محفل پہ چھائی ہوئی پژمردگی کے اسباب اور اس کا حل

پرانی بات ہے۔ تنقید کے ساتھ اصلاح ہوتی ہے۔ بنا اصلاح کے تنقید میرے خیال میں تنقیص ہے۔
یہ کلیہ جو آپ نے بنایا ہے بالکل بھی ٹھیک نہیں ۔۔۔ یہ قطعا لازم نہیں کہ نقاد ہمیشہ اصلاح بھی دے، نہ ہی ہر نقاد کا یہ وظیفہ ہے ۔۔۔ خصوصا اس صورت میں کہ جب یہ سارا کام رضاکارانہ طور پر کیا جا رہا ہو ۔۔۔ عموما ہوتا یہ ہے کہ احباب اپنی نگارشات’’برائے تنقید و تبصرہ‘‘ کے عنوان سےلگاتے ہیں ۔۔۔ تو ظاہر ہے پڑھنے والا بھی صرف نقد و نظرپرہی اکتفا کرتا ہے ۔۔۔اس بات کو تنقیص سے تعبیر کرناچہ معنی دارد؟ یہ تو قاری کا حق ہے اور لکھاری کو اس کے لیےذہنی طور پر تیار رہنا چاہیے ۔ اگر لکھاری کو یہ لگتا ہے کہ اس کی تحریرپر کی گئی تنقید درست نہیں تووہ دلیل سے اس کا جواب دے سکتا ہے اورنقاد کی غلطی واضح کر سکتا ہے ۔۔۔ بصورت دیگر تنقید کو خندہ پیشانی سے قبول کر کے اس کی روشنی میں اپنی اصلاح کی کوشش کرنی چاہیے ۔۔۔
دوسری صورت یہ ہے کہ اگر واقعتا اصلاح درکار ہو تو تحریر پیش کرتے ہوئے ہی اس کا ذکر کرنا چاہیے ۔۔۔ ’’برائے اصلاح‘‘ اور ’’برائے تنقید و تبصرہ‘‘ ہم معنی اصطلاحات نہیں ہیں ۔۔۔
میرے بھائی ادب کی دنیا میں تنقید سے مفر نہیں ۔۔۔ تنقید سے تو میرؔ و غالبؔ نہیں پہلو چرا سکے ۔۔۔ ہم اور آپ کس گنتی میں آتے ہیں!
 

محمد عبدالرؤوف

لائبریرین
ارے بھئی، ہلکی پھلکی نوک جھونک رہنے دیا کریں۔
چچا فرما گئے،
ٰایک ہنگامہ پہ موقوف ہے گھر کی رونق
بالکل بالکل۔۔۔
میں نے دراصل کہا کہ پرانی باتوں کا مزا کرارا نہیں ہو گا۔ اس لیے نئی باتوں پہ کرارے کرارے مزے لیں 😜😂😂
 

محمد عبدالرؤوف

لائبریرین
یہ کلیہ جو آپ نے بنایا ہے بالکل بھی ٹھیک نہیں ۔۔۔ یہ قطعا لازم نہیں کہ نقاد ہمیشہ اصلاح بھی دے، نہ ہی ہر نقاد کا یہ وظیفہ ہے ۔۔۔ خصوصا اس صورت میں کہ جب یہ سارا کام رضاکارانہ طور پر کیا جا رہا ہو ۔۔۔ عموما ہوتا یہ ہے کہ احباب اپنی نگارشات’’برائے تنقید و تبصرہ‘‘ کے عنوان سےلگاتے ہیں ۔۔۔ تو ظاہر ہے پڑھنے والا بھی صرف نقد و نظرپرہی اکتفا کرتا ہے ۔۔۔اس بات کو تنقیص سے تعبیر کرناچہ معنی دارد؟ یہ تو قاری کا حق ہے اور لکھاری کو اس کے لیےذہنی طور پر تیار رہنا چاہیے ۔ اگر لکھاری کو یہ لگتا ہے کہ اس کی تحریرپر کی گئی تنقید درست نہیں تووہ دلیل سے اس کا جواب دے سکتا ہے اورنقاد کی غلطی واضح کر سکتا ہے ۔۔۔ بصورت دیگر تنقید کو خندہ پیشانی سے قبول کر کے اس کی روشنی میں اپنی اصلاح کی کوشش کرنی چاہیے ۔۔۔
دوسری صورت یہ ہے کہ اگر واقعتا اصلاح درکار ہو تو تحریر پیش کرتے ہوئے ہی اس کا ذکر کرنا چاہیے ۔۔۔ ’’برائے اصلاح‘‘ اور ’’برائے تنقید و تبصرہ‘‘ ہم معنی اصطلاحات نہیں ہیں ۔۔۔
میرے بھائی ادب کی دنیا میں تنقید سے مفر نہیں ۔۔۔ تنقید سے تو میرؔ و غالبؔ نہیں پہلو چرا سکے ۔۔۔ ہم اور آپ کس گنتی میں آتے ہیں!
ویسے میرا خیال ہے کہ اگر کسی کا ادب سے تعلق ہو تو اس میں تحمل برداشت دوسروں سے زیادہ ہونی چاہیے۔
 
