نبیل نے کہا:سیفی، میں نے آپ کے جذبات کو ملحوظ خاطر رکھتے ہوئے فتوی کے بارے میں اپنے ریمارکس حذف کر دیے ہیں۔ جہاں تک بات رہی اس فتوی کی صحت کی تو میں اسے دیکھ کر افسوس کا اظہار ہی کر سکتا ہوں کہ آج کے دور میں مسلمانوں کی رہنمائی کس ذہنی کیفیت کے لوگ کر رہے ہیں۔
زکریا نے کہا:سیفی: میرے خیال سے تو عامر چیمہ قاتل بننا چاہتا تھا۔ شہادت کو ایسے کرتوتوں سے ملا کر پلیز بدنام نہ کریں۔
بنوری والوں کے فتوے کو کیا کہوں۔ ایک کاغذ کا ٹکڑا ہے۔ اس پر جو چاہو لکھ دو۔ سوال یہ ہے کہ اگر قیامت کے دن اس فتوے پر عمل کرنے والوں کو سزا ملی تو کیا ان مولوی صاحب کو بھی ملے گی؟
ان باتوں سے ظاہر ہو گیا ہو گا کہ میں عامر چیمہ کے فعل کو کیا سمجھتا ہوں۔ اگر آپ اسے مشعل راہ سمجھتے ہیں تو اٹھائیں چھری اور کریں حملہ کسی اخبار کے ایڈیٹر پر۔ دیکھیں کیا حاصل ہوتا ہے اس سے؟ کتنا فائدہ ہوتا ہے مسلمانوں اور اسلام کو؟
آپ نے سر جھکانے یا عامر کی حرکت میں ایک غلط correspondence ڈالی ہے جس سے یہ ظاہر ہوتا ہے کہ بس یہی دو آپشنز ہیں۔ یہ بالکل غلط ہے۔
اسی طرح آپ امیج اور معیشت کی بات کرتے ہیں مگر یہ بھول جاتے ہیں کہ معیشت کی بہتری سے کتنے غریب انسانوں کو کچھ کھانے کو ملتا ہے۔ امیج کی بجائے آپ اس کو اپنا اچھا اخلاق لوگوں کے سانے پیش کرنا بھی سمجھ سکتے ہیں۔
اگر پھر وہی ڈھاک کے تین پات تو آپ ضرور عامر چیمہ کی پیروی کریں۔ ہمیں افسوس ہو گا۔
سیفی نے کہا:میرے کہنے کا مقصد یہ تھا کہ اگر ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ہولوکاسٹ۔۔۔۔۔۔سچ ہے یا جھوٹ (ہمیں اس سے سروکار نہیں)۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کو جھوٹ کہنے پر قید و بند کی سزا سنائی جاسکتی ہے۔۔۔۔۔۔۔۔۔کہ اس سے نفرت پھیلتی ہے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ تو کیا سوا ارب سے زائد مسلمانانِ عالم کے اس پیارے پیغمبر کے توہین آمیز خاکے چھاپنے والوں ۔۔۔۔کے لئے کوئی تعزیر نہیں ہے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔مجھے صرف اس ایک سوال کا جواب دے دیں
اور اگر قانون مجرم کی پشت پناہی کرتا ہے تو تنگ آمد بجنگ آمد۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کئی عامر چیمہ پیدا ہوتے رہیں گے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔دنیا دیوانہ کہتی ہے تو کہتی رہے۔۔۔۔۔۔۔۔محمد عربی صلی اللہ علیہ وسلم۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔پر جان نچھاور کرنے والے ۔۔کرتے رہیں گے۔۔۔۔۔۔۔
چاہے اس سے کسی ملک کی معیشت ڈوبتی ہے یا ۔۔۔۔۔۔میز کی دراز میں چھپے ہوئے ۔۔۔۔دھواں دھار روتے ایٹم بم ۔۔۔۔۔۔۔۔کی تیاری میں مدد سے کوئی ہاتھ کھینچے۔۔۔۔۔۔۔۔
