ٹائپنگ مکمل اسکول کے کتب خانے

مقدس

لائبریرین
115

ریڈیو اور ٹیلی ویژن

آج کل تعلیم و تدریس میں ریڈیو اور ٹیلی ویژن اہم کردار ادا کرتے ہیں۔ مختلف جماعتوں کے لیے ماہرئن تعلیم سے لکھوا کر ریڈیو پروگرام نشر کیے جا سکتے ہیں۔ بچوں کو اپنی جماعت میں پروگرام سننے کا موقعہ فراہم کیا جائے۔ اس طرح ٹیلی ویژن بھی تدریس میں بیحد مفید اور معاون ہوتا ہے۔ ترقی یافتہ ممالک میں بچوں کے لیے ٹیلی ویژن پر مختف نصابی موضوعات پر پروگرام دکھائے جاتے ہیں جن کو بچے بڑے شوق سے دیکھتے ہیں اور مشکل سے مشکل موضوعات کو آسانی سے سمجھ لیتے ہیں۔ وہاں تو بچوں کے تعلیمی پروگرام کے لیے الگ ٹیلی ویژن اسٹیشن قائم کیے گئے ہیں۔ ہمارے ملک میں اسکول کے اوقات میں بچوں کے لیے خصوصی پروگران نشر کئے جا سکتے ہیں۔ اگر حکومت کی طرف سے ٹیلی ویژن سیٹ اسکولوںکو مہیا کر دئیے جائیں تو نہ صرف قومی پروگران بچوں کو دکھائے جا سکتے ہیں بلکہ "مرکز وسائل کتب خانہ جات" سے تعلیمی ریڈیو ٹیپ مستعار لے کر بچوں کو ہر کلاس میں دکھائے جا سکتے ہیں۔

بعض پروگرام ٹیپ ریکاڈر یا کیسٹ پر ریکارڈ کر لیے جاتے ہیں جو بچوں کو کلاس میں یا کتب خانہ میں سنائے جا سکتے ہیں۔ جیسے قائداعظم یا قائد ملت یا کسی اہم شخصیت کی آواز ٹیپ کر کے بچوں کو سنائی جا سکتی ہے، قرآن پاک کی تعلیم کے سلسلے میں بھی ٹیپ اور کیسٹ اچھا کردار ادا کر سکتے ہیں، اچھے قاریوں کے ریکارڈ کئے ہوئے کیسٹ آج کل بہت دستیاب ہیں ان کے ذریعہ قرآن پاک کو صحیح طریقے پر پڑھنے اور پڑھانے کا انتظام بہ آسانی کیا جا سکتا ہے۔ اسی طرح ریکارڈ ڈسک Record Disc پر بھی پروگرام محفوظ کیے جا سکتے ہیں اور ان کے ذریعہ بھی بچوں کو پروگرام دکھائے جا سکتے ہیں۔

نابینا بچوں کے لیے ریڈیو، ٹیپ ریکارڈر بہت اہمیت کے حامل ہیں وہ ان پروگراموں سے بہت زیادہ مستفید ہو سکتے ہیں۔ فی الحال پاکستان میں ان پروگراموں کئ طرف خاص تو جہ نہیں دی جا رہی ہے امید ہے کہ مسقبل میں ان شاءاللہ حکومت تعلیم کے لیے خصوصی ٹیلی ویثن اور ریڈیو اسٹیشن قائم کرے گی اور اسکولوں کو تمام سمعی و بصری مواد اور آلات کے لیے رقوم مہیا کرے گی۔
 

مقدس

لائبریرین
116

باب :9 تنظیم مواد


داخلہ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔117
درجہ بندہ اور کیٹلاگ سازی ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ 122
درجہ بندی کا عمل ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ 126
کیٹلاگ سازی۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔127
کیٹلاگ سازی کا طریقہ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔128
کیٹلاگ کارڈ کی تیاری۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔130
کارڈ کیٹلاگ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔132
شیلف لسٹ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔133
حوالہ جاتی کتب کی کیٹلاگ سازی ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ 134
کتاب کی تیاری۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ 136
کیٹلاگ سازی و تیاری کتب کا سامان ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ 138
درجہ بندی و کیٹلاگ سازی کے لیے
معاون کتب اخبارات و رسائل کی کیٹلاگ سازی ۔۔۔۔۔۔ 139
 

مقدس

لائبریرین
117

تنظیم مواد

کتب خانہ کے لیے جو بھی مواد حاصل کیا جاتا ہے اس کو فنی اعتبار ست منظم کیا جاتا ہے تاکہ اس کو بہتر طور ہر قابل استعمال بنایا جا سکے اور جب کبھی اس کے متعلق معلومات طلب کی جائیں تو تفصیلات بروقت معلوم ہو جائیں۔ مواد کی فنی تکمیل کے لیے اندراج داخلہ Accessioning کیٹلاگ سازی Cataloguing درجہ بندی Classification اور دیگر عمل کی ضرورت ہوتی ہے۔ تفصیلات ذیل میں ملاحظہ کیجیئے۔


داخلہ

1۔ کتب :- کتب خانہ میں جو بھی مواد خریدا جاتا ہت اس کا اندراج ایک رجسٹر میں کیا جاتا ہے۔ اس رجسٹر کو داخلہ رجسٹر Accession Registerکہا جاتا ہے۔ یہ کتب خانہ کا مستقبل ریکارڈ ہوتا ہے۔ اور اس سے کسی وقت بھی اندازہ لگایا جا سکتا ہے کہ کتب خانہ میں کیا کیا اشیاء موجود ہیں اور ان کی کل قیمت کیا ہے۔ اس رجسٹر میں کتابوں کا اندراج کچھ اس طرح کیا جاتا ہے۔

1 تاریخ۔ (Date) جس تاریخ کو اندراج کیا گیا ہو۔
2۔ داخلہ نمبر (Accession Number)۔ نمبر شمار یا سلسلہ نمبر۔
3۔ منصف کا پورا نام (Author's Name) کتاب کے مصنف، مولف، مترجم کا نام۔
4۔ عنوان (Title) کتاب کا نام جو صفحہ عنوان پر دیا گیا ہو۔
5۔ اشاعت (Edition) کون سا ایڈیشن ہے۔
6۔ مقام اشاعت (Place of Publication) کتاب کس مقام یعبی شہر سے شائع ہوئی۔
7۔ ناشر(Publisher) کتاب شائع کرنے والے ادارے کا نام۔
8۔ تاریخ طباعت (Year) کتاب شائع ہونے کا سال
9۔ جلد (Volum) اگر کتاب کئی جلدوں میں شائع ہوئی ہے تو اس کا جلد نمبر الگ الگ دیا جائے۔
10۔ صفحات (Pages)
11۔ قیمت (Price)
12۔ لاگت (Cost)
 

مقدس

لائبریرین
118


داخلہ

تاریخ۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔داخلہ نمبر۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔مصنف۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔عنوان۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔اشاعت۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔مقام اشاعت
۳۰۔۶۔ ۸۱۔۔۔۔ ۔ ۱۱۱۸۸۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔الطاف شوکت۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔نظام کتب خانہ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔دوم۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔لاہور
۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۱۱۱۸۹۔۔۔۔ ۔۔ ۔سبزواری، غنی الاکرم۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔درجہ ہندی۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔اول۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔کراچی
۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۱۱۱۹۰۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔ ۔ ،،۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ،،۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔ ۔ ،،
۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۱۱۱۹۱۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔صمدانی، رئیس احمد۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ابتدائی لائبریری سائنس۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ،،
۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۱۱۱۹۲۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔ش۔ شوکت۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔کتابوں کی حفاظت۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ پشاور
۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۱۱۱۹۳۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔نسیم فاطمہ۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔حوالہ جاتی خدمات۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کراچی
۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۱۱۱۹۴۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔ ،،۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔علم کتب خانہ۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔ ،،
۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۱۱۱۹۵۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔نسیم فاطمہ، رئیس احمد صمدانی۔۔۔۔۔۔۔۔ڈاکٹر عبدالمعید اور پاکستان لائبریرین شپ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔ ،،
۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۱۱۱۹۶۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔نسیم فاطمہ، رئیس احمد صمدانی۔۔۔۔۔۔۔ادب و کتب خانہ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔ ،،
۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۱۱۱۹۷۔۔۔۔ ۔ ۔۔۔نسیم فاطمہ۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔آئینہ ایامِ اقبال۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔ ،،
 