آخری تدوین:
یہ کلیہ جو آپ نے بنایا ہے بالکل بھی ٹھیک نہیں ۔۔۔ یہ قطعا لازم نہیں کہ نقاد ہمیشہ اصلاح بھی دے، نہ ہی ہر نقاد کا یہ وظیفہ ہے ۔۔۔ خصوصا اس صورت میں کہ جب یہ سارا کام رضاکارانہ طور پر کیا جا رہا ہو ۔۔۔ عموما ہوتا یہ ہے کہ احباب اپنی نگارشات’’برائے تنقید و تبصرہ‘‘ کے عنوان سےلگاتے ہیں ۔۔۔ تو ظاہر ہے پڑھنے والا بھی صرف نقد و نظرپرہی اکتفا کرتا ہے ۔۔۔اس بات کو تنقیص سے تعبیر کرناچہ معنی دارد؟ یہ تو قاری کا حق ہے اور لکھاری کو اس کے لیےذہنی طور پر تیار رہنا چاہیے ۔ اگر لکھاری کو یہ لگتا ہے کہ اس کی تحریرپر کی گئی تنقید درست نہیں تووہ دلیل سے اس کا جواب دے سکتا ہے اورنقاد کی غلطی واضح کر سکتا ہے ۔۔۔ بصورت دیگر تنقید کو خندہ پیشانی سے قبول کر کے اس کی روشنی میں اپنی اصلاح کی کوشش کرنی چاہیے ۔۔۔
دوسری صورت یہ ہے کہ اگر واقعتا اصلاح درکار ہو تو تحریر پیش کرتے ہوئے ہی اس کا ذکر کرنا چاہیے ۔۔۔ ’’برائے اصلاح‘‘ اور ’’برائے تنقید و تبصرہ‘‘ ہم معنی اصطلاحات نہیں ہیں ۔۔۔
میرے بھائی ادب کی دنیا میں تنقید سے مفر نہیں ۔۔۔ تنقید سے تو میرؔ و غالبؔ نہیں پہلو چرا سکے ۔۔۔ ہم اور آپ کس گنتی میں آتے ہیں!
نقد علیحدہ ہو ہی نہیں سکتا۔ یعنی بنا دلیل و اصلاح کے نقد نامکمل ہے وہ تنقیص ہوتی ہے۔ اب یہاں آپ باپنی تحریر میں دیکھ لیں نقد کے ساتھ مجھے صحیح کی نشاندہی بھی کر رہے ہیں۔ اگر صرف یہ کہتے کہ " بالکل غلط ہے تمھاری بات " اور واضح نہ کرتے کہ کیوں تو یہ نقد نہیں۔
 
یہ کلیہ جو آپ نے بنایا ہے بالکل بھی ٹھیک نہیں ۔۔۔ یہ قطعا لازم نہیں کہ نقاد ہمیشہ اصلاح بھی دے، نہ ہی ہر نقاد کا یہ وظیفہ ہے ۔۔۔ خصوصا اس صورت میں کہ جب یہ سارا کام رضاکارانہ طور پر کیا جا رہا ہو ۔۔۔ عموما ہوتا یہ ہے کہ احباب اپنی نگارشات’’برائے تنقید و تبصرہ‘‘ کے عنوان سےلگاتے ہیں ۔۔۔ تو ظاہر ہے پڑھنے والا بھی صرف نقد و نظرپرہی اکتفا کرتا ہے ۔۔۔اس بات کو تنقیص سے تعبیر کرناچہ معنی دارد؟ یہ تو قاری کا حق ہے اور لکھاری کو اس کے لیےذہنی طور پر تیار رہنا چاہیے ۔ اگر لکھاری کو یہ لگتا ہے کہ اس کی تحریرپر کی گئی تنقید درست نہیں تووہ دلیل سے اس کا جواب دے سکتا ہے اورنقاد کی غلطی واضح کر سکتا ہے ۔۔۔ بصورت دیگر تنقید کو خندہ پیشانی سے قبول کر کے اس کی روشنی میں اپنی اصلاح کی کوشش کرنی چاہیے ۔۔۔
دوسری صورت یہ ہے کہ اگر واقعتا اصلاح درکار ہو تو تحریر پیش کرتے ہوئے ہی اس کا ذکر کرنا چاہیے ۔۔۔ ’’برائے اصلاح‘‘ اور ’’برائے تنقید و تبصرہ‘‘ ہم معنی اصطلاحات نہیں ہیں ۔۔۔
میرے بھائی ادب کی دنیا میں تنقید سے مفر نہیں ۔۔۔ تنقید سے تو میرؔ و غالبؔ نہیں پہلو چرا سکے ۔۔۔ ہم اور آپ کس گنتی میں آتے ہیں!
یقینا آپ بھی مطالعہ کرتے ہونگے لیکن میں نے تو یہی دیکھا پڑھا بکہ نقد ہوتی ہی اصلاح کی بنیاد پر ہے ورنہ تو صرف انکار و تنقیص ہی ہوگی۔
چلیں غالب پہ ہی دیکھ لیں جب کسی نے تنقید کی "تصاویر بتاں" تو کیا واضح نہ کیا۔!
یا اگر یہ کہا تو اس میں وضاحت نہیں۔
اپنا کہا تم آپ ہی سمجھے تو کیا سمجھے
مزا کہنے ۔۔۔۔۔!
 
نقد علیحدہ ہو ہی نہیں سکتا۔ یعنی بنا دلیل و اصلاح کے نقد نامکمل ہے وہ تنقیص ہوتی ہے۔ اب یہاں آپ باپنی تحریر میں دیکھ لیں نقد کے ساتھ مجھے صحیح کی نشاندہی بھی کر رہے ہیں۔ اگر صرف یہ کہتے کہ " بالکل غلط ہے تمھاری بات " اور واضح نہ کرتے کہ کیوں تو یہ نقد نہیں۔
میرے بھائی، اگر میں بات یہ کہہ کر ختم کر دیتا کہ آپ نے جو کلیہ بنایا ہے وہ درست نہیں، تب بھی اس میں تنقیص کا تو کوئی پہلو نہیں نکلتا.
بچہ کلاس میں اپنا ہوم ورک ٹیچر کو دکھاتا ہے. ٹیچر کاپی دیکھتا ہے تو اسے نطر آتا ہے کہ بچے ایک جملہ یوں لکھا ہوتا ہے کہ آج صبح سورج مشرق سے نکلی. ٹیچر اس جملے کو سرخ روشنائی سے قلم زد کرے کے کاپی بچے کو واپس کر دیتا ہے. اب بچہ چاہے تو ٹیچر سے سوال کر سکتا ہے کہ جناب یہ تو بتائیں کہ غلطی ہے کیا اور درست صورت کیا ہوگی؟ مگر کیا اس کا یہ شور مچانا درست ہوگا کہ اوہو، ہائے ہائے استاد جی نے تو میری بے عزتی کردی!
باقی، ادب کی دنیا میں تنقید کا اصطلاحی مطلب ایسی تحریر ہے جو کسی کاوش کے حسن و قبح کو فنی اصولوں کے مطابق واضح کرے ... اصلاح اس کا لازمی جزو نہیں.
 