محترم سیفی بھائی۔ آپ نے بہت اچھے انداز میںاپنی بات کی وضاحت کی۔ میری ایک اور درخواست ہے جو کہ میں شاید پہلے پیغام میںکرنا بھول گیا۔ وہ یہ کہ آپ میری بات کو یعنی سوال کو سمجھنے کی کوشش کریں۔ مراد یہ ہے کہ میںنے شریعت کا علم پڑھنے والے کا مقابلہ اپنے ساتھ کیا ہے، اس میں اپنی علمیت دکھانا نہیں بلکہ یہ بتانا مقصود ہے کہ میں جو عرض کی ہے کہ نبی پاک ص کی حیاتٍ طیبہ کے حوالے سے جو میں نے واقعات بیان کئے تھے کیا ان کی تردید کرنا چاہیں گے؟ہم ایک دوسرے کو جھوٹا نہیں کہ سکتے کیونکہ ہم بحث میں اس بات پر دھیان رکھیں گے کہ ہم میں سے کسی کا بھی علمٍ دین مکمل نہیںہے۔ بحث کا مقصد سمجھنا، سمجھانا اور بعض اوقات دونوںکام ایک ساتھ ہوتے ہیں۔ نبیل بھائی بہت اچھے بھائی ہیں۔ اس میںکوئی شک نہیں ہے۔ اب دیکھیں میںنے آپ کی بات کو سمجھنے کی کوشش کی ہے۔ اور اس کے بعد کچھ سوالات کا ذکر حوالے سے کیا ہے۔ اب اگر آپ مناسب سمجھیں تو اسی طرح میرے بیان کردہ باتوں یا سوالوں کا اسی طرح سے باری باری جواب دے دیں۔ بہت شکریہ۔ مگر اگر آپ اس کو بحث برائے بحث سمجھیں اور جواب نہ دینا چاہیں تو بھی کوئی بات نہیں۔ میں نے نہ آپ کی کسی بات کا نہ برا منایا ہے اور نہ ہی مناؤں گا۔ میں ابھی خود سیکھنے کے مرحلے میں ہوں۔ بخاری شریف والی بات کا حوالہ میں نے اپنی کم علمی کے اعتراف میں دیا تھا۔ پھر بھی میری یا کسی اور بھائی کی بات سے آپ کی دل آزاری ہوئی ہو تو میں اپنی اور ان کی طرف سے دلی معذرت کروں گا۔سیفی نے کہا:نبیل نے کہا:سیفی، میں نے آپ کے جذبات کو ملحوظ خاطر رکھتے ہوئے فتوی کے بارے میں اپنے ریمارکس حذف کر دیے ہیں۔ جہاں تک بات رہی اس فتوی کی صحت کی تو میں اسے دیکھ کر افسوس کا اظہار ہی کر سکتا ہوں کہ آج کے دور میں مسلمانوں کی رہنمائی کس ذہنی کیفیت کے لوگ کر رہے ہیں۔
نبیل بھیا۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔بہت شکریہ۔۔۔۔۔۔۔۔بحث کے دوران کسی کا دل رکھنا بڑی بات ہے۔۔۔اور بلاشبہ آپ بڑا دل رکھتے ہیں۔۔۔۔۔۔۔
قیصرانی برادر:
اگر میری پوسٹ کو آپ غور سے پڑھیں تو دیکھیں گے کہ “صوفے پر لیٹ کر بخاری پڑھنے والے“ کی بات میں نے اپنے آپ کے بارے میں کی تھی۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔نہ کہ آپ کے یا کسی اور کے بارے میں۔۔۔۔۔۔۔۔
کم علمی اور کم عملی میں ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ سب سے آگے میں خود ہوں۔۔۔میں ہرگز کسی کو کم علم جتانے کا سوچ بھی نہیں سکتا۔۔۔۔۔میری خود ساری عمر صرف دنیاوی علوم کے حصول میں گزری ہے۔۔۔۔۔۔۔۔سوائے بچپن کے جب مسجد میں ناظرہ پڑھنے جایا کرتے تھے۔۔۔۔۔۔
ایک عالم کے اور ایک مطالعہ کے شوقین کے علم میں کیا فرق ہے:
اس کی ایک مثال اسطرح ہے کہ حدیث شریف میں ایک حکم ہے کہ جب جنازہ آتا دیکھو تو کھڑے ہوجاؤ تا وقتیکہ جنازہ تمہارے پاس سے گزر جائے۔۔۔۔۔۔
اب حدیث کی کتاب میں اس کو پڑھنے کے بعد جب بھی جنازہ آتے دیکھتا اور اس کے ساتھ جانا ممکن نہ ہوتا تو جنازہ گزرنے تک کھڑا رہتا۔۔۔۔
میرے ایک دوست نے جو درسِ نظامی پڑھ رہا تھا۔۔۔۔۔۔۔اس نے میرا یہ عمل دیکھا تو بتایا کہ اس نے بھی تدریس کے دوران یہ حدیث پڑھی تھی۔۔۔۔۔۔۔مگر حدیث پڑھانے کے ساتھ ہی استاذ نے بتایا تھا کہ بعد میں نبی اکرم صلی اللہ علیہ و سلم نے رخصت دے دی تھی۔۔۔۔۔۔اور دوسری حدیث کے حکم کے موافق اب پہلا حکم منسوخ ہے۔۔۔۔۔
اب مجھے یہ بتائیں کہ خود سے مطالعہ کرنے اور ۔۔۔۔۔۔۔۔کسی استاذ ِ فن کے سامنے زانوئے تلمذ تہہ کرتے ہوئے علم حاصل کرنے میں کتنا فرق ہے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
استاذ کوئی آیت ، حدیث پڑھاتے ہوئے ساتھ بتاتا بھی ہے کہ کونسے احکام اسلام کے ابتدائی زمانہ کے تھے۔۔۔۔۔۔۔۔اور بعد میں منسوخ ہوئے اور کن احکام میں تبدیلی خود شارع علیہ السلام نے بتلائی ہے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
ایک مثال اور۔۔۔۔۔۔شروعِ اسلام میں شراب پینا جائز تھا۔۔۔۔۔۔۔۔۔ پھر حکم آیا کہ جب تک نشہ نہ اتر جائے تو نماز کو مت آؤ۔۔۔۔۔۔۔۔۔اس کے بعد شراب کی مکمل حرمت کا حکم آیا۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ولا تقربو الصلوٰۃ و انتم سکٰرٰی
تو اب کیا کوئی اس سے دلیل لائے کہ قرآن میں حکم ہے کہ جب تک نشہ نہ اترے تو نماز کو نہ آؤ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔یعنی ۔۔۔۔۔۔۔ نماز کے علاوہ نشہ کی اجازت ہے۔۔۔۔۔۔
اسیطرح بہت سی مثالیں ہیں۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔مقصد صرف یہ ہے۔۔۔۔۔۔۔۔کہ ۔۔۔۔ جب بیماری میں بندہ ڈاکٹر ڈھونڈتا ہے۔۔۔۔۔۔۔۔تو اس کی کوشش ہوتی ہے کہ ایسا اچھا اور ماہر ڈاکٹر ملے ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ جو اپنے فن میں بھی ماہر ہو اور ڈنڈی بھی نہ مارتا ہو۔۔۔۔۔۔بعینہ اپنی روحانی بیماریوں کے علاج کے لئے بھی ایسا کوئی عالم ڈھونڈیں جو اپنے فن میں بھی مشاق ہو اور اس کے قول و فعل میں بھی تضاد نہ ہو۔۔۔۔۔۔۔۔۔
اس میں کوئی شک نہیں کہ آجکل طبقہ علماء کی اکثریت ۔۔۔۔۔۔۔۔کے قول و فعل میں تضاد ہے۔۔۔۔۔۔۔۔۔پیٹ کی خاطر بہت سے اسلامی احکام میں تبدیلی کر لی جاتی ہے۔۔۔۔۔۔مگر جسطرح ہم اچھا ڈاکٹر ڈھونڈ ہی لیتے ہیں اسیطرح ۔۔۔۔۔۔۔۔ ایک باعمل عالم کی تلاش بھی کوئی مسئلہ نہیں۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
اگر ان باتوں پر اتفاق ہو جائے تو پھر آپ کے اگلے سوالات کے بارے میں بات چیت شروع کریں گے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