مقدس

لائبریرین
120

13۔ ذریعہ وصولیابی (Source) کتاب کس کتب فروش یا ادارے سے خریدی گئی یا وصولی ہوئی۔
14۔ کیفیت (Remarks) کتاب گم ہو جانے، ضائع ہو جانے کی صورت میں اندراج کیا جائے، قیمت وصول ہونے کی صورت میں رقم درج کر دی جائے۔
داخلی رجسٹر اگر ممکن ہو تو چھپوا لیا جائے، یا کوئی بڑا رجسٹر لے کر اس میں مندرجہ بالا خانے بنا کر کتابوں کا اندراج کر لیا جائے۔ مناسب یہ ہو گا کہ ہر صفحہ پر 20 یا 25 کتابیں درج کی جائیں اس سے کتابوں کا شمار کرنا آسان ہو جاتا ہے۔ اس رجسٹر میں اندراج خوبصورت تحریر میں کرنا چاہیے۔ جہاں تک ممکن ہو رجسٹر کو صاف ستھرا رکھا جائے، کیونکہ یہ ایسا ریکارڈ ہوتا ہے جو کتب خانہ میں سالہا سال محفوظ رکھنا ہوتا ہے۔ داخلہ رجسٹر کے دو نمونے پیش کیے گئے ہیں۔ یا تو انگریزی کتابوں کا الگ اور اردو اور دیگر زبانوں کا الگ رجسٹر بنوا لیا جائے یا پھر اردو یا انگریزی کا رجسٹر بنا لیا جائے اور اس میں دئیے گئے طریقے کے مطابق اندراجات کئے جائیں۔
کتاب کا رجسٹر میں اندراج کرنے کے بعد جو بھی نمبر شمار ہو اس کو کتاب کے صفحہ عنوان کی پشت پر قلم سے یا نمبر والی مشین سے نمبر ڈال دیا جائے، یہی نمبر کتاب کے کسی مخصوص صفحہ پر ڈال دیا جائے۔ عموماً ہر کتب خانہ اپنی کتابوں کے لیے ایک مخصوص صفحہ (Key Page) مقرر کر لیتا ہت اور اس صفحہ پر نمبر شمار ڈال دیا جاتا ہے۔ بعض کتب خانوں میں صفحہ 11 سے بعض میں 21 اور بعض میں 51 صفحہ مخصوص کیا گیا ہے۔ بہرحال ہر کتب خانہ کا ایک اپنا مخصوص صفحہ ہونا چاہیے۔
ہر کتاب پر کتب خانہ کی مہر صفحہ عنوان کی پشت پر اور مخصوص صفحہ پر لگانا چاہیے تاکہ کتاب کی ملکیت ظاہر ہو سکے۔

2۔ اخبارات اور رسائل:- کتب خانوں میں اخبارات اور رسائل کا بھی ریکارڈ رکھا جاتا ہے۔ ان کا اندراج رجسٹر میں نہیں کیا جاتا بلکہ ان کے لیے خاص قسم کے کارڈ ہوتے ہیں جن پر اندراج کیا جاتا ہے۔ اخبارات اور ہفتہ وار رسائل کے لیے ایک ہی قسم کے کارڈز استعمال کیے جاتے ہیں۔ ماہناموں، دو ماہی، سہ ماہی، ششماہی رسائل کے لیے دوسرے قسم کے کارڈز استعمال کیے جاتے ہیں (نمونے کے کارڈ اگلے صفحہ پر ملاحظہ فرمائیں) سالناموں کا اندراج کتابوں کے رجسٹر میں کیا جاتا ہے۔
 

مقدس

لائبریرین
119

رجسٹر

ناشر۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔تاریخ اشاعت۔۔۔۔۔۔جلد۔۔۔۔صفحات۔۔۔۔۔۔قیمت۔۔۔۔۔۔۔۔لاگت۔۔۔۔۔۔۔۔ذریعہ وصولیابی۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔کیفیت

شیخ غلام علی۔۔۔۔۔۔۔۔۱۹۷۸ ۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔ ۔۔۔ ۔۔ ۵۳۹۔۔۔۔۔۔۔۳۵ روپے۔۔۔۔۔۔۔۔۳۱،۵۰۔۔۔۔ ۔ ۔ ۔بک شاپ، جامعہ کراچی۔۔ ۔دس فیصد کٹوتی
۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ بل نمبر ۸۸۴
۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔ مورخہ ۱۵۔۶۔۸۱
۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔بابت ۱۸۸ روپے
۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔ ۔۔پچاس پیسے
لائبریری پرموشن بیورو۔۔۔۔۱۹۸۰۔۔۔۔ ۔۔ ۔اول۔۔۔۔۔۔ ۔۲۰۶۔۔۔۔۔۔۔۔۱۸ روپے۔۔۔۔۔۱۶،۲۰

ََ،، ۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۱۹۸۱۔۔۔۔۔۔۔ ۔دوم۔۔۔۔ ۔۔۔۱۱۱۔۔۔۔۔۔۔۔۔۲۰ روپے۔۔۔۔۔۔۱۸،۰۰

،،۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۱۹۸۱ ۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔ ۔۔۔ ۔ ۔۔ ۔۲۱۶۔۔۔۔۔۔۔۔۔۱۸ روپے۔۔۔۔۔۔۱۶،۲۰

ش اکیڈمی ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۱۹۸۱ ۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔ ۔۔۔ ۔۔ ۔۔۶۰۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۴ روپے۔۔۔۔۳،۶۰

لائبریری پروموشن ۔۔۔۔۔۔۔۱۹۷۸ ۔ ۔۔۔ ۔۔ ۔۔۔ ۔ ۔۔۔ ۔۔۱۲۰۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۲۰ روپے۔۔۔۔۱۸،۰۰
بیورو

،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۱۹۸۰ ۔ ۔۔۔ ۔۔ ۔۔۔ ۔ ۔۔۔ ۔۔۱۷۶۔۔،۔۔۔۔۔۔۔۔۲۰ روپے۔۔۔۔۱۸،۰۰

،،۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۱۹۸۱ ۔ ۔۔۔ ۔۔ ۔۔۔ ۔ ۔۔۔ ۔۔۱۵۰۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۴۰ روپے۔۔۳۶،۰۰

بزمِ اکرم۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۱۹۸۰ ۔ ۔۔۔ ۔۔۔۔ ۔ ۔۔۔ ۔۔۱۵۶۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۱۵ روپے۔۔۱۳،۰۰

لائبریری پرموشن بیورو۔۔۔۱۹۷۶ ۔ ۔۔۔ ۔۔۔ ۔ ۔۔۔ ۔۔۱۵۹۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۲۰ روپے۔۔۱۸،۰۰
 

مقدس

لائبریرین
121

SKKK%20-%200121.gif
 

مقدس

لائبریرین
122

3۔ مشین و آلات:- ان کے لیے الگ رجسٹر متعین کیا جائے جس میں ان تمام آلات اور مشینوں کا اندراج کیا جائے جو کتب خانی نے خود خریدیں یا بطور عطیہ وصول ہوئیں۔

4۔سمعی و بصری مواد:- اس مواد کے لیے بھی مناسب ہے کہ الھ رجسٹر مخصوص کیا جائے اور اس میں تمام فلمیں، ٹیپ ریکاڈر، فلم اسٹرپ، سلائیڈر، تصاویر، گلوب، نقشے وغیرہ درج کیے جائیں۔ اس رجسٹر میں کتابوں کے رجسٹر کی طرح مناسب خانے بنا لیے جائیں اور تمام مطلوبہ اطلاعات درج کی جائیں۔

درجہ بندی اور کیٹلاگ سازی

کتب خانوں میں کتابیں کسی خاص ترتیب یا نظم کے تحت الماریوں میں رکھی جاتی ہیں۔ اکثر کتب خانوں میں صدیوں پرانا طریقہ رائج ہے یعنی کتابوں کو داخلہ رجسٹر کے نمبروں کے اعتبار سے الماریوں میں لگا دیا جاتا ہے جو نہایت ہی دقت طلب اور ناقابل عمل ہے۔ کتب خانوں میں بےشمار کتابیں مختلف موضوعات پر خریدی جاتی ہیں اگر ان کو داخل رجسٹر کے نمبر شمار کے اعتبار سے الماریوں میں لگایا جائے تو ایک ہی موضوع پر مختلف تاریخوں میں آنے والئ کتابیں مختلف جگہوں پر منتشر ہو جاتی ہیں۔ ان کو تلاش کرنے میں اساتذہ، طلباء اور خود لائبریرین کو خاصی پریشانی ہوتی ہے۔ اس نظام میں جب کسی کتاب کو تلاش کرنا ہوتا ہے تو داخلہ رجسٹر کے تمام اوراق کے اندراجات کو دیکھا جائے یا الماریوں میں ایک سرے سے دوسرے سرے تک تمام کتابوں کو چیک کیا جائے۔ اگر کسی مصنف کے ناول کو تلاش کرنا ہو تو اس کے لیے بھی یہی طریقہ اختیار کرنا ہو گا جو ابھی بتایا گیا ہے۔ اس طریق کار سے اساتذہ، طلباء اور لائبریرین سب ہی کو بےحد پریشانی اور دشواری کا سامنا کرنا پڑتا ہے۔

داخلہ رجسڑ جو لائبریرین کا ایم ترین ریکارڈ ہوتا ہے اس کو کتابوں کے تلاش کرنے کے سلسلہ میں بار بار دیکھنا مناسب نہیں۔ اس طرح اس کے گندے ہونے اور ضائع ہونے کا خطرہ ہوتا ہے لہذا ان تمام دشواریوں سے بچنے کے لیے کتب خانوں میں درجہ بندی کا نظام نافذ کیا جانا چاہیے جس کے تحت تمام کتب مضمون روا یکجا ہو جاتی ہیں۔ قاری کو کسی ایک مضمون پر تمام کتابیں ایک جگہ مل جاتی ہیں یعنی اگر کوئی قاری زکوۃ پر کتابیں دیکھنا چاہتا ہے تو اس موضوع کی کتابیں سب ایک جگہ رکھی ہوں گی خواہ
 

مقدس

لائبریرین
123

یہ کتابیں کبھی بھی خریدی گئی ہوں اور ان کے نمبر شمار کتنے ہی مختلف کیوں نہ ہوں۔
آج کل پاکستان اور دیگر ممالک میں کتب خانوں کے مواد کو موضوع کے اعتبار سے ترتیب دیا جاتا ہے اور اس ترتیب کے لیے ارشارئی درجہ بندی اسکیم Decimal Classification استعمال کی جاتی ہے۔ یہ اسکیم ایک امریکن میلول ڈیوی نے ایجاد کی تھی اسی نسبت سے اس کا نام Dewy Decimal Classification ہے۔ اس اسکیم کے مختصر ایڈیشن Abridged Edition اور مفصل ایڈیشن Unabridged Edition دونوں ملتے ہیں۔ اسکول کے کتب خانوں کے لیے مختصر Abridged ایڈیشن استعمال کرنا چاہیے۔ اس اسکیم کا مختصر خاکہ پیش کیا جا رہا ہے۔

000 عمومی مواد
100 فلسفہ
200 مذہب
300 علوم عمرانی
400 لسانیات
500 سائنس
600 ٹکنالوجہ علم صنعت و حرفت
700 فنون لطیفہ
800 ادب
900 تاریخ
910 جغرافیہ
920 سوانح
930-999 تاریخی ممالک عالم

ڈیوی نے اس اسکیم میں تمام انسانی علوم کو 00 سے 900 تک منطقی اعتبار سے تقسیم کر دیا ہے۔ پھر ہر درجہ علم یا درجہ کو ذیلی مضامین میں تقسیم کیا ہے
 

مقدس

لائبریرین
124

300 علوم عمرانی
310 شماریات
320 سیاسیات
330 اقتصادیات
340 قانون
350 انتظام حکومت
360 سماجی بہبود
370 تعلیم و تربیت
380 تجارت داخلی و خارجی
390 تہذیب و تمدن

ذیلی مضامین کو مزید بےشمار موضوعات میں تقسیم در تقسیم کیا گیا ہے اس کی مثال ذیلی مضمون 330 سے واضح کی جا سکتی ہے۔

330 معاشیات
331 محنت
332 بینکاری
333 ارضی اقتصادیات
334 امداد باہمی
335 اقتصادی نظریات
336 مالیات عامہ
337 منصوبہ محصولات
338 صنعتی و پیدواری اقتصادیات
330 اقتصادیات و دولت

غرض لائبریرین ہر کتاب کو اس اسکیم کی مدد سے موزوں ترین درجہ بندی نمبر تفویض کرتا ہے۔
 

سیدہ شگفتہ

لائبریرین
باب 12
اسکول کے کتب خانوں کا معیار
عام اصول -------------- 165​
اسکول انتظامیہ -------------- 166​
لائبریری مشاورتی کمیٹی --------- 167​
عملہ -------------- 167​
قابلیت اور صلاحیت --------- 168​
تنخواہ -------------- 168​
مواد -------------- 169​
عمارت -------------- 170​
کمرہ اجتماع -------------- 171​
روشنی ، ہوا اور سجاوٹ ----------- 172​
ساز و سامان -------------- 173​
میزیں اور کرسیاں ------------- 174​
کتب جاری کرنے کی میز --------- 175​
کارڈ کیٹلاگ ---------------- 175​
دیگر ضروری سامان ----------- 176​
سمعی و بصری مواد ----------- 176​
مالیات ------------------ 177​
 