چلتے چلتے یہ بھی کہہ ہی دوں کہ ہوا میں بات کرنا تو بہت آسان ہے ... اگر آپ کے ساتھ یہاں واقعی کَسی نے مبنی بر تنقیص برتاؤ کیا ہے تو اس کی نشاندہی کیجیے ... تاکہ اشاروں میں جن اصحاب کو مطعون کیا جا رہا ہے، یا تو وہ اپنی پوزیشن واضح کر سکیں، یا پھر معذرت کر سکیں.
 
چلتے چلتے یہ بھی کہہ ہی دوں کہ ہوا میں بات کرنا تو بہت آسان ہے ... اگر آپ کے ساتھ یہاں واقعی کَسی نے مبنی بر تنقیص برتاؤ کیا ہے تو اس کی نشاندہی کیجیے ... تاکہ اشاروں میں جن اصحاب کو مطعون کیا جا رہا ہے، یا تو وہ اپنی پوزیشن واضح کر سکیں، یا پھر معذرت کر سکیں.
اچھا ہم نے تو جو ٹیچر دیکھے وہ سرخ دائرہ لگانے کے ساتھ سرخ قلم سے صحیح حرف بھی لکھ دیتے تھے۔
رہا یہ کہ صرف غلط کہنا تنقیص نہیں تو پھر تنقیص کا مطلب کیا نقص نکالنا نہیں۔
ہوا یوں کہ جلدی میں ہم نے ایک دفعہ بلکل لکھ دیا۔ اب اس پر نیا نیا اردو دان غصہ ہو گیا اور یوں کہہ دیا کہ تمھے تو اردو تک نہیں آتی شاعری کیا کرو گے میں پوچھتا رہا کیا ہوا بتاو تو کہنے لگا جاو۔ اور کچھ زیادہ پڑھ کر آو۔ وہ تو شکر ایک بھیا کا کہ جس واضح کر دیا کہ فلاں لفظ ہی فقط معیار رہ گیا کسی کی علمی و فکری قابلیت دیکھنے کا۔ ھاھاھا
 

محمداحمد

لائبریرین
بجا فرمایا، فورم میں کچھ لوگوں کا ایک گروپ سا بنا ہوا ہے، جو آپس میں ایک دوسرے کی تعریف و توصیف کرتے رہتے ہیں، کسی کے دلائل کو جواب نہ بن پڑے تو اسے اگنور کرنا شروع کرتے ہیں، بلکہ اس کے خلاف ایسا ماحول بنادیتے ہیں کہ وہ چھوڑنے پر مجبور ہوجاتا ہے
ویسے سیاسی اور مذہبی مباحثوں میں تو اس قسم کی صورتحال شاید کبھی ہو۔

لیکن عمومی اور ادبی زمرہ جات میں ایسی کوئی قید نہیں رہی۔

اصل مسئلہ یہی ہے کہ اب حاضری بہت کم ہو گئی ہے لوگوں کی۔ پرانے محفلین مصروف ہو گئے ہیں۔ نئے کچھ خاص آ نہیں رہے۔
 

اکمل زیدی

محفلین
اچھا ہم نے تو جو ٹیچر دیکھے وہ سرخ دائرہ لگانے کے ساتھ سرخ قلم سے صحیح حرف بھی لکھ دیتے تھے۔
رہا یہ کہ صرف غلط کہنا تنقیص نہیں تو پھر تنقیص کا مطلب کیا نقص نکالنا نہیں۔
ہوا یوں کہ جلدی میں ہم نے ایک دفعہ بلکل لکھ دیا۔ اب اس پر نیا نیا اردو دان غصہ ہو گیا اور یوں کہہ دیا کہ تمھے تو اردو تک نہیں آتی شاعری کیا کرو گے میں پوچھتا رہا کیا ہوا بتاو تو کہنے لگا جاو۔ اور کچھ زیادہ پڑھ کر آو۔ وہ تو شکر ایک بھیا کا کہ جس واضح کر دیا کہ فلاں لفظ ہی فقط معیار رہ گیا کسی کی علمی و فکری قابلیت دیکھنے کا۔ ھاھاھا
بھائی آپ قابل شخص لگ رہے ہیں جن صاحب سے آپ کی گفتگو چل رہی ہے ایک ثبوت آپ کی قابلیت کا یہ بھی ہے میں تو خیر کچھ اصلاحی کیا کچھ ویسے بھی کہنے کی استعداد نہیں رکھتا بس آپ جیسے لوگوں سے سیکھتا ہوں مگر یہاں ایک جملہ پر ایک اعتراض رقم کرنا چاہ رہا تھا کہ آپ نے کسی کے بارے میں کہا کہ آپ نے بلکل لکھ دیا اور کسی نے آپ کی غلط طریقے سے نشاندہی کی تو کیا صرف ایک فرد کے اس غیر ذمہ دارانہ طریقہ کار پر آپ کا پوری اردو محفل سے برانگیختگی چہ معنی دارد ؟
 

محمداحمد

لائبریرین
ہم تو اب بھی فعال ہیں۔ میرے خیال فعالیت کا مسئلہ ضرورت سے زیادہ ماڈریشن کی وجہ سے ہے۔ جیسے اگر میں کوئی نیا دھاگہ کھولتا ہوں تو انتظامیہ اسے اپروو کرنے میں کافی وقت لگا دیتی ہے۔ اور جب دھاگہ اپروو ہوتا ہے تب تک وہ اپنی افادیت کھو چکا ہوتا ہے :)

جب ہی آپ نے آدھے سے زیادہ سیاسی کالمز مزاحیہ تحریروں میں شامل کر دیے ہیں۔ :) :)
 
بھائی آپ قابل شخص لگ رہے ہیں جن صاحب سے آپ کی گفتگو چل رہی ہے ایک ثبوت آپ کی قابلیت کا یہ بھی ہے میں تو خیر کچھ اصلاحی کیا کچھ ویسے بھی کہنے کی استعداد نہیں رکھتا بس آپ جیسے لوگوں سے سیکھتا ہوں مگر یہاں ایک جملہ پر ایک اعتراض رقم کرنا چاہ رہا تھا کہ آپ نے کسی کے بارے میں کہا کہ آپ نے بلکل لکھ دیا اور کسی نے آپ کی غلط طریقے سے نشاندہی کی تو کیا صرف ایک فرد کے اس غیر ذمہ دارانہ طریقہ کار پر آپ کا پوری اردو محفل سے برانگیختگی چہ معنی دارد ؟
ہرگز نہیں محترم۔ ادبی محفل تو اب ضرورت سے زیادہ اہم ہوگئ ہے ہمارے لیے۔
مختصرا قصہ کہا۔ کچھ اس ہی طرح کے اردو دان تھے اور پھر یہ بھی کہا کہ اسی گفتگو میں ایک بھائی نے نشاندہی فرما دی۔ گویا اگر برا کہا تو اچھا بھی تو کہا۔
باقی تو کچھ عمومی مسائل تھے جو کہ محفل کی پژمردگی کے حوالے سے کہے۔
میرے حلقہ احباب میں جب باذوق لوگ کم ہونے لگیں تو سانس اکھڑنے لگتی ہے۔یہ محفل اور اراکین عزیز ہیں مجھے۔
 

محمداحمد

لائبریرین
گزشتہ بارہ ماہ میں میں نے کم و بیش 25 نئی لڑیوں کا آغاز کیا۔ اور مراسلے بھی کافی ایک کیے۔ :) :)

اس سے دو نتائج نکل سکتے ہیں ۔

- ایک تو یہ کہ میں نے محفل میں اپنے حصے کا کام کیا اور اس طرح مجھے اس لڑی میں برآت مل سکتی ہے۔ :) :)
جبکہ مجھے لگ رہا تھا کہ میں کافی زیادہ غیر حاضر رہا ہوں۔ :) :)

- دوسرا یہ کہ میری پوسٹس سےمحفل کی رونق میں کوئی خاص تغیر نہیں پیدا ہوتا۔ اس لئے مجھے کوئی ڈھنگ کا کام کرنا چاہیے۔ :) :) :)
 
Top