سیفی نے کہا:میرے سوال کا مقصد یہ تھا کہ اگر مسلمانوں کی بنیادوں پر اسطرح کے رکیک حملوں کا سلسلہ جاری رہے اور۔۔۔۔۔۔۔۔۔اسلامی حکومتیں اس پر کچھ قابلِ قدر ردعمل نہ کریں تو کیا تنگ آمد بجنگ آمد کے مصداق ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ لوگ اس طرح کے اقدامات پر مجبور نہیں ہوں گے کیا۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
ایک شخص کے والدین پر کوئی حملہ کرے اور قانون۔۔۔۔۔۔۔ مجرم کی پشت پناہی کر رہا ہو تو ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔اس کو عقل لاکھ دلیلیں دے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔وہ جو کرتا ہے اس پر اخلاقیات اس کو گرفت نہیں کر سکتیں۔۔۔۔
میرے کہنے کا مقصد یہ تھا کہ اگر ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ہولوکاسٹ۔۔۔۔۔۔سچ ہے یا جھوٹ (ہمیں اس سے سروکار نہیں)۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کو جھوٹ کہنے پر قید و بند کی سزا سنائی جاسکتی ہے۔۔۔۔۔۔۔۔۔کہ اس سے نفرت پھیلتی ہے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ تو کیا سوا ارب سے زائد مسلمانانِ عالم کے اس پیارے پیغمبر کے توہین آمیز خاکے چھاپنے والوں ۔۔۔۔کے لئے کوئی تعزیر نہیں ہے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔مجھے صرف اس ایک سوال کا جواب دے دیں
اور اگر قانون مجرم کی پشت پناہی کرتا ہے تو تنگ آمد بجنگ آمد۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کئی عامر چیمہ پیدا ہوتے رہیں گے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔دنیا دیوانہ کہتی ہے تو کہتی رہے۔۔۔۔۔۔۔۔محمد عربی صلی اللہ علیہ وسلم۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔پر جان نچھاور کرنے والے ۔۔کرتے رہیں گے۔۔۔۔۔۔۔
چاہے اس سے کسی ملک کی معیشت ڈوبتی ہے یا ۔۔۔۔۔۔میز کی دراز میں چھپے ہوئے ۔۔۔۔دھواں دھار روتے ایٹم بم ۔۔۔۔۔۔۔۔کی تیاری میں مدد سے کوئی ہاتھ کھینچے۔۔۔۔۔۔۔۔
محب علوی نے کہا:سرمایہ داری کا ردِ عمل اشتراکیت
ظلمت کا ردِ عمل اجالا
بدی کا ردِ عمل نیکی
درد کا ردِ عمل آہ و بکا ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔درد کی جڑ کو ختم کرنے کی کوشش۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔جڑ نہ ختم ہو تو شاخوں کے خاتمے کی کوشش
جب بار بار ، کسی مسلسل عمل کی طرح مظلوموں اور کمزوروں کو دبایا جائے اور انہیں یہ بھی جتایا جائے کہ نہ صرف یہ کہ وہ کمزور ہیں بلکہ وہ احتجاج کا حق بھی نہیں رکھتے ہیں ، وہ جاہل ، وحشی، کم علم اور کم ظرف بھی ہیں تو نتیجہ کیا ہوگا۔۔۔۔۔۔۔۔؟
