا جاتا ہے کہ پہلا مصرع اسی بحر کا ہوتا ہے جس میں ردیف و قافیہ کی پابندی نہیں کی جاتی البتہ ہر دوسرے مصرع میں ردیف و قافیہ کی پابندی لازمی ہوتی ہے۔ آخری شعر جس میں شاعر عموماً اپنا تخلص استعمال کرتا ہے اسے مقطع کہتے ہیں۔
پہلے بھی بیان کیا جاچکا ہے کہ غزل میں عام طور پر ہر شعر میں شاعر ایک مکمل مضمون بیان کرتا ہے۔ البتہ اگر کوئی مضمون دو اشعار میں مکمل کوریا ہوتو اسے قطع بند کرنے کے لیے شاعر ان دونوں اشعار سے پہلے "ق" لکھ دیتا ہے۔
امید ہے اس مختصر بیانیے سے قارئین شاعری کے چیدہ چیدہ اہم نکات سے آگاہ ہوچکے ہوں گے۔ ان باتوں کی تفصیل درکار ہو تو ذیل میں علم عَروض کی چند اہم کتابوں اور ویب سائیٹ کے نام دئیے جارہے ہیں جن سے خاطر خواہ استفادہ کیا جاسکتا ہے۔
۱۔ شاعری سیکھنے کا بنیادی قاعدہ
۲۔ غالب کی استعمال کردہ مانوس بحریں از محمد ریحان قریشی | اردو محفل فورم (urduweb.org)
۳۔ عروضی اصطلاحات | اردو محفل فورم (urduweb.org)
۴۔ علم عروض اور شعری اصطلاحات سے متعلقہ لڑیاں | اردو محفل فورم (urduweb.org)
۵۔ اصلاح کے متمنی اس لڑی کا مطالعہ ضرور کریں | اردو محفل فورم (urduweb.org)
۶۔ شعریت، تغزل، مصرعہ سازی سے متعلق معلومات | اردو محفل فورم (urduweb.org)
۷۔ تقطیع، شاعری اور بلاگ - عروض (aruuz.com)
۸۔ (2) اساسیاتِ اُردُو | Facebook
۹۔ صریرِ خامۂ وارث (muhammad-waris.blogspot.com)
۱۰۔ آؤ شاعری سیکھیں از محمد اسامہ سرسری || Australian Islamic Library : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive
ٹیگ:
آخری تدوین: