ویڑھا

غالب ادا تھوڑئ بوتی کوشش کرناں بولں دی پر ادا سائیں لفظاں کوں طرح ملاوں دا ول نئیں آوندا
ایں کر کے تساں کوں آکھے آے
 

چھوٹاغالبؔ

لائبریرین
غالب ادا تھوڑئ بوتی کوشش کرناں بولں دی پر ادا سائیں لفظاں کوں طرح ملاوں دا ول نئیں آوندا
ایں کر کے تساں کوں آکھے آے
میڈا بِھرا ! مونجھے نی تھیوو
ہولے ہولے سب ٹھیک تھی ویسی
بس تُساں اتھاں بولن دی کوشش کیتی رکھو، تے نال نال بیئے سنگتیاں دے گالھیں تے غور کیتی رکھو
اللہ چنگی کریسی
 

نیرنگ خیال

لائبریرین
لو بئی ویہڑے والے، شاکر دا ہک دوہڑا پیش ایہہ

میڈی سوچ تے پانڑی پھیر سجن ڈتو کھیڈونجا میڈا کیا رہ گئے
میڈا امن سکون آرام خوشی، کیتوں لونڑ سوا میڈا کیا رہ گئے
کر ختم جوانی شاکر دی ،ڈتو کمر نوا میڈا کیا رہ گئے
میڈے شکوے تے اعتبار نہ کر چلو آپ ڈسا میڈا کیا رہ گئے
 

نیرنگ خیال

لائبریرین
واہ سئیں! کیا کمال دوہڑے شامل کیتے ہن، میں وی تھوڑا باؤں کلام رکھی کھڑا۔ شامل کرے ساں۔ شاکر صاحب دی کیا گال ایہہ
 

چھوٹاغالبؔ

لائبریرین
واہ سئیں! کیا کمال دوہڑے شامل کیتے ہن، میں وی تھوڑا باؤں کلام رکھی کھڑا۔ شامل کرے ساں۔ شاکر صاحب دی کیا گال ایہہ
سوہنڑا اے سارا تہاڈا کمال اے
کل تُساں شاکر صاحب دا ڈوہڑا پوسٹ کیتے میکو خیال آئے ہک انجھ چُنڈ ہوونی چاہی دی اے
بس ہن تساں میڈے نال رل تے اوں دھاگے تے رونق لاونی اے
 

عدیل منا

محفلین
السلام وعلیکم!
بھینڑی تے بھیراوؤ۔ اتھاں اتنا کجھ تھی گئئے تے میری نظراج اِیں دھاگےتےپوہندی پئی اے۔
(بہنو اور بھائیو! یہاں اتنا کچھ ہوگیا ہے اور میری نظر آج اس دھاگے پر پڑرہی ہے)
چھوٹا غالب بھِرا دی سرائیکی پڑھ کے لگدے کہ انہاں دی سرائیکی زبان نال کوئی قرابتداری ہے۔ باؤں چنگی سرائیکی جانڑدن۔ میں تا ہاں وی ملتان دا راہونڑ آلا، جہڑا سرائیکی دا گڑھ اے۔ پر تہاکُوں ہک گال ڈسانوڑاں
چانداں کہ ہک علاقے دی سرائیکی ڈوجھے علاقے تو ہٹ کر بولی ویہندی اے۔
(چھوٹا غالب بھائی کی سرائیکی پڑھ کر لگتا ہے کہ ان کی سرائیکی زبان سے قریبی وابستگی ہے۔بہت اچھی سرائیکی جانتے ہیں۔ میں تو ہوں بھی ملتان کا رہنے والا جو سرائیکی کا مرکز ہے۔ لیکن آپ کو ایک بات بتانا چاہتا ہوں
کہ ایک علاقے کی زبان دوسرے علاقے سے مختلف بولی جاتی ہے۔)
مثال دے طور تے: تسا کوں، تہاکوں۔(آپکو) اساں کوں، ساکوں۔(ہمیں)
بائی گال اے کہ شہر دی سرائیکی تے دیہات دی سرائیکی اچ وی باوؤں فرق آگئے۔ شہر دی سرائیکی اردو زبان نال ایویں رل گئی اے کہ شہری بندے کو تاں اکثر لفظاں تا پتہ ای نئی لگدا کہ اِیندا مطلب کے ہے۔