اس سوال پر غور کرنے اور اس مسئلہ کو حل کرنے کی بجائے صرف کمزوروں کو دبانے کی پالیسی ہی جاری ہے اور اس کا ردِ عمل جو ٹکروں میں آرہا ہے کسی دن ایک انقلاب کی صورت میں آنے والا ہے، بالکل اسی طرح جس طرح ایک دن انقلابِ فرانس اور اشتراکیت کا انقلاب آگیا تھا۔
زکریا نے کہا:محب علوی نے کہا:سرمایہ داری کا ردِ عمل اشتراکیت
ظلمت کا ردِ عمل اجالا
بدی کا ردِ عمل نیکی
درد کا ردِ عمل آہ و بکا ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔درد کی جڑ کو ختم کرنے کی کوشش۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔جڑ نہ ختم ہو تو شاخوں کے خاتمے کی کوشش
جب بار بار ، کسی مسلسل عمل کی طرح مظلوموں اور کمزوروں کو دبایا جائے اور انہیں یہ بھی جتایا جائے کہ نہ صرف یہ کہ وہ کمزور ہیں بلکہ وہ احتجاج کا حق بھی نہیں رکھتے ہیں ، وہ جاہل ، وحشی، کم علم اور کم ظرف بھی ہیں تو نتیجہ کیا ہوگا۔۔۔۔۔۔۔۔؟
اس سوال پر غور کرنے اور اس مسئلہ کو حل کرنے کی بجائے صرف کمزوروں کو دبانے کی پالیسی ہی جاری ہے اور اس کا ردِ عمل جو ٹکروں میں آرہا ہے کسی دن ایک انقلاب کی صورت میں آنے والا ہے، بالکل اسی طرح جس طرح ایک دن انقلابِ فرانس اور اشتراکیت کا انقلاب آگیا تھا۔
اشتراکیت اور فرانس کے انقلاب میں معلوم ہے آپ کو کیا ہوا تھا؟ ایسے نتیجوں سے اللہ بچائے!
زکریا نے کہا:پھر توازن کی بھی بات ہے۔ اگر کوئی میرے والدین کو گالی دے اور میں چھرا لے آؤں تو یہ کہاں کی عقلمندی ہے؟ اگر کسی نے مجھے اور میرے والدین کو بھوکا اور غریب رکھا ہوا ہے تو چھریوں سے تو معاملہ حل نہیں ہو گا۔
کیا وجہ ہے کہ یہی جذباتیت ان مسلمانوں کو تعلیم، ترقی، فلاح و بہبود وغیرہ پر راغب نہیں کرتی۔
زکریا نے کہا:آپ نے ہولوکاسٹ کے سچ یا جھوٹ کا لکھ کر اپنے اصلی رنگ تو دکھا ہی دیئے ہیں اب اس پر کیا بات کریں۔ خیر کوشش کرتا ہوں۔
پہلی بات یہ کہ میں ہولوکاسٹ سے انکار کو جرم نہیں سمجھتا مگر انکار کرنے والے کو حیوان سے بدتر ضرور کہوں گا۔
دوسری بات یہ کہ یہ قانون ہونے کی کئی وجوہات ہیں۔ یہودیوں کے خلاف یورپ میں تعصب صدیوں سے ہے۔ Pogroms یورپ کی تاریخ کا حصہ ہیں۔ پھر چند ہی سال میں یورپ کی زیادہتر یہودی آبادی کو اس طرح کھلے عام انتہائی ظلم سے موت کے گھاٹ اتار دیا گیا۔ آج ان ممالک کو جہاں حکومت نے یہ کیا اور اس وقت لوگوں نے آواز نہیں اٹھائی کچھ اپنے evil کرتوتوں کا احساس ہوا ہے۔ اس کا ایک نتیجہ اس طرح کے قانون ہیں۔ میرے خیال سے یہ شاید دوسری جنگ عظیم کے بعد ضروری تھا مگر آج اس قانون کا کوئی فائدہ نہیں بلکہ شاید نقصان ہے۔ اس حقیقت سے انکار ممکن نہیں کہ ان قوانین کے پیچھے ایک لمبی تاریخ ہے۔
آپ ہولوکاسٹ سے انکار اور حضرت محمد کی گستاخی کو ایک زمرے میں ڈال رہے ہیں۔ میرے خیال سے یہ غلط ہے۔ پیغمبر اسلام کی گستاخی غلط سہی اور مسلمانوں کا دل توڑنے والی سہی مگر اس کا مقابلہ اس بات سے نہیں کیا جا سکتا جہاں آپ کے مذہب اور نسل ہی کو مکمل طور پر مٹانے کی کوشش کی گئی ہو۔
نبیل نے کہا:ذرا خبریں چیک کر لیں۔ عامر چیمہ کی لاش کا پوسٹ مارٹم مکمل ہو گیا ہے اور اس دوران پاکستانی پیتھالوجسٹ بھی موجود تھے۔ کافی جانچ پھٹک کے بعد بھی تشدد یا قتل کا کوئی نشان نہیں ملا ہے۔ عامر چیمہ کی موت خود کشی سے ہی ہوئی تھی۔ بہرحال اس سے کیا فرق پڑتا ہے، ہمیں ایک شہید چاہیے تھا سو وہ مل گیا ہے۔ مذہبی لیڈر تو پوسٹ مارٹم سے پہلے ہی اس کی رپورٹ کو مسترد کر چکے ہیں کہ اس طرح ان کا مکر سامنے آ جائے گا۔
سیفی نے کہا:نبیل بھیا۔۔۔۔۔۔۔
بات پاکستان میں ہونے والے بلوے اور ہنگامے آرائیوں کی نہیں ہے۔۔۔۔۔وہاں تو ہمیشہ سے دوسروں کے خون کو سیاسی جماعتیں کیش کرواتی آرہی ہیں۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
آپ نے میری پہلی والی پوسٹ کو شاید نہیں پڑھا۔۔۔۔۔۔۔۔میں نے بتایا تھا کہ جتنا یورپ اور مغربی معاشروں میں عدالت کو درجہ حاصل ہے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔اس سے اعلیٰ درجہ اسلامی معاشرے میں مفتی کو حاصل ہوتا ہے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
اگر یورپ میں کوئی اعلیٰ عدالت ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کسی معاملے میں فیصلہ دے دے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔تو کیا لوگ اس کو خوشدلی سے تسلیم نہیں کرتے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔اور کیا اس پر اعتراض سے توہینِ عدالت نہیں ہوتی۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
وہاں جو قانون کی تشریح عدالت کرتی ہے ایسے ہی یہاں مفتی کرتے ہیں۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔(اگر یہاں مفتی کے فتویٰ کی صحت پر مغربیوں کو اعتراض ہے تو وہاں کی عدالتوں پر ہم بھی انگلی اٹھا سکتے ہیں)
مجھے یہ سمجھ نہیں آتی ۔۔۔۔۔۔۔۔۔کہ۔۔۔۔۔۔۔۔۔لوگ وہاں کی عدالت کے فیصلوں کو تو سند کے طور پر لیتے ہیں (اکثریت)۔۔۔۔۔۔۔۔۔
اور اگر یہاں معاشرے میں ان سے اعلیٰ درجہ رکھنے والے مفتی کے فیصلے کو ماننے والے کو دقیانوسی کہتے ہیں۔۔(یہ ایک الگ بحث ہے کہ کیا مغرب کی عدالت کا ایک جج بہتر ہے یا ہمارے دارالفتاء کا مفتی)
اگر آپ مفتی کے فتویٰ کو چند ٹھپے لگے ہوئے کاغذ کا ایک ورق کہہ کر رد کر دیتے ہیں تو ہم بھی تو مغرب کی عدالتوں کے چند فضول مہریں لگے صفحوں کے بے وقعت جانتے ہیں۔۔۔۔۔۔۔۔۔اور سمجھتے ہیں کہ وہ اپنی ازلی دشمنی کی وجہ سے حقائق کو توڑ موڑ کر اس پر چند بے وقعت مہریں لگا کر ہم پر اپنی اصول پسندی مسلط کرنا چاہتے ہیں۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔جو وہ نہیں کر سکیں گے۔۔۔۔۔انشاء اللہ