زلفی شاہ

لائبریرین
سید زلفی بھیا اوپر والے پیغام میں مقدس اپیا نے آپ کو جن پیجز کے لیے ٹیگ کیا ہے آپ ان میں سے پیج نمبر 163 مت کیجئے گا وہ شگفتہ آپی کریں گی ۔
میں صبح سے پریشان ہوں کہ ان صفحات کو کس طرح کروں ۔ اگر ایک ایک صفحہ سکین کر دیں تو میں آسانی سے لکھ سکوں گا کیونکہ جب میں ان تمام صفحات کے جواب کو کلک کرتا ہوں تو سب صفحات غائب ہوجاتے ہیں ۔ آپ مہربانی فرما کر حسب سابق ایک ایک صفحہ کر مجھے سارے صفحے دوبارہ سے ٹیگ کردیں۔ شکریہ۔
 

مقدس

لائبریرین
دوسری بات کہ ضروری نہیں کہ آپ وہ صفحہ بھی ٹیگ کریں اپنی ٹائپنگ کے ساتھ
بس نمبر دے دیں کہ کون سا صفحہ ہے
 

ذوالقرنین

لائبریرین
صفحہ 147​
صبح ترتیب سے رکھے جائیں۔ کتابی کارڈ تاریخ واپسی کے اعتبار سے طلب نمبر کی ترتیب میں کسی ٹرے میں رکھے جائیں اور مستعیر کارڈ طلباء کے کلاس کے اعتبار سے، اساتذہ، والدین اور دیگر حضرات کے کارڈ نام کے اعتبار سے الگ ترتیب دئیے جائیں۔​
جب کتاب واپس آئے تو :۔​
1۔۔۔ کتاب کے تاریخ نامہ پر تاریخ واپسی دیکھ کر اسی تاریخ میں اس کتاب کا کتابی کارڈ تلاش کیا جائے۔​
2۔۔۔ کتابی کارڈ نکال کر درجہ بندی نمبر کتابی جیب سے چیک کریں۔​
3۔۔۔ اس کے بعد کتابی کارڈ پر لکھے ہوئے نمبر سے مستعیر کارڈ ٹرے سے نکال لیا جائے۔​
4۔۔۔ مستعیر کارڈ پر کتاب وصول ہونے کی تاریخ لگا دی جائے۔​
5۔۔۔ مستعیر کارڈ قاری کو واپس کر دیا جائے۔​
کتاب اگر معینہ وقت پر واپس نہ آئے تو پھر ایک ہفتہ کے اندر اندر کتاب جاری کرانے والے کو یاد دہانی کرانی چاہیے۔ اس کے لیے بھی ایک مخصوص خط یا کارڈ سائیکلو اسٹائل کر لینا چاہیے۔ اگر کتاب یاد دہانی پر واپس نہ آئے تو پھر طالب علم کے والدین کو مطلع کرنا چاہیے۔ اگر کتاب قطعی واپس نہ ہو یا بچہ اسکول چھوڑ جائے تو اس صورت میں اسکول چھوڑنے یا فارغ ہونے کا سرٹیفکیٹ جاری نہ کیا جائے۔ امتحان کا نتیجہ بھی روکا جا سکتا ہے۔​
کتاب گم ہونے کی صورت میں کتاب کی دوگنی قیمت وصول کرنا چاہیے کیونکہ ہر کتاب کی تیاری میں ملازمین کی محنت اور کتب خانہ کا سامان استعمال ہوتا ہے۔ اس کا کچھ معاوضہ بھی پیش نظر رہنا چاہیے جو قیمت وصول ہو اس سے وہی کتاب یا جو ضروری ہو خریدی جائے۔​
Researvaition : بعض کتابوں کی کتب خانہ میں بہت مانگ ہوتی ہے اور ایسی کتابیں اکثر جاری ہوتی رہتی ہیں۔ قارئین کی سہولت کے لیے ہر کتب خانہ میں ایسی کتابوں کو Reserve کرنے کے لیے فارم ہوتے ہیں۔قاری وہ فارم پر کرکے لائبریرین کے حوالے کردے۔ لائبریرین اس کتاب کے کتابی کارڈ کے ساتھ جو جاری کردہ کتابی کارڈز کے ساتھ رکھا ہوتا ہے۔ Reservation پرچی کلپ کے ساتھ لگا دیتا ہے تاکہ جب کتاب آئے تو الماری میں جانے کی بجائے اس شخص کو ملے جس نے اس کے لیے درخواست​
 
Top