ایں طریقے نال، اگر کوئی آکھسی کہ میں سرائیکی سکھڑیں اے تے، میں اُکوں کجھ ڈسیساں تے بائے علاقے دا بندہ اوکوں کجھ بیا ڈسیسی۔ ہنڑ اے ڈساوؤ، کہ او سکھنڑ آلا کیندی گال کو ٹھیک سمجھے؟
 

نیرنگ خیال

لائبریرین
جیہڑا اتنیاں کول پچھ سی کہ ڈساؤ ڈساؤ۔۔۔ پریشان تھیونا اوہندا حق آئے:D ۔ شودا اک ہی استاد ول وے سی تے پار لگ سی۔ پھڑ پلڑا مرشد پکے دا آلی مثال اے۔۔۔۔ :p
 

ساجد

محفلین
سرائیکی وسیب دے لوکاں وانگ سرائکی زبان بھی ڈاڈھی مٹھڑی اے۔ میں ایہہ زبان بول تے نئیں سنگدا پر ہچھی طرح ایں کو سمجھنا ضرور ہاں۔ ثریا ملتانیکر دے سرائکی گاون بچپن توں ای میرا دل چھِک لیندے ہان۔ اُوں ویلے ریڈیو پاکستان ملتان تو شامیں پئے ہک پروگرام نشر ہوندا ہا جیہندا ناں تے میں کُوں وِسر گیا ہے پر ایہہ پروگرام نطام دین دے "سوہنی دھرتی" وانگر سرائکی وسیب دی اپنی بولی دا بہوں شاندار نمونہ ہائی۔
چھوٹاغالبؔ ، اب میری سرائکی کا مذاق نہیں اڑانا :)
 

چھوٹاغالبؔ

لائبریرین
سرائیکی وسیب دے لوکاں وانگ سرائکی زبان بھی ڈاڈھی مٹھڑی اے۔ میں ایہہ زبان بول تے نئیں سنگدا پر ہچھی طرح ایں کو سمجھنا ضرور ہاں۔ ثریا ملتانیکر دے سرائکی گاون بچپن توں ای میرا دل چھِک لیندے ہان۔ اُوں ویلے ریڈیو پاکستان ملتان تو شامیں پئے ہک پروگرام نشر ہوندا ہا جیہندا ناں تے میں کُوں وِسر گیا ہے پر ایہہ پروگرام نطام دین دے "سوہنی دھرتی" وانگر سرائکی وسیب دی اپنی بولی دا بہوں شاندار نمونہ ہائی۔
چھوٹاغالبؔ ، اب میری سرائکی کا مذاق نہیں اڑانا :)
او سئیں !!!!! ڈِٹھے وے نا وَل:brokenheart2:
ایہے تہاڈیاں سادگیاں (اس سادگی پہ کون نہ مر جائے اے خدا:eek: )
میں منینداں ، میں چول ہاں، پر ایڈا وی کینی جتنا میں بدنام تھی گیاں

خیر

تُساں اتھاں شرکت کیتی ، دل کو ٹھڈ پُجی :redheart: (ایہہ کوئی رسمی گالھ کینی)
مزہ آ گئے
میکو امید اے جو تساں ہُن اتھاں روز آسو، :redrose: (بھانویں گالھ موہاڑ نہ کریسو ، پر شگفتہ آپی دے ہتھ دی بنی چاہ پیون ای سہی)
 

