کلیاتِ اسمٰعیل میرٹھی- ص 1 تا 200

پروف ریڈنگ : بار اوّل


(٦٦)

ہے مناسب کہ امتحاں ہو جائے
تاکہ عیب و ہنر عیاں ہو جائے

الغرض اِک مقام ٹھیرا کر
ہوئے دونوں حریف گرمِ سفر

بسکہ زوروں پہ تھا چڑھا خرگوش
تیزی پھرتی سے یوں بڑھا خرگوش

جس طرح جائے توپ کا گولا
یا گرے آسمان سے اولا

ایک دو کھیت چوکڑی بھر کے
اپنی چُستی پہ آفریں کر کے

کسی گوشہ میں سو گیا جا کر
"فکر کیا ہے چلیں گے سستا کر"

اور کچھوا غریب آہستہ
چلا سینہ کو خاک پر گھستا

سوئی گھنٹے کی جیسے چلتی ہے
یا بتدریج چھاؤں ڈھلتی ہے

یوں ہی چلتا رہا بہ استقلال
نہ کیا کچھ اِدھر اُدھر کا خیال

کام کرتا رہا جو پے در پے
کر گیا رفتہ رفتہ منزل طے

حیف ! خرگوش رہ گیا سوتا
ثمرہ غفلت کا اور کیا ہوتا

جب کُھلی آنکھ تو سویرا تھا
سخت شرمندگی نے گھیرا تھا

صبر و محنت میں ہے سرافرازی
سُست کچھوے نے جیت لی بازی

نہیں قصہ یہ دل لگی کے لئے
بلکہ عبرت ہے آدمی کے لئے

ہے سخن اِس حجاب میں روپوش
ورنہ کچھوا کہاں کہاں خرگوش
۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٦٧)

(٤٩) مناقشہ ہوا و آفتاب

بادِ صحرا نے کہا یوں ایک روز
مہر ِتاباں سے کہ اے گیتی فروز

تو ہے عُلوی اور میں سفلی مگر
زورِ بازو میں ہوں میں تجھ سے زبر

نیّرِاعظم نے فرمایا کہ ہاں
ہو اگر ثابت زروئے اِمتحاں

ورنہ ہے پادر ہوا یہ قال و قیل
ہیچ ہے دعوی نہ ہو جب تک دلیل

بولی جو یوں ہے تو اچھا یوں سہی
ہاتھ کنگن کے لئے کیا آرسی

آئیے زور آزمائی کیجئے
اِس بکھیڑے کی صفائی کیجئے

اک مسافر اپنی دُھن میں تھا رواں
اُس کو اِن دونوں نے تاکا نا گہاں

ہو گئے آپس میں طے قول و قرار
جو لبادہ لے مسافر کا اُتار

بس اُسی کے نام کا ڈنکا بجے
سر پہ دستارِ فضیلت وہ سجے

پھر تو آندھی بن کے چل نکلی ہوا
ایسی بپھری کر دیا طوفاں بپا

اونچے اونچے پیڑ تھرّانے لگے
جھوک سے جھوکوں کی چرّانے لگے

نونہالوں کی کمر بل کھا گئی
پھول پتّوں پر قیامت آ گئی

کانپ اُٹھے اُس دشت کے کل وحش و طیر
مانگتے تھے اپنے اپنے دَم کی خیر

ہو گیا دامانِ صحرا گرد برد
گھر گیا آفت میں وہ صحرا نورد

چاہتی تھی لوں لبادہ کو اُچک
مدعی کو دوں سرِ میدان زک

۔۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،،،،۔÷۔۔۔۔۔۔

(٦٨)

جب ہوا لیتی تھی چکّر میں لپیٹ
بیٹھ جاتا تھا وہ دامن کو سمیٹ

سینہ زوری سے نہ چوری سے ڈری
کرسکی لیکن نہ کچھ غارت گری

باندھ لی کس کر مسافر نے کمر
تا ہوا کا ہو نہ کپڑوں میں گزر

تھک گئی آخر نہ اُس کا بس چلا
ٹل گئی سر سے مسافر کے بلا

اب تھما جھکّڑ تو نِکلا آفتاب
روئے نورانی سے سرکائی نقاب

تمکنت چہرے سے اُس کے آشکار
چال میں ایک بُردباری اور وقار

وہ ہوا کی سی نہ تھی یاں دھوم دھام
کر رہا تھا چپکے چپکے اپنا کام

دھیمی دھیمی کرنیں چمکانے لگا
رفتہ رفتہ سب کو گرمانے لگا

اُس مسافر کو پسینا آگیا
کھول ڈالے بند جی گھبرا گیا

اور آگے کو بڑھا تو دھوپ سے
تن بدن میں کچھ پتنگے سے لگے

اب لبادہ کو لیا کاندھے پہ ڈال
بدلی یوں نوبت بہ نوبت چال ڈھال

جب چڑھا خورشید سمت الراس پر
بیٹھ کر سایہ میں پھر تو گھاس پر

دور پھینکا اُس لبادہ کو اُتار
واہ رے سورج ! لیا میدان مار

تیزی و تندی کے گرویدہ ہیں سب
کامیابی کا مگر ہے اور ڈھب

اُس کا گر ہے نرمی و آہستگی
سرکشی کی رگ اُسی سے ہے دبی

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٦٩)

(٥٠) ناقدردانی

کہیں اک لعل کیچڑ میں پڑا تھا
نہ قامت بلکہ قیمت میں بڑا تھا

کوئی دہقاں اُٹھا کر لے گیا گھر
وہ کیا جانے یہ پتّھر ہے کہ جوہر

نیا تحفہ جو بچّے کو دکھایا
ا ہا ہا ہا ! کھلونا ہم نے پایا

ہوئی جب لعل کی واں یہ مدارات
تو بولا حسرتا ہیہات ہیہات

نہیں اِس گھر میں میری قدر ممکن
کہ اندھوں کے لئے کیا رات کیا دن

اگر پاتا مجھے کوئی نظر باز
تو کرتا اپنی قسمت پر وہ سو ناز

جو لے جاتا مجھے تا درگہِ شاہ
تو مالا مال ہوتا حسب دلخواہ

اری ناقدردانی تجھ پے لعنت
کہ ہے تجھ کو مساوی نوروظلمت

سمجھ لیتی ہے عیبوں کو ہنر تو
ہنر کی توڑ دیتی ہے کمر تو

خدا محفوظ رکھے ہر بلا سے
خصوصاً تیری نالائق جفا سے

کہ ہے اندھے کی لاٹھی تیری بیداد
جہاں میں داد ہے جس کی نہ فریاد

(٥١) جنگ روم و روس ۔ ( ۱؎)

حالاتِ روم سے ہمیں دن رات کام ہے
اخبار کا ورق نہیں خوانِ طعام ہے

(١) یہ مثنوی یکم شوال ١٣٩٤ ہجری مطابق ١٩ اکتوبر ١٨٧٧ عیسوی میں لکھی گئی

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٧٠)

کیسے خیالِ جنگ میں روزے گزر گئے
معلوم بھی نہیں کدھر آئے کدھر گئے

سوجھا نہ اور کچھ ہمیں اس بھوک پیاس میں
دن کاٹتے رہے اِنہیں خبروں کی آس میں

روزہ خبر بغیر ہمیں بار ہو گیا
آیا جو تارِ فتح تو افطار ہو گیا

چھٹکی ہوئی ہے چاندنی اور صاف آسماں
چُپ چاپ ہے زمین تو سنسان ہے جہاں

پتّا بھی دیکھئے تو کھڑکتا نہیں کوئی
طائر بھی آشیاں میں پھڑکتا نہیں کوئی

خلقِ خدا پڑی ہوئی سوتی ہے بے خبر
بجنے لگا ہے اتنے میں نقارۂ سحر

اِس وقت جاگتے ہیں تو آتا ہے یہ خیال
اے ماہ کیا ہے خطّہ بلگیریا کا حال

کیا اب بھی گونجتا ہے وہ میدان توپ سے
آتش فشاں ہے لشکرِ عثمان توپ سے

بلقان کے دروں میں سلیمانِ صف شکن
کیا اب بھی ہے غنیم کے لشکر میں شعلہ زن

کیا خیمہ زن ہوئی ہے محمد علی کی فوج
یا خبترہ کی سمت رواں ہے مثالِ موج

بیکر کے شہسوار ہیں کس داروگیر میں
کیا غلغلہ ہے کوچ کا ترکی بیر میں

کیا اب بھی ہیں مجاہدِ اسلام جاگتے
ہیبت سے جن کی روسیہ پھرتے ہیں بھاگتے

کیا اب بھی ترکتا زمیں ترکی سوار ہیں
جن غازیوں کے تیغ سے روسی فگار ہیں

کیا کر رہی ہے احمدِ مختار کی سپاہ
فیروزمند غازی جرار کی سپاہ

اے ماہِ نور بار سفر میں ہے تو مدام
حالات جنگ کے تجھے معلوم ہیں تمام

تو جا کے معرکہ میں چمکتا ہے رات بھر
اور سیر دیکھنے کو ٹھٹکتا ہے رات بھر

کرتے تھے اِس طرح سے خیالی خطاب ہم
جب دیکھتے تھے لطفِ شبِ ماہ تاب ہم

۔۔۔،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔​
 
پروف ریڈنگ : بار اوّل


(٧١)

لیکن ہجوم اب تو ہے ابرِ بہار کا
ہے آسماں نمونہ صفِ کارزار کا

بجلی کے کوندنے میں ہے شمشیر کی ادا
اور بادلوں کی گھور گرج توپ کی صدا

یوں ابر جھوم جھوم کے آتا ہے بار بار
شیکا پے جیسے حملہ ترکانِ ذی وقار

بد دل ہے فوج روس تو ہو اور بھی خراب
عثمانیوں کے دبدبہ ہو جائے کامیاب

ہے یہ دعائے شام یہ ہی نالہ سحر
ہُوں ترک فتحیاب خدا یا بکروفر

عثمان پر جو لشکرِ روسی کا ہے ہجوم
ابرِ سیہ کی طرح سے آتا ہے جھوم جھوم

خودزار بھی گیا ہے کمالِ غرور سے
اور فوج جمع کی ہے بہت دور دور سے

عثمان یا خدا اِنہیں زیر و زبر کرے
سیلاب خونِ روس سے مٹی کو تر کرے

ترکوں کو ایسی شوکت و شان و جلال دے
جو زلزلہ غنیم کے لشکر میں ڈال دے

مشرق کی سمت سے ہو سلیمان گرم کار
افواجِ زار وچ کو دکھا وے رہِ فرار

بلگیریا میں ختم ہو ہنگامہ جنگ کا
رومانیہ نشانہ ہو تُرکی تفنگ کا

دم بند روسیوں کا ہو صمصامِ تُرک سے
بھاگے سپاہِ روس فقط نامِ تُرک سے

محمود روزِ عید ہے دل سے دعا کرو
حامد یہ التجا بحضورِ خدا کرو

ترکی سپاہ میں علمِ فتح ہو بلند
پہونچے سپاہِ زار کو آزار اور گزند

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٧٢)

(٥٢) مکالمہ سیف و قلم

١ ۔۔ سیف و قلم میں جو ہوئی دوبدو
شوق ہے تم کو تو سنو مو بمو

٢ ۔۔ خامہ لگا کہنے کہ او تیغ تیز
تجھ سے بھلا کس کو مجالِ ستیز

٣ ۔۔ آب وہ تیری کہ نہ ٹھیرے نگاہ
آنچ وہ تیری ۔ کہ خدا کی پناہ

٤ ۔۔ رہزنِ سفاک کی یاور ہے تو
خون کے دریا کی شناور ہے تو

٥ ۔۔ سیکھے ستم کس ستم ایجاد سے
شور ہے برپا تری بیداد سے

٦ ۔۔ شوخی و بے باکی و تیزی میں برق
آگ ہے اور آب میں رہتی ہے غرق

٧ ۔۔ تندمزاجی میں تو شدّاد ہے
بیضۂ فولاد کی اولاد ہے

٨ ۔۔ آتشِ سوزاں کا پیا تو نے دود
اسِ لئے جاں سوز ہے تیرا وجود

٨ ۔۔ حیف تیری سختی و آہن دلی
نوع بشر کی ہے تو دشمن دلی

١٠ ۔۔ خرمنِ ہستی میں لگاتی ہے آگ
عافیت و امن سے رکھتی ہے لاگ

١١ ۔۔ گو کہ مجلّا ہے تو آئینہ دار
تیرہ درونی ہے تیری آشکار

١٢ ۔۔ تیری گھٹی میں پڑا زہر ہے
چال قیامت تو ادا قہر ہے

١٣ ۔۔ فتنۂ عالم ہے تیرا بانک پن
شوخی و شنگی ہے تیرا خاص فن

١٤ ۔۔ شکل انوکھی تو نرالی ہے دھج
جسم بھی خمدار طبیعت بھی کَج

١٥ ۔۔ قحط زدوں کا سا تن و توش ہے
کھانے پہ ڈھوکے تو بلا نوش ہے

١٦ ۔۔ عرصہ راحت ہے ترے دم سے تنگ
ایسی لڑاکا کہ بنی خانہ جنگ

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٧٣)

١٧ ۔۔ تیری جبلت ہے فُسوق و جدال
ناحق و حق کا نہیں تجھکو خیال

١٨ ۔۔ قتل کا رکھتی ہے بہت چاؤ تو
رَن میں کیا کرتی ہے ستھراؤ تو

١٩ ۔۔ اُف نہ کرے لاکھ گلے کاٹ کر
جی نہ بھرے تیرا لہو چاٹ کر

٢٠ ۔۔ خلقِ خُدا تجھ سے ہے آزار کش
کرتی ہی رہتی ہے سدا چپقلش

٢١ ۔۔ بحرِ فنا کہئے تِرے گھاٹ کو
جس نے دئے سیکڑوں بیڑے ڈبو

٢٢ ۔۔ گرچہ سراپا ہے تِرا آب گون
پر تِری چتون سے ٹپکتا ہے خون

٢٣ ۔۔ تو نے اُجاڑیں بہت آبادیاں
چھین لیں اقوام کی آزادیاں

٢٤ ۔۔ تو نے کڑوڑوں کئے بچّے یتیم
لاکھوں ہی باپوں کے کئے دل دو نیم

٢٥ ۔۔ لے گئی ماؤں کی کمائی کو لوٹ
رہگئیں بیچاریاں چھاتی کو کوٹ

٢٦ ۔۔ دُلہنیں روتی ہیں تِری جان کو
ساتھ ہی لے جائیں گی ارمان کو

٢٧ ۔۔ موتیوں سے مانگ تھی جن کی بھری
ان سے کراتی ہے تو گدیہ گری

٢٨ ۔۔ تو نے رفیقوں کو رُلایا ہے خوں
غم سے عزیزوں کو ہوا ہے جنوں

٢٩ ۔۔ تفرقہ پرداز ! یہ کیا کر دیا ؟
گوشت کو ناخن سے جُدا کر دیا

٣٠ ۔۔ شیوہ تِرا شہرۂ آفاق ہے
خون خرابہ میں تو مشّاق ہے

٣١ ۔۔ چاہتی ہے بغض و عداوت کو تو
اُنس و محبّت کی نہیں تجھ میں بو

٣٢ ۔۔ تیری دغا بازی ہے ضرب المثل
غیر ہے قبضہ سے گئی جب نکل

٣٣ ۔۔ تو نے وفا کی نہیں پٹّی پڑھی
اُس کی ہوئی جس کے تو ہتّے چڑھی

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٧٤)

٣٤ ۔۔ کوں کرے تجھ سے رفاقت کی آس
کچھ نہیں تجھ کو حقِ صحبت کا پاس

٣٥ ۔۔ رکھتی نہیں سابقۂ لطف یاد
کور نمک ہے ترا کیا اعتماد

٣٦ ۔۔ میل حریفوں سے یگانوں سے چھوٹ
نکلے گا مالک کا نمک پھوٹ پھوٹ

٣٧ ۔۔ مملکتیں خاک سیہ تو نے کیں
تیری قساوت نے اُجاڑی زمین

٣٨ ۔۔ بستیاں کرتی ہیں پڑیں بھائیں بھائیں
مقبرے آباد ہیں کچھ دائیں بائیں

٣٩ ۔۔ اٹھے تیری ذات سے جو جو فساد
اہلِ تواریخ کو کچھ کچھ ہیں یاد

٤٠ ۔۔ ثبتِ جریدہ اُنھیں میں نے کیا
ہے وہ خلاصہ تری روداد کا

٤١ ۔۔ تو ہی بھرت کھنڈ کی بھارت میں تھی
تیری خوشی جانوں کی غارت میں تھی

٤٢ ۔۔ ہند کے جودھا تھے بڑے سور بیر
کھا گئی تو سب کو دمِ داروگیر

٤٣ ۔۔ تو نے نصیحت نہ کسی کی سنی
چٹ کئے اُس عہد کے گیانی گنی

٤٤ ۔۔ وادیِ توران میں چمکی کبھی
دیتی تھی ایران کو دھمکی کبھی

٤٥ ۔۔ باڑھ پہ تیری جو چڑھا پہلواں
نام کو بھی اس کا نہ چھوڑا نشاں

٤٦ ۔۔ تیری جو ضحاک سے گہری چھنی
قوم کا ہر فرد بنا کشتنی

٤٧ ۔۔ معرکۂ رستم و افراسیاب
تیری بدولت ہوا زیبِ کتاب

٤٨ ۔۔ قتل کا دھبّا ترے دامن پہ ہے
خونِ سیاوش تری گردن پہ ہے

٤٩ ۔۔ خاک اُڑائی یہ تِری آب نے
جان دی ناشاد ہی سہراب نے

٥٠ ۔۔ تو جو طرفدارِ سکندر ہوئی
خاک میں دارا کو ملا کر ہوئی

۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٧٥)

٥١ ۔۔ تختِ کیاں کا دیا تختہ اُلٹ
کر دی یونان کی کایا پلٹ

٥٢ ۔۔ لشکر یوناں کی جلو جب پھری
باختر و بلخ پہ بجلی گری

٥٣ ۔۔ تو نے عرب سے جو کیا اتفاق
فارس و روما کی مٹی طمطراق

٥٤ ۔۔ جب ہوئی فارس پے تیری دست برد
دخمہ بنی یار گہِ یزدجُرد

٥٥ ۔۔ شوکتِ ساسان کے ڈیرے لدے
بُجھ گئے زردشت کے آتشکدے

٥٦ ۔۔ غرب کی جانب کو جو تو جھک پڑی
شام پہ اک ضرب لگائی کڑی

٥٧ ۔۔ روم میں برپا کیا شورِ نشور
دولت ہرقل کا ہوا شیشہ چور

٥٨ ۔۔ توڑ دیا روم کا سارا طلسم
رہ گیا بے جان سا مردار جسم

٥٩ ۔۔ ہاشمیوں کا نہ دیا تو نے ساتھ
آلِ اُمیہ کا پڑا تجھ پہ ہاتھ

٦٠ ۔۔ ڈھایا کیا تو نے غضب برملا
گرم کیا معرکہ کربلا

٦١ ۔۔ طرفہ ستمگار ہے عالم میں تو
عید مناتی ہے محرّم میں تو

٦٢ ۔۔ پھٹ نہ گیا کیوں ترا ظالم جگر
ڈوب مری کیوں نہ تو اے خیرہ سر

٦٣ ۔۔ قہرِ الٰہی سے جو ڈرتی کبھی
مرتی پہ یہ کام نہ کرتی کبھی

٦٤ ۔۔ ہند پہ محمود کی لشکر کشی
یاد دلاتی ہے تیری سر کشی

٦٥ ۔۔ بدلی ہوا ایک تیری چال میں
لوٹ پڑی دولت جے پال میں

٦٦ ۔۔ کیا ہی نظر سوز تھی تیری چمک
دھاک تھی کالنجر و قنوج تک

٦٧ ۔۔ یاد ہیں کچھ تجھکو عجب داؤ گھات
توڑ دیا بُت کدہ سومنات

٦٨ ۔۔ تو نے ہڑپ کر لئے لاکھوں ہی سر
کم نہ ہوئی پر تری جوع البقر

٦٩ ۔۔ غور سے جس دم تری آندھی چلی
ہند کی سینا میں مچی کھلبلی

٧٠ ۔۔ رائے پتھورا کا وہ جاہ و جلال
ہو گیا پَل مارتے خواب و خیال

٧١ ۔۔ بن گئی ہر بزمِ طرب غم کدہ
دہلی و اجمیر تھے ماتم کدہ

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔​
 
پروف ریڈنگ : بار اوّل


(٧٦)

٧٢ ۔۔ سوگ میں رانی نے کیا سینہ چاک
آتشِ سوزاں میں ہوئی جل کے خاک

٧٣ ۔۔ رائے رہا اور نہ رانی رہی
زیبِ سخن تیری کہانی رہی

٧٤ ۔۔ چونک پڑا فتنہ جنگِ تتار
لشکرِ چنگیز کا اُٹھا غبار

٧٥ ۔۔ چھا گیا اِک ابرِ ستم چار سو
خون کے سیلاب بہے کو بکو

٧٦ ۔۔ کٹ گئے خوارزم اور خراساں کے باغ
زمزمہ بلبل کا بنا شورِ زاغ

٧٧ ۔۔ ویلم و بغداد پہ ٹوٹا غضب
درہم و برہم ہوئی بزمِ عرب

طرفہ ستم گار ہے عالم میں تو
عید مناتی ہے محرم میں تو


٧٨ ۔۔ صرصرِ تاراج چلی سر بسر
آگ وہ بھڑکی کہ جلے خشک و تر

٧٩ ۔۔ تیرے ہی کوتک تھے یہ اے نابکار !
کیا کہوں بس تجھ کو خدا کی سنوار

٨٠ ۔۔ کشورِ یورپ سے اُٹھا غلغلہ
وادیِ یردن میں پڑا زلزلہ

٨١ ۔۔ حربِ صلیبی تھی وہ خونخوار جنگ
ٹوٹ پڑا جس کے لئے کل فرنگ

٨٢ ۔۔ تو جو برہنہ ہوئی او فتنہ گر !
تن سے جُدا ہو گئے نو لاکھ سر

٨٣ ۔۔ نِکلا تجھے لے کے جو تیمورِ لنگ
پھونک دیا چار طرف صورِ جنگ

٨٤ ۔۔ چوس لیا رُوس کا خونِ جگر
داب دئے قاف میں دیووں کے سر

٨٥ خون سے گل خاکِ صفاہاں ہوئی
کانپ اٹھی تختگہِ ہند بھی

٨٦ ۔۔ ناحیۂ شام سے تا حدِّ چیں
مقتلِ انسان بنا دی زمیں

٨٧ ۔۔ تو جو بنی ہمدمِ نیپولین
بول دی یورپ میں صداے بزن
۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔،

(٧٧)

٨٨ ۔۔ تاجور اطراف کے تھرّا گئے
ناک میں ہمسایوں کے دَم آ گئے

٨٩ ۔۔ جب ہوئی نادر کی تو زیبِ کمر
خلقِ خدا بول اُٹھی الحذر

٩٠ ۔۔ حضرتِ دہلی کنفِ عدل و داد
جس کو کیا تھا کبھی خسرؔو نے یاد

٩١ ۔۔ اُسکی یہ حالت ہوئی زاروزبوں
کوچہ و برزن میں بہی جوے خوں

٩٢ ۔۔ دینے لگے اُس میں صدا خوف و بیم
زلزلۃ الساعۃ شیءٌ عظیم

٩٣ ۔۔ کیجئے القصّہ کہاں تک بیاں
فردِ مظالم ہے تِری داستاں

٩٤ ۔۔ میری غرض تیری فضیحت نہیں
بلکہ بجز پندو نصیحت نہیں

٩٥ ۔۔ تند تھی ازبسکہ صریرِ قلم
سُن کے ہوئی تیغِ دودم بھی علم

٩٦ ۔۔ آتشِ غیظ اُس کی بھڑکنے لگی
بجلی کی مانند کَڑکنے لگی

٩٧ ۔۔ ڈانٹ کے بولی کہ خبردار ہو !
اب مری باری ہے لے ہشیار ہو !

٩٨ ۔۔ بد ہوں خدا جانے کہ ہوں نیک میں
رکھتی ہوں دل اور زباں ایک میں

٩٩ ۔۔ مُجھ کو دو رنگی نہیں بھاتی ذرا
میل ملاتی نہیں کھوٹا کھرا

١٠٠ ۔۔ مہر ہو تو مہر جو کیں ہو تو کیں
یک جہتی ہے مرا آئین و دیں

١٠١ ۔۔ بات کی ہر گز نہیں زنہار پچ
میرا خمیر اور مرا کس بَل ہے سچ

١٠٢ ۔۔ حُجّتِ قاطع ہوں میں سرتا بپا
چھوڑتی باقی نہیں تسمہ لگا

١٠٣ ۔۔ جبکہ نہ ہو فصلِ خصومت بہم
میرے سوا کون بنے واں حَکم

١٠٤ ۔۔ عیب کہو میرا اسے یا ہنر
فیصلہ دو ٹوک اِدھر یا اُدھر

١٠٥ ۔۔ تیری طرح کاہے کو باتیں گھڑوں
لڑنے پہ آؤں تو میں سنمکھ لڑوں

١٠٦ ۔۔ خوب کیا تو نے نکالی جو چھیڑ
دونگی ابھی میں ترے بخیے اُدھیڑ

۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٧٨)

١٠٧ ۔۔ جنگ کا بوتی ہوں اگر بیج میں
سینچ کے پھر اِس کو بتدریج میں

١٠٨ ۔۔ پود بڑھاتی ہوں وہ نِعم البَدل
رفق و مُدارا کے لگیں جس میں پھل

(٥٣) شمع ہستی

اے شمع ہستی ! اے زندگانی!
بھاتی ہے دل کو تیری کہانی

ہے کوچ تیرا ہر لمحہ جاری
جاتی ہے بگ ٹُٹ تیری سواری

بجلی سے بڑھکر بے تاب ہے تو
یا واہمہ ہے یا خواب ہے تو

کیوں چُپ چُپاتی ہر دم رواں ہے ؟
آئی کہاں سے جاتی کہاں ہے ؟

ظاہر ہیں یوں تو سب پر ترے گُن
لیکن نہ پایا تیرا سر و بُن

گزرا نہ کوئی اِس ہفت خواں سے
جاہل ہیں تیرے سرِّ نہاں سے

فی الجملہ ہمّت سب ہار بیٹھے
ہیں سر بزانو ناچار بیٹھے

اے زندگانی ! اے شمع ہستی !
سونی پڑی تھی تُجھ بن یہ بستی

چاروں طرف تھی چھائی اندھیری
ناگاہ اُٹھی اِک ڈیک تیری

وہ ڈیک تھی بس نور علٰے نور
کاہے کو رہتی پردہ میں مستور

پھولوں میں جھلکی تاروں میں چمکی
بخشی جہاں کو رونق اِرم کی

ہوتا نہ یاں جو تیرا ٹھکانا
چوپٹ ہی رہتا یہ کارخانہ

۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٧٩)

کیا پھونک ماری دنیا کے تن میں!
گویا لگا دی دَوں خشک بن میں

بزمِ جہاں میں رونق ہے تجھ سے
اِس میکدہ میں ہو ، حق ہے تجھ سے

ہے تیرے دم سے اے عالم آرا !
بزم عروسی آفاق سارا

سرگرم ہے تو جادوگری میں
ہیں تیرے عشوے خشکی تری میں

مٹّی کا جوبن تو نے نکھارا
دیے دے کے چھینٹے اُس کو اُبھارا

بے حِس کو بخشا اِحساس تو نے
دی مشتِ گل کو بو باس تو نے

تھی بھولی بھالی بھونڈی بہنگم
تو نے سکھایا اُس کو خم و چم

کرتب سے تیرے سانچے میں ڈھلکر
کندن سے نکلی رنگت بدلکر

ٹُھکرا کے تو نے جب کہدیا " قُم "
اُٹھ بیٹھی فورا کرتی تبسّم

بھولی ہے اپنی اوقات پہلی
پھرتی ہے خوش خوش کیا اہلی گھلی

پاتی ہے خلقت جب تیری آہٹ
ہوتی ہے پیدا اک گُدگُداہٹ

مچتا ہے پھر تو اودھم غضب کا
بجتا ہے ڈنکا عیش و طرب کا

کہتی ہے دنیا " تو ہے تو کیا غم
تو آئے نِت نِت تو آئے جم جم “

جیتے ہیں جب تک مرتے ہیں تُجھ پر
سب کچھ تصّدق کرتے ہیں تُجھ پر

کیا مال ہے جو تیرے سوا ہے
تو ہی نہ ہو تو سب پردھتا ہے

اے سب کی پیاری سب کی چہیتی
کہہ مُنہ زبانی کچھ آپ بیتی

" قدرت کے گھر کی لاڈلی ہوں
ناز و نعم سے برسوں پلی ہوں

تقویمِ احسن میرا لگن تھا
فردوسِ اعلٰی میرا وطن تھا

حور و ملک کی آبادیاں تھیں
بے فکریاں تھیں آزادیاں تھیں

۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٨٠)

چلتی تھی ہر دم بادِ بہاری
شیر و عَسَل کی نہریں تھیں جاری

میری ادا پر مرتے تھے قُدسی
سجدہ پہ سجدہ کرتے تھے قُدسی

تکریم میری ہوتی تھی ازحد
ہیں داستانیں جس کی زباں زد

پھر دیس چھوٹا گزری سو جھیلی
پردیسیوں کا اللہ بیلی !

پَل مارنے کا ہے یاں بسیرا
حُبِّ وطن ہے ایمان میرا

آب و ہوا میں دشت و جبل میں
میری رسائی ہے ہر محل میں

لیکن یہاں میں خلوت نشیں ہوں
ہوں اِس طرح پر گویا نہیں ہوں

خوابِ گراں کی حالت ہے طاری
مستی میں گُم ہے سب ہوشیاری

جب آتے آتے سبزہ میں آئی
کروٹ بدل کر میں لہلہائی

انگڑائیاں لیں مُنہ کھول ڈالا
پَر آنکھ سے کچھ دیکھا نہ بھالا

داخل ہوئی جب حیواں کے تن میں
اِک شور اُٹھا اِس انجمن میں

انساں کا جامہ جب میں نے پہنا
اللہ رے میں کیا میرا کہنا !

کس کس جتن سے میں نے بنایا
رُتبہ بہ رُتبہ پایہ بہ پایہ

جامد کو نامی نامی کو حیواں
حیواں کو وحشی وحشی کو انساں

پھیلایا میں نے کیا کیا بکھیڑا
شادی و غم کے ارگن کو چھیڑا

نیکی بدی کے میلے جمائے
جھوٹ اور سچ کے سکے چلائے

جو ناچ میں نے جس کو نچایا
وہ ناچتے ہی اُس کو بَن آیا

القصّہ ہوں میں وہ اسمِ اعظم
ہے جس کے بس میں تسخیرِ عالم

کچھ کچھ کُھلے ہیں انداز میرے
دیکھے ہیں کس نے اعجاز میرے

۔۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔​
 
پروف ریڈنگ : بار اوّل


(٨١)

مجھکو نہ سمجھو تم آج کل کی
ہوں موجِ مضطر بحرِ ازل کی

رکھوں گی جاری یونہی سفر میں
قعرِ ابد کی لوں گی خبر میں

ہے میری ہستی اِک طرفہ مضموں
کچھ بھی نہیں ہوں پر میں ہی میں ہوں

سنتے رہو گے میری کہانی
جب تک ہے باقی دُنیاے فانی"

(٥٤) مثنوی فی العقائد ۔ (۱؎)

ذاتِ حق اپنے آپ ہے موجود
کوئی اُس کے سوا نہیں معبود

اُس کا جوڑا نہیں مثال نہیں
اُس کو گھاٹا نہیں زوال نہیں

اُس کا جو وصف ہے سو کامل ہے
نہ کسی سے جدا نہ شامل ہے

اُس کا ساجھی نہیں شریک نہیں
اور کو مانئے تو ٹھیک نہیں

جانتا ہے وہ آن ہوئی باتیں
دیکھتا ہے ڈھکی چھپی گھاتیں

ہے وہ بے آنکھ دیکھتا سب کو
ہے وہ بے کان سُنتا مطلب کو

اپنی مرضی سے کام کرتا ہے
بے زباں وہ کلام کرتا ہے

اونگھتا ہے کبھی نہ سوتا ہے
سب ارادہ سے اُس کے ہوتا ہے

وہ قوی ہے کبھی نہیں تھکتا
وہ ہر اِک چیز کو ہے کر سکتا

زندہ ہے زندگی کا مالک ہے
جو ہے اُس کے سوا سوہالک ہے

کہہ سکے کون اُس کو کیسا ہے
آپ ہی جانتا ہے جیسا ہے

(۱؎) مرتبہ ١٨٧٠ عیسوی بمقام میرٹھ
۔۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٨٢)

اُس نے یہ آسماں بنایا آپ
اُس نے فرشِ زمیں بچھایا آپ

کئے اونچے پہاڑ اُس نے کھڑے
میخ کی طرح جو زمیں میں گڑے

اُس نے بادل سے بوند ٹپکائی
اُس نے پانی پہ ناؤ تیرائی

مردہ مٹّی میں اُس نے ڈالی جان
لہلہائے ہرے بھرے میدان

ہے مسلم اُسی کو سلطانی
عرشِ اعظم ہے تختِ ربّانی

ہے وہی ۔ تھا وہی ۔ وہی ہوگا
کون اُس کی برابری جوگا

جس کو چاہے کرے وہ ملیامیٹ
نہیں اُس کو کسی سے لاگ لپیٹ

اُس نے پیدا کیا ہے عالم کو
آسماں کو زمین کو ہم کو

اُس کا احسان و فضل ہے دن رات
اُس پہ واجب نہیں ہے کوئی بات

اُس نے دنیا میں انبیا بھیجے
اپنے رستہ کے رہنما بھیجے

خاتمِ انبیا محمدؐ ہے
جس کا احسان ہم پہ بے حد ہے

اُس نے حکمِ خدا کیا تلقین
تھا وہ اللہ کا رسولِ امین

اُس نے تعمیلِ حکم کر دی ہے
ٹھیک ہے ۔ اُس نے جو خبر دی ہے

دل سے مانو جو عقل بینا ہے
کہ موئے بعد پھر بھی جینا ہے

زندگی جس نے دی ہے اوّل بار
دوسری بار دے تو کیا دشوار

بعد مرنے کے حشر کا ہونا
ہے مثال اُس کی جاگنا سونا

اُس کی ہستی سے سب کی ہستی ہے
خلقت اُس کی بسائی بستی ہے

۔۔،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٨٣)

(٥٤) حمدِ باری تعالی

خدایا اوّل و آخر بھی تو ہے
خدایا باطن و ظاہر بھی تو ہے

وہ اوّل تو کہ ہے آخر سے آخر
وہ آخر تو کہ ہے اوّل سے فاخر


وہ اوّل تو کہ نا محرم بدایت
وہ آخر تو کہ ناپیدا نہایت

نہیں اوّل کو آخر سے جدائی
ورائے عقل ہے تیری خدائی

جو آخر ہے وہی اول بھی تھا تو
وہی جو آج ہے سو کل بھی تھا تو

ہے تیرا اوّل و آخر مطابق
نہ تیرے ساتھ لاحق ہے نہ سابق

جو اوّل ہے تو پہلے اور تھا کون
جو آخر ہے تو پیچھے رہ گیا کون

جو باطن ہے تو باطن کا پتا کیا
جو ظاہر ہے تو ہے تیرے سوا کیا

ہے تو باطن میں ظاہر بلکہ اظہر
بظاہر بن گیا تو عینِ مظہر

ترا اخفا ہے گویا عینِ اظہار
ترا اظہار ہے اخفائے اسرار

کھلا جتنا ہو اُتنا ہی مستور
چھپا جتنا رہا کُھلتا بدستور

ازل سے تا ابد ہے ایک ہی شان
ترا طغرا ہے آلآن کما کان

مبّرا قید اور اطلاق سے تو
منّزہ انفُس و آفاق سے تو

مگر مطلق میں ہے تو عینِ مطلق
نہ جامد ہے نہ مصدر ہے نہ مشتق

مقیّد میں مقید ہے تری ذات
نہیں ہوتا کسی خانہ میں تو مات

۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٨٤)

ہے اصلِ روح تو روحانیوں میں
ہے قیدِ جسم تو جسمانیوں میں

اگر ناسوت میں ہے موجِ پُر جوش
تو ہے لاہوت میں دریائے خاموش

اگر جبروت میں بانگِ اَنَا ہے
صفِ ارواح میں حمد و ثنا ہے

تو ہی ہے علم و عالم بلکہ معلوم
تو ہی ہے رحم و راحم بلکہ مرحوم

تجھے نسبت ہے لا شے سے نہ شے سے
غنی ہے تو نہیں سے اور ہے سے

تری وحدت میں کثرت ہے نمودار
کہ بے کثرت نہیں وحدت کا اظہار

نہ ہو وحدت تو کثرت بھی عدم ہے
حدوثِ آئنہ حسنِ قدِم ہے

زمین و آسماں کا نور ہے تو
مگر خود ناظر و منظور ہے تو

سوا تیرے نہیں موجود کوئی
نہ عابد ہے نہ ہے معبود کوئی

ازل سے دائم المعروف ہے تو
ابد تک خود بخود موصوف ہے تو

تری رحمت ہے یہ جلسے دکھاتی
ہے قہاری تری سب کو مٹاتی

مسلم ہے تجھی کو حکم رانی
کہ تیری سلطنت ہے جاودانی

ہو الموجود ہے تجھی سے عبارت
ہو المقصود ہے تجھ سے اشارت

احد ہے تو نہیں زنہار معدود
صمد ہے تو نہ والد ہے نہ مولود

عیاں دیکھا تو پھونچا غیبِ ہو میں
نہاں ڈھونڈا تو آیا رنگ و بو میں

نہ پایا ہے نہ پائے گا کبھی تو
کہ ہے معروف و عارف آپ ہی تو

تصوّر قرب کا دوری ہے تجھ سے
خیالِ بُعد مہجوری ہے تجھ سے

۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٨٥)

نہ دوری ہے نہ نزدیکی نہ مابین
عبارت منقطع لاغیر و لا عین

حقیقت سے نہیں ہے کوئی آگاہ
مشبّہ اور موحِّد سب ہیں گمراہ

نہ ہو جب فرق ہی تو راہ کیوں ہو
نہ ہو کوئی تو پھر آگاہ کیوں ہو

پتا لگتا نہیں تنزیہ میں بھی
خبر ملتی نہیں تشبیہ میں بھی

یہ ہنگامہ اور اُس پر بے نشانی
ہوا ہے عقلِ کل کا خون پانی

تمیم کر کہ خاکستر ہے دریا
لگا غوطہ کہ ہے گرداب صحرا

نہ صحرا ہے نہ دریا ہے نہ میں تو
نہ یاد و بود باقی ہے نہ ہا ہو

(٥٦) یاد حضرت شیخ

لب پہ آیا نامِ شہِ غوثِ علی
بے تکلف کھل گئی دل کی کلی

پھر صبا سبزہ کولہرانے لگی
باغِ معنی میں بہار آنے لگی

پھر لگا دی ابرِ رحمت نے جھڑی
پھر وہی بادِ بہاری چل پڑی

پھر وہی محمل ہے وہی ہے کارواں
ناقہ سرمست وحدیٰ خواں سا رواں

پھر اُسی منزل میں جا کھولی کمر
دشت چٹیل اور ویرانہ نگر

پھر کھلا در حجرہء انوار کا
قفل ٹوٹا قبّہ اسرار کا

پھر وہی صُحبت وہی لیل و نہار
پھر لگے ہونے دُرِ معنی نثار

۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔​
 
پروف ریڈنگ : بار اوّل

(٨٦)

پھر خزانہ غیب کا لٹنے لگا
رشک سے حاتم کا دم گھٹنے لگا

پھر لگی سانچہ میں ڈھلنے بات بات
عارفانہ رمز و مردانہ نکات

پھر الاپے نَے نے اَسرارِ قدم
ذرّہ ذرّہ بن گیا منصور دم

پھر وہی ساغر وہی بزمِ سُرور
پھر لگا بہنے وہی دریائے نور

پھر وہی ساقی وہی دیرینہ خم
کفر و ایماں کا ہوا سر رشتہ گم

ہو گئے مل جُل کے سب پھر ایک شے
دورِ ساغر دستِ ساقی مستِ مے

مدح حاضر میں بھی لکھ اب چند بیت
تو ہی لکھ خود " مَا رَمَیتَ اِذ رَمَیت "

اے تجلیِ اخیرِ ذوالجلال
تھا کمالِ بندگی تیرا کمال

ہاں محمدؐ وار تو نامِ خدا
کر گیا ہے بندگی کا حق ادا

ترکِ دنیا ترکِ عقبیٰ ترکِ جاں
قول و فعل و حال سے تیرے عیاں

خوب توڑا تو ہر بندِ کُہن
تھا مگر تو حیؓدرِ خیبر شکن

ہر توسُّل سے تجھے اعراض تھا
شیر خوارِ مبدأِ فیاض تھا

دادِ حق تھی تیری قُوّت اور قوت
تھا خیال غیر بیتِ عنکبوت

فَقُر فخری کی صدا بھائی تجھے
حق نے بخشی اِرثِ آبائی تجھے

مدتوں کے بعد ایک آدم بنا
ہفت خوانِ فقر کا رُستم بنا

شاذو نادر کوئی شہ بازِ جلال
کھولتا ہے اِس ہوا میں پرّ و بال

شیخ و صوفی رند و زاہد پارسا
سیکڑوں ہیں پر کہاں مردِ خدا

۔۔۔،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔
(٨٧)

غوثِ اعظم یا جنید و بایزید
یا نظام الدین یا بابا فرید

یا معین الدین و عطّار و شہاب
اپنے اپنے وقت کے تھے آفتاب

مجمع البحرین تجھ سا بعد ازاں
گردشِ دوراں نے دیکھا تھا کہاں

اے محیطِ اولین و آخرین
آفریں! صد آفریں!! صد آفریں!!!

ذات کا آئینہ کامل بنا
یہ امانت تھی کہ تو حامل بنا

حامل و محمول میں یاں فرق کیا
شمسِ ربانی کو غرب و شرق کیا

تھا نہایت معتبر پکا امیں
تیرا پیمانہ کبھی چھلکا نہیں

ظرفِ عالی بسکہ دریا نوش تھا
خم کدے خالی کئے پر ہوش تھا

اے تری آواز آوازِ خدا
اور خاموشی تری رازِ خدا

تھے لبِ شیریں لبِ دریائے ذات
اِس لئے ہر بات تھی آبِ حیات

جو حکایت جو مثل جو بات تھی
عالمِ معنی کی اِک سوغات تھی

مردہ روحوں کے لئے تھی زندگی
زندگی وہ جس کو ہو پائندگی

تیرے دم سے حشرِ روحانی ہوا
صاف و صیقل گوہرِ کانی ہوا

صور پھونکا تو نے جس کی جان میں
جو ہوا سو ہو گیا اِک آن میں

جذبِ حق ہو سعی طالب سے غلط
چشم حق بیں کا اشارہ تھا فقط

جس کسی پر تو نے کچھ پھونکا فسوں
اک نہ اک دن اُس کو اُبھرے گا جنوں

رسم و عادت کا گریباں پھاڑ کر
دینِ تقلیدی سے دامن جھاڑ کر

۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔

(٨٨)

کفر پر یاروں کے ایماں لائے گا
وار مردوں کا نہ خالی جائے گا

اے مقلد تجھ کو ایماں کی قسم!
کافرِ دیرِ فنا کے لے قدم

جو نہ دے تجھ کو کھلا کافر بنا
تو میری تکفیر کا محضر بنا

فقر کو ہے کفر سے نسبت قوی
ہے مگر وہ کفر کفرِ معنوی

فقر محتاجِ خدا ہر گز نہیں
فقر عینِ ذاتِ حق ہے بالیقین

ہے یقین بھی عینِ یکتائی میں عار
فقر سے بھی چاہئے پھر افتقار ؟

فقِر فقر آیا تو کیا باقی رہا
بادہ کش باقی نہ خود ساقی رہا

سر گیا تو دردِ سر جاتا رہا
اُٹھ گئی اُمید ڈر جاتا رہا

اے فناے فقر تجھ کو مرحبا
عینِ عریانی ہے بس تیری عبا

مرحبا اے خازنِ اَسرارِ غیب
کیا چھپایا ہے ہنر کو مثلِ عیب

ہاں خزانہ کا چھپانا فرض تھا
گرچہ بیرونِ سما ؤ ارض تھا

یہ چھپانا کم نہ تھا اظہار سے
آگ بھڑکی گرمیِ بازار سے

وہ چھپے کیا جو کہ ہو خود پردہ در
باہمہ بے پردگی ہو مستتر

دیکھ کیا کہنا تھا کیا کہنے لگا
نالہ بل کھا کھا کے کیوں بہنے لگا

کچھ نہ تھا واں کچھ نہ ہونے کے سوا
کچھ نہ ہونا بھی وہاں باقی نہ تھا

تو نہ تھا کچھ عینِ عین اللہ تھا
ظاہراً بندہ نہانی شاہ تھا

بندگی کے بھیس میں اے جامہ زیب
دے گیا واللہ تو سب کو فریب

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٨٩)

تجھ کو دیکھا پر نہ دیکھا خلق نے
لب نے چکھّا پر نہ کھایا حلق نے

تو دھنتّر بید تھا کھاتے اگر
سب دھنتّر بید بن جاتے مگر

کس کی طاقت تھی کہ تجھ کو دیکھتا
لاکھ پردوں میں ہیں خاصانِ خدا

سب گنوں میں تو فریدِ دہر تھا
جاں فزا امرت سے تیرا زہر (توحید ،١٢)تھا

تو قلندر رند تھا کونین سوز
سیف قاطع تھا نہ تھا تو بخیہ دوز

تو بھری محفل میں سب کچھ کہہ گیا
گوشِ جاں میں کہہ جو باقی رہ گیا

"مَن رَاٰنِی" کے معنی صاف صاف
شرح فرما تو ہی اے عنقائے قاف

"مَن رَاٰنِی" منہ زبانی جس کی ہے
ہے اسی کا آئنہ ہر ایک شے

تو ہی خود کہہ یا نہ کہہ سُن یا نہ سُن
لوٹ ہے جب آسماں برسائے ہن

سطح پر جاری ہے ساری لہر بہر
قعر میں چُپ رہ کہ ہے دریائے قہر

سطع کیسی قعر کیا ساحل کجا
بحر ہے لا ابتدا لا انتہا

تیری مجلس مجلسِ اللہ تھی
دونوں عالم کی جہاں گُم راہ تھی

اُس کے ہوتے ہستی عالم کہاں
دن نکل آیا تو پھر شبنم کہاں

آپ غالب ہے وہ اپنے امر پر
لیکن اکثر آدمی ہیں بے خبر

تالبِ دریا ہیں آثار و طریق
عین دریا میں ہیں سب راہیں غریق

راہ گم ہونا ہے راہِ مستقیم
حاش للہ ثم باللہ العظیم

آپ کو گم کر کہ تو ہی راہ ہے
راہ کو طے کر حریمِ شاہ ہے

۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔

(٩٠)

(٥٧) صفتِ شیخ

شیخ کہتے ہیں اُسے جو پیر ہو
بال بال ایسا کہ جوئے شیر ہو

کچھ نہ باقی ہو سیاہی کی جھلک
بَن گیا ہو برف سر سے پانو تک

وہ سیاہی کیا ہے ؟ اوصافِ بشر
مونچھ داڑھی کی سیاہی سے نہ ڈر

مونچھ داڑھی یا سیہ ہو یا سفید
ہو نہ ہو یاں کچھ نہیں اس کی بھی قید

ہے سیہ بالوں سے ہستی مدعا
پیر وہ ہے جِس نے دی ہستی مٹا

چھُٹ گیا جو ہستیِ موہوم سے
مسندِ پیری پے بیٹھا دھوم سے

اور اگر باقی ہے ہستی بال بھر
پیرِ نابالغ ہے وہ یعنی بشر

جس میں اوصافِ بشر کی ہے لتھیڑ
شیخ وہ ہر گز نہیں اِلّا ادھیڑ

کڑبڑی داڑھی نہیں مقبولِ حق
ہے ابھی تک اُس میں ہستی کی رمق

جب نہ ہو باقی رُواں کوئی سیاہ
تو سمجھئے اُس کو شیخِ دیں پناہ

لَا کی کنگھی کڑبڑی داڑھی میں کر
تاکہ پرِّ زاغ ہوں بگلے کے پر
۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٩١)

(٥٨) مناجات (۱؎)

خداوندگارا جہازِ جہاں
ہے تیری مشیّت کی رو میں رواں

سمندر ہے قدرت کا تیری بڑا
اور اُس بحر میں یہ سفینہ پڑا

ہم اُس میں سفر ختم کرتے ہوئے
مسافر ہیں چڑھتے اُترتے ہوئے

تو ہی اُس سفینہ کا ہے نا خدا
ہمارے تردّد سے ہوتا ہے کیا

تِرے حکم سے گرمِ رفتار ہے
مسافر کا اندیشہ بے کار ہے

جدھر تو جھکائے اُدھر وہ جھکے
جہاں روک دے تو وہاں وہ رُکے

جو ملّاح تو ہے تو گھبرائیں کیوں ؟
نگہبان تو ہے تو چلائیں کیوں ؟

نہیں موج و طوفان کا کچھ خطر
کہ تو آپ ہے راہ رو راہ بر

ازل سے ابد تک ہے بس تو ہی تو
ترا جلوہ ہے عالمِ رنگ و بو

نہ ہوتا اگر تیرا لطفِ نہاں
تو ہم بزمِ ہستی میں ہوتے کہاں

ہیں تیری حمایت میں محفوظ سب
ہیں تیری عنایت سے محظوظ سب

نہ تھا عہدِ طفلی میں کچھ بھی وقوف
تو ہی پالتا تھا ہمیں اے رؤف

سبھی آفتوں سے بچایا ہمیں
کھلایا پِلایا بڑھایا ہمیں

دئے تو نے ماں باپ کیسے شفیق
مہیّا کئے تو نے کیا کیا رفیق

(۱؎) بفرمایش مولوی کریم بخش صاحب ڈپٹی کلکٹر مرحوم۔ ۱۲

۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٩٢)

ہماری نہ کوشش نہ تدبیر تھی
ترا حکم تھا تیری تقدیر تھی

مگر جب سے پیدا ہوا کچھ شعور
تو جمعیّتِ دل میں آیا فتور

غلط کار تھی یہ ہماری نظر
کہ ہم اپنی کوشش کا سمجھے اثر

ہمارے تشخص نے کھویا ہمیں
ہماری خودی نے ڈبویا ہمیں

پڑے حرصِ دنیا کے گرداب میں
رہے مبتلا اس شکر خواب میں

تردّد میں غوطے لگایا کئے
تصوّر میں شکلیں بنایا کئے

ہوا ہم کو دیوانگی کا خلل
یہ تھوڑی سی فرصت یہ طولِ امل

نہ سمجھا کبھی ہائے اپنا حساب
کہ ہم موج ہیں بحر ہیں یا حُباب

کہاں سے ہم آئے کدھر جائیں گے
جئیں گے بھی کل تک کہ مر جائیں گے

یہ دُنیا کے دھندے یہ معیشت کا غم
یہ دولت کی چسکے یہ جاہ و حشم

یہ عزّت کی خواہش یہ راحت کی چاہ
ہمارے لئے بن گئیں سنگِ راہ

تعلق کے پھندوں میں ہم پھنس گئے
تکلّف کی دلدل میں ہم دھنس گئے

ہمیں نفس نے سخت دھوکا دیا
نہ کرنا تھا جو کام ہم نے کیا

گئی رائیگاں مفت عمرِ عزیز
نہ کی چیز نا چیز میں کچھ تمیز

گیا وقت اور ہاتھ آیا نہ کچھ
بہت کھو کے بھی ہم نے پایا نہ کچھ

یہ دنیا کہ دھوکے کی ٹٹی ہے سب
ہمیشہ رہی ہم کو اِس کی طلب

دیا مشکِ خالص کو مٹّی کے بھاؤ
بگڑنے کو سمجھا کئے ہم بَناؤ

۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔​
 
پروف ریڈنگ : بار اوّل


(٩٣)

جسے عیش سمجھے تھے نکلا عذاب
جسے آب سمجھے تھے پایا سراب

دئے بے بہا لعل ہم نے فضول
عوض میں لیا کیا ؟ یہی خاک دُھول

جواہر دئے سنگ ریزے لئے
نکمّے کئے کام جتنے کئے

مگر بھیس میں گل کے آیا تھا خار
خزاں بن کے آئی تھی فصلِ بہار

جسے اصل سمجھے تھے بے اصل تھا
جسے وصل سمجھے تھے وہ فصل تھا

یہ تھا مرحلہ جس کو سمجھے تھے گھر
مہیّا کیا کچھ نہ زادِ سفر

کٹی عمر غفلت میں اپنی تمام
گیا دن گزر ہونے آئی ہے شام

پڑے بے خبر ہائے سوتے رہے
عبث نقدِ اوقات کھوتے رہے

کھلا بھید ہم کو نہ اِس بات کا
کہ ہے یہ تماشا طلسمات کا

نہ سمجھے کہ ہے شعبدہ یہ جہاں
نیا سانگ ہوتا ہے ہر دم یہاں

توہم نے رستہ بھُلایا ہمیں
کہ فانی کو باقی دکھایا ہمیں

یہ تیری ہی قدرت کا نیرنگ ہے
کہ نابود میں بود کا ڈھنگ ہے

سُنے اِس چمن میں عجب چہچہے
کہ چلتے مسافر کھڑے ہو رہے

ہے استادِ کامل کی بازی گری
کہ خالی تھی مٹھی دکھا دی بھری

کھلایا سرِ راہ کیسا چمن
ہوا راہ رو کے لئے راہ زن

ہوس نے مچائی عجب دھوم دھام
سفر کو سمجھنے لگے ہم قیام

عجب نیستی نے دکھائی بہار
کہ پھولوں کے بدلے چنُے ہم نے خار

گیا قافلہ دور ہم چُھٹ گئے
چلے ایسے رستے کہ بس لُٹ گئے

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔،،۔۔۔۔۔۔۔

(٩٤)

بسا اپنے کانوں میں ہے ایسا رس
سنائی نہ دی ہم کو بانگِ جرس

کیا ناتوانی نے اب چُور چُور
ہوا وقت نا وقت منزل ہے دور

سفر کیونکہ تنہا کروں رات میں
لگے چور ہیں ہر طرف گھات میں

جو ٹھیروں تو بستی ہے بالکل اُجاڑ
کھنڈر اور ویرانہ جنگل پہاڑ

نہ رہنے کا یارا نہ چلنے کی تاب
خداوندگارا ! خبر لے شتاب

خدایا! نہیں کوئی جائے پناہ
مگر تیرا در اور تری بارگاہ


خدایا ! کوئی یار و یاور نہیں
مگر تو کہ موجود ہے ہر کہیں

خدایا ! نہیں ہے کوئی چارہ گر
مگر تو کہ ہے تجکو سب کی خبر

خدایا !نہیں ہے کوئی دستگیر
مگر تو کہ ہے تو سمیع و بصیر

خدایا! نہیں ہے کوئی غمگسار
مگر تو کہ ہے سب کا پروردگار

ازل میں نہ تھا میں نہ میری دُعا
تِرا لطف تھا اور تیری عطا

دیا جسم بھی تو نے اور جان بھی
دیا زندگانی کا سامان بھی

کیا تو نے آراستہ یہ مکاں
بُلایا کرم سے ہمیں میہماں

کیا میہمانی کا سامان خوب
مرتب کیا خوانِ الوان خوب

ہوائے لطیف اور آبِ زُلال
دئے اپنے مہمان کو بے سوال

دئے خاک نے کیا ذخیرے اُگل
خوش آئیندہ پھول اور پسندیدہ پھل

دئے جس نمونہ کے دانے بکھیر
اُسی جنس کا لگ گیا ایک ڈھیر

۔۔۔۔۔۔،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٩٥)

یہ عمدہ غذا اور فاخِر لباس
یہ رہنے کو ایوانِ محکم اساس

بتانے کو رستہ دئے راہ بر
بُلایا جنھوں نے تری راہ پر

نہ تھا کوششوں کا ہماری صلہ
عنایت سے تیری مِلا جو مِلا

دیا تو نے کیا کچھ بغیر التماس
غرض تیرے الطاف ہیں بے قیاس

لجاجت سے خاموش کیونکر ہوں میں
کہ تیری عنایت کا خوگر ہوں میں

بھلا اب کروں وہم و وسواس کیوں
قبولِ دعا کی نہ ہو آس کیوں

شہنشاہ کا جب کرم عام ہو
تو درویش کو کیوں نہ اِبرام ہو

وہ غم دے کہ ہو جائیں سب غم غلط
نہ ہو اور کچھ۔ تو ہی تو ہو فقط

نہ کچھ فکر شادی و غم کار ہے
نہ کچھ دغدغہ بیش و کم کار ہے

چلیں شادی و غم کے جھونکے ہزار
مرے دل کو جنبش نہ ہو زینہار

اگر غرقِ طوفاں ہو کل کائنات
نہ پھِسلے کبھی میرا پائے ثبات

ترے لطف کا ہو سہارا اگر
تو غالب ہو تنکا بھی سیلاب پر

جو تیری حمایت کا فانوس ہو
تو آندھی سے کیا خوف ہے شمع کو

اگر فضل کا تیرے لنگر ملے
تلاطم سے ہر گز نہ کشتی ہلے

جو ہو بادباں تیری تائید کا
دبے پانؤ پلٹے مخالف ہوا


جو تیری مدد ناخدائی کرے
تو پھر کوئی طوفان سے کیوں ڈرے

مرے دل پہ برسا دے ایسی پھُہار
کہ دب جائے غفلت کا گرد و غبار

۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٩٦)

مرے دل کو اوہام سے پاک کر
مجھے اپنے رستہ میں چالاک کر

تیقّن کا یا رب نکال آفتاب
توہم کا دل سے اُٹھا دے حجاب

تِرے عشق سے گرم سینہ رہے
نہ مرنا رہے اور نہ جینا رہے

کہوں درد دل کس سے اے بے نیاز
نہیں کوئی تیرے سوا چارہ ساز

جلا دے معاصی کے سب خار و خس
ہے نارِ محبّت کا اک شعلہ بس

خدایا وہ کامل نظر دے مجھے
کہ میں ذرّہ ذرّہ میں دیکھوں تجھے

مرے سر کو تسلیم کا تاج دے
مجھے قرب کی اپنے معراج دے

ریاضِ رضا کی دکھا دے بہار
شکایت کا دل سے مٹا دے غبار

رہے کچھ نہ فکرِ کثیر و قلیل
پڑھوں حسبی اللہ نعم الوکیل

مجھے صبر دے جو کبھی کم نہ ہو
بلاؤں کے حملہ کا کچھ غم نہ ہو

خدایا عطا کردہ نیّت کھری
طمع سے منزّہ ریا سے بری

مجھے صدق دے حسنِ اخلاص دے
مجھے فضل کا خلعتِ خاص دے

مرے عزم کو شوق کے پر لگا
کہ دوں بازیِٔ عشق میں سر لگا

تمنّا ہے جب تک رہے دم میں دم
طلب میں رہوں تیری ثابت قدم

میں سوؤں تو سوؤں تری فکر میں
میں جاگوں تو جاگوں تیرے ذکر میں

لگا دے مرے مُنہ سے وہ جام پاک
پڑھے ہر بنِ مو ترا نامِ پاک

رہے دھیان میں کچھ نہ دوزخ بہشت
تری دید بنجائے میری سر شت

۔۔۔۔،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(٩٧)

مجھے رنگ دے پانو سے تا بفرق
خُمِ صبغتہ اللہ میں کر کے غرق

مرے دل سے زنگ دوئی دُور کر
مرے دل کو وحدت سے معمور کر

نہ لیلے رہے اور نہ مجنوں رہے
فقط عشق کا ایک مضموں رہے

رہے عشق میں رات دن سوز و ساز
کروں شوق کی میں حکایت دراز

دیارِ محبّت سے چل اے نسیم
سُنگھا دے گلِ معرفت کی شمیم

گلستاں نہیں پنکھڑی ہی سہی
ہمیشہ نہیں دو گھڑی ہی سہی

سنا دے طُیور صفا کی چہک
گلِ معرفت کی اُڑا لا مَہک

نکالوں کلیجہ سے ہجراں کا خار
ملوں مُنہ پہ گلگونۂ وصلِ یار

یقیں کی لپٹ سے بسا دے دماغ
طریقِ وطن کا لگا دے سراغ

پڑی کُنج فرقت میں ہے عندلیب
نہیں سیر گلزار اُس کو نصیب

قفس میں کرے تابکے اعتکاف
کرا دے حطیمِ چمن کا طواف

لگے روضۂ اُنس کی جب ہوا
تو ہوں پچھلے شکوے گلے سب ہوا

ہوا و ہوس سے دل برباد ہو
ترا شغل ہو اور تری یاد ہو

نہ ساغر رہے اور نہ ساقی رہے
سوا تیرے کوئی نہ باقی رہے

نگاہوں میں ہو جلوہ گر تو ہی تو
ہر اِک گل میں پاؤں ترا رنگ و بو

کروں فہم تجھ کو ہر اک بات سے
سنوں تیرا نغمہ جمادات سے

چڑھے جامِ وحدت کا ایسا خمار
کہ اغیار سمجھوں کسی کو نہ یار

کہوں اور سنوں خود بنوں چشم و گوش
مری بے خودی پہ ہوں قربان ہوش

،،،۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،

(٩٨)

تیرا جلوہ دیکھوں نہاں اور عیاں
نہ پائے مگر مُجھ کو میرا نشاں

تیری یاد میں محو ہو جاؤں میں
کسی شے کو ڈھونڈوں تجھے پاؤں میں

ملے مجُھ کو ہر گز نہ میرا پتا
نہ سمجھوں کہ میں کون تھا اور کیا

تیرے بادۂ عشق سے ہو کے مست
سنوں گوشِ جاں سے ندائے الست

رہے ماسوا کا نہ ذرّہ خیال
مجھے ایک ہو جائے ماضی و حال

خلا اور ملا میں نہ ہو وہمِ غیر
کروں بے خودی میں خدائی کی سیر

مرے وصف بَن جائیں تیری صفات
مری زیست ہو جائے تیری حیات

یہاں تک میں یکسان اور یکسو بنوں
کہ تو میں بنے اور میں تو بنوں

بِصارت ہو تیری بصارت میں غرق
سماعت ہو تیری سماعت میں غرق

مری بات بن جائے تیرا کلام
میری چال ہو جائے تیرا خرام

مٹے وہمِ باطل نظر آئے حق
پڑھوں پَتّے پَتّے سے تیرا سبق

چمک تیری دیکھوں ہر اِک سنگ میں
سنُوں راگ تیرا ہر آہنگ میں

تیری شان پاؤں ہر انداز سے
ترا لہجہ سمجھوں ہر آواز سے

لگا دل پہ دردِ محبّت کی چوٹ
جو پتّا بھی کھڑکے تو میں جاؤں لوٹ

جو بلبل کا نغمہ پڑے کان میں
تو ہو شور برپا مری جان میں

نواسنج ہو طوطی سبز پر
تو میں اپنی ہستی سے جاؤں گزر

جو شاخوں پہ قمری کی کو کو سنوں
تری یاد میں اپنے سر کو دُھنوں

۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔​
 
پروف ریڈنگ : بار اوّل

(٩٩)

جو گلشن میں دیکھوں کہ ہیں گُل کِھلے
ترے ذوق میں میری گردن ہلے

کرے چہچہے طائروں کا ہجوم
گروں وجد میں۔ خاک پر جھوم جھوم

جو دیکھوں کہ ہلتی ہے شاخِ نہال
گزر جائے پردوں سے میرا خیال

جو دیکھوں میں تاروں بھری رات کو
کروں دل سے ساقطِ اِضافات کو

چمکتے ہوئے دیکھ کر مہر و ماہ
کروں پیرویِ خلیلِ اِلٰہ

رہِ راست کی کر ہدایت مُجھے
سلامت روی کر عنایت مُجھے

غضب سے ترے مانگتا ہوں پناہ
الگ اُن سے رکھ جو گئے بھول راہ

اگر مغفرت سے نہ پیش آئے تو
اگر رحم مُجھ پر نہ فرمائے تو

تو میرا ٹھکانہ نہیں پھر کہیں
نہ دنیا نہ عقبے نہ ایمان و دیں

مجھے اپنی دانش کا ساغر پلا
رہے تشنگی کا نہ باقی گِلا

نہ چھوڑوں گا دامن ترا اے کریم
تِرا لطف شامل ہے رحمت عمیم

خُدایا مری خواہشوں پر نہ جا
جو تیری رضا ہے وہی ہے بجا

تقاضا میرا سخت معیوب ہے
جو مرضی ہے تیری وہی خوب ہے

تری ذات دانائے اَسرار ہے
سبھی نیک و بد سے خبردار ہے

کر اپنی ہی مرضی سے ردّ و قبول
کہ سائِل ہے تیرا ظلوم و جہول

وہی خوب ہے جو ہے تجکو پسند
ہو آسودگی ظاہرا یا گزند

جس احوال سے تو رضامند ہے
اگر زہر بھی ہو تو گلقند ہے

۔۔،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔

(١٠٠)

بقولِ نظامی غُفراں مآب
رکھ اپنے ہی قبضہ میں میرا حساب

سپُر دم بتو مایہ خویش را
تو دانی حسابِ کم و بیش را

کروں کس لئے غم رہوں کیوں اُداس
کہ تو شاہ رگ سے زیادہ ہے پاس

زہے قرب تیرا زہے ہمدمی
نہ اُس کو زوال اور نہ اِس میں کمی

پتا اپنے ہوتے تری ذات کا
ہے سودا پکانا محالات کا

فنا سب کو دیتی ہے اِس جا تھپک
کہ کانِ نمک میں نہیں جُز نمک

مگر جو نظر میں سمایا ہے یہ
کمالات کا تیرے سایہ ہے یہ

نظر چاہئے اور صفا چاہئے
دل آئینہ ہے دیکھنا چاہئے

کروں مرکزِ قلب پر میں نگاہ
کہ نکلی یہاں سے دو عالم کی راہ

مگر دونوں عالم سے تو پاک ہے
نہ احساس ہے واں نہ ادراک ہے

کروں زمزمہ لَے میں شیراز کی
کہ مستانہ دُھن ہے اِس آواز کی

رہِ عقل جز پیچ بر پیچ نیست
برِ عارفاں جز خدا ہیچ نیست

(٥٩)غصّہ کا ضبط

دل میں جب کوند جائے برقِ غضب
اور طبیعت ہو انتقام طلب

اِس خطرناک راہ میں جو مرد
کر سکے آتشِ غضب کو سرد

ڈانٹ کر دیوِ نفس کو لے تھام
اور نہ لائے زباں پر سخت کلام

۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(١٠١)

مشورت عقل کی سُنے اُس دم
ہے وہی اپنے وقت کا رستم

(٦٠) ادب
ادب ہی سے انسان انسان ہے
نہ سیکھے ادب جو وہ حیوان ہے

جہاں میں ہو پیارا نہ کیونکر ادب
کہ ہے آدمیّت کا زیور ادب

نہ ہو جس کو اچھے بُرے کی تمیز
نہ وہ گھر میں پیارا نہ باہر عزیز

بٹھاتے نہیں بے ادب کو قریب
یہ سچ بات ہے ۔ بے ادب بے نصیب

(٦١) چغلخوری

چغلی ہے بُرا کام بچو اِس سے ہمیشہ
جو لوگ ہیں بے شرم اُنھیں کا ہے یہ پیشہ

یہ لت ہے بُری ۔ اس سے نہیں ہاتھ کچھ آتا
اکثر تو چغلخور ہی ذلّت ہے اُٹھاتا

(٦٢) آزادی غنیمت ہے

ملے خشک روٹی جو آزاد رہ کر
تو وہ خوف و ذلّت کے حلوے سے بہتر

جو ٹوٹی ہوئی جھونپڑی بے ضرر ہو
بھلی اُس محل سے ۔ جہاں کچھ خطر ہو

۔۔۔۔۔۔۔۔۔،،،،،،،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

(١٠٢)

(٦٣) طلبِ خیر میں قناعت سے حرص بہتر ہے

جو طلبِ خیر میں قانع ہوا
اپنی ترقّی کا وہ مانع ہوا

ایسی قناعت سے طمع خوب ہے
حرص ہی اِس راہ میں محبوب ہے

(٦٤) تکبر میں ذلّت اور تواضع میں عزّت

تکبر کیا ہے ؟ اِک ایوانِ عالی
مگر ناموس اور عزّت سے خالی

تواضع ایک تہ خانہ ہے جس میں
چھپی بیٹھی ہیں سب عزّت کی قسمیں

۔۔۔،،،،،،،،،،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔​
 
Top