نیرنگ خیال

لائبریرین
گھم وے چرخےیا گھم
9bjyZ.jpg
گُھم وے چرخےیا گُھم
تیری کَتن والی جیوے
نلیاں وٹن والی جیوے
گھوم اے چرخے گھوم​
تجھے کاتنے والی (ہستی) کی خیر ہو​
نلیاں (دھاگے کا گولا) بٹنے والی (ہستی) کی خیر ہو​
یہ زمین بھی گول ہے ، چاند ، سورج بھی گول ہیں ، اس کے علاوہ تمام سیارے، ستارے بھی گول ہیں، کہکشائیں بھی دائرے کی صورت ہیں​
چونکہ یہ ساری کائنات ایک محور کے گرد گھوم رہی ہے ، اس لیے حضرت شاہ حسین ؒ نے اسے چرخے سے تشبیہ دے کر ، داد دینے والے انداز میں فرمایا ہے کہ گھوم اے چرخے گھوم​
جو ذات واحد و لا شریک ذات تجھے کات (گھما) رہی ہے ، اس کی خیر ہو (یعنی اس کی عظمتوں کو سلام)​
کائنات میں ہر دم ستارے ٹوٹنے،بجھنے اور نئے ستارے وجود میں آنے کا عمل جاری ہے ، اسے شاعر نے نلیاں بٹنے سے تشبیہ دے کر ذات خدا وندی کی حمد کی ہے​
بڈھا ہویوں شاہ حسینا
دندیں جھیراں پیاں
اٹھ سویرے ڈھونڈن لگوں
سنجھ دیاں جوگیاں
شاہ حسینؒ میاں !! اب تم بوڑھے ہو گئے ہو​
دانت تمہارے سب ٹوٹ پھوٹ گئے ہیں​
تم انہیں صبح اٹھ کے ڈھونڈ رہے ہو​
جو صبح صادق کے وقت ہی جا چکی ہیں​
اس شعر میں حضرت شاہ حسین ؒ اپنے آپ سے مخاطب ہو کر کہتے ہیں ، کہ شاہ حسین اب تم بوڑھے ہوتے جا رہے ہو​
تمہاری آنکھ اب کھلی ہے جب عمر ساری گزر چکی ہے ۔ اس کی مثال یوں ہے کہ جو صبح صادق کے وقت جا چکے ہیں تم انہیں صبح کو سورج طلوع ہونے کے بعد ڈھونڈ رہے ہو، یعنی وقت تو تم نے گنوا دیا ، اب بے فائدہ کوشش میں لگے ہو​
ہر دم نام سنبھال سائیں دا
تاں توں استھر تھیویں
ہر دم مالک کے نام کا ذکر کرتے رہو​
تب تم پاک ہو سکتے ہو​
اس شعر میں ذکر الہٰی کی فضلیت اور ترغیب دی ہے ، کہ بندے کو چاہیے وہ ہر وقت اپنے پروردگار کے نام کا ذکر کرتا رہے​
اسی سے روح کی کثافت اور بوجھ دور ہوگا ، اور روح کو غذا ملے گی ، اور وہ ذکر کی برکت سےگناہوں کی سیاہی اور آلودگی سے پاک صاف ہوتی جائے گی​
چرخہ بولے سائیں سائیں
بائیڑ بولے گھوں
کہے حسین ؒفقیر سائیں دا
میں ناہیں سب توں
چرخہ سائیں سائیں بولتا ہے اور بائیڑ سے گھوں گھوں کی آواز آتی ہے​
اپنے پروردگار کا فقیر شاہ حسین ؒ یہی کہتا ہے کہ میں کچھ بھی نہیں سب کچھ تو ہے ۔​
جب چرخہ کاتنے کیلئے گھمایا جاتا ہے، تو ہر چکر پر اس سے سائیں سائیں جیسی آواز آتی ہے​
اور بائیڑ جس پر دھاگہ لپٹتا جا رہا ہوتا ہے ، اس سے گھوں گھوں کی آوازیں آتی ہیں​
اللہ والے فنافی اللہ کے مقام پر ہوتے ہیں اس لیے انہیں دنیا کی ہر آواز ہر مظہر میں اللہ کے حسن کی جھلک دکھائی دیتی ہے۔​
اب ذات حق کے مشاہدے میں غرق ہو کر فقیر شاہ حسین اپنی ذات کی نفی کر کے کہتا ہے ، کہ میں کچھ بھی نہیں سب کچھ اللہ کی ذات ہے​
کچھ ایسا ہی مولانا روم ؒ کا بھی شعر ہے :۔​
خشک تار و خشک چوب ، خشک پوست​
از کجا می آید ایں آوازِ دوست​
تار بھی خشک ہے ، لکڑی بھی خشک ہے ، اور کدو بھی خشک ہے​
پھر یہ محبوب کی آواز کہاں سے آ رہی ہے​
پیشکشنیرنگ خیال
ترجمہ و تشریح:۔ مسکین چھوٹا غالبؔ


سئیں کمال کر ڈتم۔ مزہ آگیا۔ بلے بلے۔ یار ایہہ جہڑا اوا دھاگہ شاہ صاحب دے کلام واسطے مختص کر چھوڑیا ای۔ ایا ودیا کام اے
 
Top